صفحه نخست - یادداشت ها
  • خراسان رضوی سرزمین خشک و کم‌آبی است؛ میانگین بارش ۴۵ ساله آن حدود ۲۲۱ میلیمتر است که این مقدار بارش از میانگین بارش درازمدت کشور، یعنی ۲۵۱ میلیمتر، کمتر و از میانگین بارش خشکی‌های کره زمین، یعنی ۷۵۰ میلیمتر، خیلی کمتر است. استان سال‌هاست که درگیر خشکسالی گسترده، شدید و کم‌سابقه‌ای است به‌طوریکه بارش سال آبی گذشته استان ۱۵۹ میلیمتر بود.

  • بهار می‌آید

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ما ز بالاییم و بالا می‌رویم ما ز دریاییم و دریا می‌رویم با الهام از این بیت مولوی می‌خواهم نسبت خود را با روند طبیعت بیان کنم. ما از دل طبیعت برخاسته‌ایم؛ از خاک برآمده‌ایم و با آب و هوا در روشنایی زیبای طبیعت بالیده‌ایم. به تعبیر همین شعر، پیشتر حتی دقیقا از همان بالا آمده‌ایم، از آسمان، ما غبارهای هوشمندی از ستارگانیم که اینک به افتخار حیات نائل شده‌ایم در "احسن تقویم"!

  • جاذبه‌های گردشگری به ویژه جاذبه‌های تاریخی، به دلیل ارزش بسیار زیاد ملی و بین‌المللی نیاز به حفاظت، مرمت دائم و نگهداری دارد. همچنین، جمعیت قابل توجه بازدیدکنندگان مشتاق آثار تاریخی که از هر جنس، فرهنگ و در سنین مختلف هستند، نیاز به ایجاد فضای پیرامونی اثر را بیشتر می‌کند.

  • یکی از راه‌های برون رفت از بحران آب در شرق کشور انتقال آب از دریای عمان است اما برخی از کارشناسان فعال در این عرصه و فعالان محیط زیست با انجام این امر مخالفت ورزیده‌اند؛ باید دید که دلیل مخالفت آنها چیست.

  • شرق کشور با بحران کم آبی مواجه شده است اما برای مقابله با آن، روش‌های گوناگونی از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح می‌شود؛ یکی از راه‌های ارائه شده برای مقابله با این بحران، انتقال آب از دریای عمان است اما این مساله‌ای چالش برانگیز است و در خراسان رضوی و به ویژه مشهد تمامی مسئولان شهری آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌اند. از طرفی، با توجه به اهمیت بحران کم آبی، مسئولان کشوری نیز به این مساله ورود پیدا کردند زیرا اقلیم شرق کشور گرم و خشک است و بحران کم آبی در این نواحی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

  • یکی از راه‌های برون رفت از بحران آب در خراسان رضوی، انتقال آب از دریای عمان است اما هنگامی که سخن از توجیه اقتصادی این طرح می‌شود، نظرات زیادی بیان می‌شود. گفتنی است که این طرح دارای توجیه اقتصادی نیست اما هنگامی که مساله امنیت ملی به میان می‌آید، دیگر توجیه‌پذیر بودن از درجه اهمیت کمتری برخورددار می‌شود. البته ممکن است در طولانی مدت توجیه سیاسی، اجتماعی و امنیتی داشته باشد.

  • امروزه انبوه اطلاعات چنان از هر سو ما را فرا گرفته که در حوزه مطالعات ارتباطات اجتماعی مفاهیمی چون دهکده جهانی ،جامعه نظارتی ،جامعه شبکه ای و اطلاعاتی همگی بر بنیاد اطلاع‌رسانی استوار شده است . پیتر دراکر دانشمند معروف علم مدیریت نیزجامعه کنونی را جامعه دانایی محورمعرفی می‌کند و تی اس الیوت دانشمند ونویسنده مشهور انگلیسی با نگاه اغراق آمیزانسان را گم گشته غریق در انبوه اطلاعات می‌داند.

  • سالهاست مساله انتقال آب از دریای عمان به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با بحران کم آبی مطرح شده و مورد بحث است؛ البته بخش اندکی از کشور این کار را انجام داده اند اما مساله اصلی این است که انجام این کار در سراسر شرق کشور دارای توجیه اقتصادی است یا خیر؛ این موضوع باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

  • طبق آمار جهانی تا سال 2025 تعداد کشورهایی که از کمبود آب رنج می برند به 30 کشور می رسد که ایران نیز جزو این کشورها خواهد بود، براساس آمارهای رسمی سازمان ملل تا سال 2015 بیش از 700 میلیون نفر در جهان از بحران آب در جهان رنج می‌برند و اگر اقدامی انجام نشود، تا سال 2025 این رقم به 3 میلیارد نفر افزایش پیدا می کند.

  • شرکت های حمل و نقل بین المللی با قوانین متعددی از جمله قانون امور گمرکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مالیات اعم از مالیات بر ارزش افزوده و دیگر انواع مالیات، تأمین اجتماعی و ... سر و کار دارند. یک شرکت حمل و نقل باید با تمام این قوانین دست و پنجه نرم کند در حالیکه برخی معارض یکدیگر و برخی اصلاً مانع کسب و کار هستند و در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرکت های حمل و نقل دیدگاه خوبی وجود ندارد. در همه جای دنیا یک شرکت حمل و نقل شرکت کارآفرین است چون ایجاد شغل می کند. یعنی باری از روی دوش دولت برمی دارد اما در ایران به جای حمایت، با این قوانین عملاً جلوی فعالیت آن گرفته می شود.

نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها