صفحه نخست - یادداشت ها
  • سینما از معدود عوالمی است که کمتر کسی دل در گرو آن نداده باشد اما همواره و از بدو ورود به ایران با مشکلاتی مواجه بوده است، حاجی آقاهای بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند، برخی به این صنعت پیوسته‌اند و بعضا آکتور سینما نیز شدند. اما این مشکلات تمامی نداشته و تنها از شکلی به شکل دیگر تغییر یافته است. در این نوشتار سعی داریم به تودرتوی صنعت سینما و رابطه‌اش با جامعه و اقتصاد رفته و با جوانب و مواهب این صنعت بیش از پیش آشنا شویم.

  • در این شماره قصد داریم تا شما را با زبان بلخی که یکی از دو زبان اصلی تشکیل‌دهنده گروه جنوب شرقی زبان‌های فارسی میانه است و همچون دو زبان قبلی در منطقه خراسان بزرگ بدان سخن گفته ‌شده،آشنا کنیم.

  • یازدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد به دبیری سروش طاهری هفته گذشته به پایان رسید و مشهد بار دیگر توانست این جشنواره را با موفقیت و رضایت نسبی هنرمندان خود به پایان برساند. یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره حمایت از هنرمندان جوان تئاتر است که بر همین اساس سفارش نمایشنامه برای خوانش به دانشگاه آزاد واحد مشهد ، تربت حیدریه و معلولان و کودک و نوجوان را شاهد بودیم و از طرفی 10 نمایشنامه‌نویس بومی با حضور خود در جشنواره سعی در ساختارمند کردن جشنواره داشتند چرا که اساس جشنواره بر تولید محتوای نمایشنامه‌های بومی و شناسایی استعدادهای جوان بود.

  • اگرچه تا چند ماه دیگر، یخِ تحریم ها آب می‌شود و دوباره مثل هر دفعه که وقتی فشارها از گَرده اقتصاد بیمار ما برداشته می‌شود، همه فکرهای بکر و روش‌های تازه کسب و کار، به دست فراموشی سپرده می‌شود و حلاوت دلارهای نفتی، مجددا ما را مبهوت و مسحور خویش می‌گرداند، این بار هم تئوری حیات‌بخش «اقتصادمقاومتی» به طاق نسیان کوبیده می‌شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه تکرار می‌شود، اما این، چیزی از رسالت‌های رسانه بخش اقتصاد نمی‌کاهد و توجیهی بر یادآوری نکردن پتانسیل‌های مغفول مانده این سرزمین نمی‌آورد. آن سال‌ها که اتحاد جماهیر شوروی به جمهوری‌های استقلال‌یافته تبدیل شد، فرصتی دست داد تا ایران به عنوان کریدوری مطمئن و پرجاذبه، از رهگذر ارائه خدمات گمرکی و ترانزیتی، جایگزین اطمینان بخشی برای تولید ثروت ملی و ایجاد اشتغال پایدار در بخش حمل و نقل کالا بیابد. ایران با داشتن چهار مرز مشترک با کشورهای آسیای میانه به خوبی می‌توانست نقش واسط را در امر صادرات کالا و خدمات ایفا نماید و استان خراسان به تنهایی با دارا بودن سه مرز از این چهار، موقعیتی یگانه و بی‌مانند را برای توسعه و آبادانی به‌دست آورد.

  • مدیریت آب

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    حکمرانی آب همان رفتار کنترل کننده­ای است که از طریق اقدامات مديريتي و یا با وضع مقررات آب (در طیف وسیعی از سيستم‌هاي سياسي، اجتماعي، زيست‌محيطي، اقتصادي و اداری) به کار گرفته می­شود و نهایتاً منجر به تنظیم «تخصیص» و بهبود شرایط «بهره­برداری» از آب مي‌شود. حکمرانی آب مشخص می­کند که «چه کسی و در چه شرایطی به آب دسترسی دارد»؛ «حفاظت کمی و کیفی از آب چگونه است»؛ «قاعده مدیریت آب چیست؟»؛ «سیاست­های بهره­وری و صرفه­جویی در مصارف آب کدام‌اند؟»؛ «داوری اختلافات و تعارض­ها به دست کیست؟»؛ ... و نقطه تمرکز آن بر سه پرسش محوری قرار دارد: «تصمیمات چگونه اخذ می­شوند؟»، «چه کسی می­تواند آب را مصرف ­کند؟» و «چگونه از پایداری منابع آب حفاظت می­شود؟».

  • دکتر حسین ثنایی‎نژاد* شاید یکی از بهترین تصمیماتی که در مجموعه شهرداری مشهد گرفته شده نوسازی بافت فرسوده شهری بوده است. تصمیمی که سال‌هاست به طرحی جامع تبدیل شده و در قالب این طرح پروژه‌های بسیاری اجرا شده‌اند.

  • محمدعلی منصوری* استراتژي‌ها و راهبردها، اهداف، منابع تأمين اعتبار اجرايي از مهم‌ترين بخش‌هاي هر طرح محسوب مي‌شود. ارزيابي‎هاي رسمي و غيررسمي و نتايج عيني طرح‎هايي كه در بافت‌های فرسوده مشهد به مرحله اجرا رسيده‎اند حاكي از اين است كه بخش زيادي از آن‎ها به صورت كامل به بهره‎برداري نرسيده يا در رسيدن به اهداف موفق نبوده‎اند.

  • حسین محمدی* با رفع تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران توسط قدرت‌های جهانی، شرایط از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای حرکت به سمت یک اقتصاد پویا فراهم شده و می‌توان امیدوار بود که از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و سیاسی کشور به نحو بهتری بتوان ‌استفاده کرد.

  • برند یا نام تجاری یکی از ویژگی‌های مهم محصولات و خدمات است که در بازارهای مختلف می‌تواند نسبت به جلب یا طرد مشتریان نقش مهمی داشته باشد. برند با ایجاد یک رابطه دوطرفه اطمینان‌ساز بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قادر است به راحتی در بازارهای مختلف و روی مشتریان متفاوت تاثیرگذار باشد و مشتری را تشویق کند نسبت به سایر کالاهای موجود، به خرید یک کالای خاص اقدام نماید. شرکت‌هایی که با هدف فعالیت بلندمدت وارد بازار می‌شوند و تلاش می‌کنند با ایجاد یک رابطه دوطرفه سودآور بین شرکت و مشتریان، نیازهای آن‌ها را پوشش داده و به سود دست یابند، درصدد ایجاد، حفظ و توسعه برندهای معتبر داخلی و بین‌المللی هستند.

  • آیا تاکنون در ذهن خود مرور کرده­اید که وقتی از مقابل یک فروشگاه لوازم خانگی، رستوران، جواهرفروشی، ساعت فروشی، فروشگاه کیف و کفش عبور می­کنید چه حسی دارید؟ به‌ویژه اگر از آن‌ها قبلاً خرید کرده­ باشید و یا دوستان شما از خاطره و یا محصولات آن فروشگاه برای شما تعریف کرده باشند چه احساسی در ذهن شما مرور می­شود؟ تجربه یک محصول خوب یا بد را در ذهن چگونه مرور می‌کنید؟ در مورد شخصیت فردی که در خودروی لوکس کنار شما در پشت چراغ قرمز ایستاده است چه قضاوتی می­کنید؟

نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها