صفحه نخست - گفتگو
  • دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- حدود 40 سال پیش، وقتی که بخشی از صنایع مشهد در امتداد بلواری موسوم به آزادی در غرب مشهد مستقر می‌شدند، شاید کسی فکرش را هم نمی‎کرد روزی برسد که این شهر آنقدر بزرگ شود که بخشی از حریمش تا محدوده استقرار این واحدهای صنعتی پیش برود و پایش را در گلیم زمین‎های صنایعی دراز کند که خودشان هیچ نقشی در انتخاب زمین نداشته‌اند و این جانمایی توسط وزارت صنعت وقت و با این نیت انجام گرفته که واحدهای صنعتی به بیرون از محدوده شهر منتقل شوند.

  • در ادامه گفت‌وگوهای هفتگی با چهره‌های فعال اقتصادی خراسان رضوی به سراغ حمید طیبی، عضو فعلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی و نایب رئیس هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی رفتیم، کسی که به گفته خودش بیش از 38 سال از ورود به فعالیت صنعتی‌اش می‌گذرد و در ابتدا کارش را در حوزه صنایع غذایی آغاز کرده اما پس از آن به صنایع دیگری مثل تولید ظروف بسته‌بندی، پخش مواد غذایی، سرمایه‌گذاری در صنایع سلولزی، برق، الکترونیک، مسکن و... وارد شده و با این همه خودش را تولیدکننده و کشاورز می‌داند.

  • دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- روزهای پایانی سال گذشته، وقتی خبر نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد منتشر شد، شاید برای بسیاری از مردم کسب 251 هزار و 185 رای توسط بانویی که برای نخستین‌بار پای به عرصه سیاست و میدان انتخابات گذاشته، جالب و شنیدنی بود. نسرین یوسفی عارفی در انتخابات دهمین دوره مجلس هرچند به خانه ملت راه نیافت اما نفر هفتم انتخابات در مشهد شد که این موضوع از اهمیت کمی برخوردار نیست. این درحالیست که عفت شریعتی مقدم، نماینده مردم مشهد و کلات در نهمین دوره مجلس، با 177 هزار و 324 رای به خانه ملت راه یافته بود. یوسفی که از افراد معرفی شده در لیست امید بود، حرف‌هایی خواندنی درباره انتخابات گذشته دارد. او از زنان بسیار فعال خراسان رضوی در حوزه اقتصاد است، به قول خودش سال‌هاست که در صنعت سخت و مردانه خودرو فعالیت می‌کند و نشان داده که جنسیت نمی‌تواند مانع پیشرفت در کار و رقابت با مردان باشد. یوسفی که بزرگترین دغدغه‌اش افزایش نرخ مشارکت بانوان به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی است، معتقد است؛ زنان برای رسیدن به رده‌های مدیریتی کشور باید همراه و همگام یکدیگر باشند و این همراهی باید در ابتدا با حضور در پای صندوق‌های رای و استفاده از حق رای خود به منصه ظهور برسد.

  • دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- ماه آبان با عناوین زیبایی چون روز «فرهنگ عمومی» و روز «کتاب و کتاب‌خوانی» همراه شده است، در این میان توجه به فرهنگ کتاب خوانی و تحریر کتاب از دغدغه‌های بنیادی ماست.

  • دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- محمدحسین روشنک از فعال‌ترین چهره‌های اقتصادی در خراسان رضوی و به ویژه مشهد به شمار می‌رود، او که در حال حاضر عضو هیأت نمایندگان و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد است، ریاست اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی و ریاست کانون کارآفرینان این استان را نیز برعهده دارد. روشنک از 12 سالگی کارآفرین بوده و تاکنون در حوزه‌های مختلف تولید، کشاورزی، صنعت، تجارت، ساختمان، عمران و دیگر حوزه‌های اقتصادی فعالیت داشته ‌است و شغل ریشه‌ای خود از سال 1353 تاکنون را مرغداری صنعتی عنوان می‌کند. کسب عنوان صادرکننده نمونه، تولیدکننده نمونه، کارآفرین برتر در چند دوره و نیز چهره ماندگار تولید از افتخارات این چهره فعال اقتصادی استان است.

  • دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- اهمیت هنر ترجمه آنقدر هست که در تقویم جهانی روزی را به خود اختصاص دهد، نهم مهرماه روزی است که ما را بیش از هر زمان دیگری به ارزشمند بودن ترجمه خوب و مترجمان خوب آگاه می‌کند.

  • دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- پس از اتفاقاتی که برای باشگاه ابومسلم خراسان رخ داد و به‌دلیل مسائل سیاسی با تغییر دولت، باشگاه ابومسلم نیز منحل شد. در این باشگاه جمعی از پیشکسوتان درباره سرنوشت فوتبال خراسان احساس خطر کرده و درصدد ایجاد قطب سوم در فوتبال استان در کنار تیم‎های پیام و ابومسلم برآمدند، برهمین اساس باشگاه جدیدی در تابستان سال 90 با نام «سیاه‎جامگان ابومسلم» توسط محمدرضا عباسی، مدیرعامل سابق باشگاه ابومسلم، تشکیل شد. در این شماره تصمیم گرفتیم با محمدرضا عباسی، مالک باشگاه سیاه‌جامگان ابومسلم گفت‌وگویی داشته باشیم تا از نظراتش پیرامون چرایی ورودش به ورزش حرفه‌ای، نحوه تامین هزینه‌های باشگاه و وضعیت حمایت مسئولان از تیم پرطرفدار فوتبال شهر مشهد، آگاه شویم...

  • دنیای اقتصاد، سپهر استیری- می‌گویند عصر، عصر ارتباطات است و حتی روزنامه‌های کاغذی نیز در جستجوی مخاطبان مجازی هستند. همین چندماه پیش بود که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز انتشار کاغذی خود را متوقف کرد و تنها به‌صورت آنلاین منتشر می‌شود. در فضای مجازی نیز شبکه‌های اجتماعی از اقبال خوبی برخوردارند که شاید بتوان گواه این امر را حضور رسانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی برای انتشار آخرین اخبار خود دانست، در این میان کسانی هستند ‌که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به‌نوعی به شغل آنان تبدیل شده و از این راه درآمد کسب می‌کنند. «مستر تبلیغ» یکی از این فعالان نام‌آشنا و مشهدی این عرصه است که کالاها و خدمات شهر مشهد را در اینستاگرام تبلیغ می‌کند، البته بسیاری او را با تبلیغ رستوران‌های شهر می‌شناسند. وی هم‌اکنون 32 سال دارد و دانش‌آموخته رشته گرافیک و عکاسی است و مدتی است در عرصه تبلیغات فعالیت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با «آقای تبلیغ» و فعالیت‌هایش به سراغ او رفتیم. آنچه می‌خوانید، مشروح این گفت‌وگو است.

  • دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- چندی پیش از هویت بصری مشهد 2017، پایتخت فرهنگی جهان اسلام رونمایی شد، این طرح واکنش‌های بسیاری را در جامعه گرافیست‌های مشهد برانگیخت، به‌طوریکه طی گفت‌وگوهایی که با گرافیست‌های متعدد انجام دادیم، لزوم اجرای هویت بصری برای این رویداد و ایده اولیه آن از نکات مثبت و عدم‌اطلاع‌رسانی صحیح و خروجی کار از نقاط ضعف این فرآیند تلقی شد. تفصیل نظرات برخی از این گرافیست‌ها را دراین گزارش می‌خوانید.

  • دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- با طرح شکایتی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و با استفاده از آیین‌نامه اجرایی که بعد‌ها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلاح شد موضوع ابطال انتخابات اتاق اصناف مشهد از حدود دو سال پیش کلید خورد. این آیین‌نامه اجرایی موجب شد تا رأی دیوان عدالت اداری کشور در دو مرحله بدوی و تجدید نظر به نفع شاکی مبنی بر تجدید انتخابات اتاق اصناف مشهد صادر شود. از مدت زمان برگزاری انتخابات و فعالیت هیات رئیسه جدید دو سال گذشته و طی این مدت عملکرد هیات رئیسه جدید با مدیریت‌های قبلی متفاوت است. به‌همین جهت با محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد گفت‌وگویی داشتیم تا از جزئیات ماجرای انتخابات اخیر اتاق اصناف و برنامه‌ها و مشکلات پیش‌روی این اتاق مطلع شویم..

نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها