علی دینی ترکمانی

نقش انکارنشدنی اتاق بازرگانی در اقتصاد

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ کد خبر : 634
اتاق بازرگانی نهادی خصوصی است که نمایندگی صنعت‌گران، بازرگانان و کسانی‌که را در بخش‌های کشاورزی و معادن فعال بوده و یا قرار است، فعال باشند، برعهده دارد. البته تا جایی‌که می‌دانیم بیشتر افرادی که دست اندرکار واردات و صادرات هستند، بدنه اصلی اتاق‌های بازرگانی را تشکیل می‌دهند که آن هم به دلیل سابقه قدیمی است که این نهاد دارد. در سال‌های اخیر با وجود تغییر نام اتاق بازرگانی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، می‌توان گفت همچنان افرادی که در بخش بازرگانی حضور جدی‌تری دارند، در این تشکل دارای نفوذ بیشتری هستند.

اتاق بازرگانی نهادی خصوصی است که نمایندگی صنعت‌گران، بازرگانان و کسانی‌که را در بخش‌های کشاورزی و معادن فعال بوده و یا قرار است، فعال باشند، برعهده دارد. البته تا جایی‌که می‌دانیم بیشتر افرادی که دست اندرکار واردات و صادرات هستند، بدنه اصلی اتاق‌های بازرگانی را تشکیل می‌دهند که آن هم به دلیل سابقه قدیمی است که این نهاد دارد. در سال‌های اخیر با وجود تغییر نام  اتاق بازرگانی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، می‌توان گفت همچنان افرادی که در بخش بازرگانی حضور جدی‌تری دارند، در این تشکل دارای نفوذ بیشتری هستند.

اگر اتاق به‌گونه‌ای شکل بگیرد و روسای کمیسیون‌ها و هیات رئیسه آن به‌گونه‌ای فعالیت کنند که هم منافع صنعتگران و هم دست‌اندرکاران بخش بازرگانی را مدنظر داشته و توازنی بین این دو بخش ایجاد کند، تبعا می‌تواند سیاست‌های بهتری را دنبال کند.

به نظر من وجود اتاق بازرگانی به عنوان نهادی وابسته به بخش‌خصوصی لازم است و این تشکل نقشی انکارنشدنی در اقتصاد کشور دارد، اما آرزوی من این است که نهادهای کارگری هم مانند اتاق بازرگانی فعالیت کنند و در این سطح شکل بگیرند تا از طریق حضور در عرصه تصمیم‌گیری بتوانند منافع بخش مهمی از اقشار جامعه را دنبال کنند. نقدی که به ساختار تشکل‌های بخش‌خصوصی می‌توان وارد کرد این است که اتاق‌های بازرگانی حضور بسیار قدرتمند و خوبی دارند، اما در سوی دیگر نهادهای به ویژه وابسته به جامعه کارگری تشکلی قوی نیستند و به اعتقاد من دولت باید از آن‌ها حمایت کند و زمینه را برای فعالیت و شکل‌گیری این تشکل‌ها مثل اتاق بازرگانی فراهم کند.

اتاق‌های بازرگانی سعی می‌کنند سیاست‌های اقتصادی دولت را نقد کرده و در این زمینه ورود پیدا کنند و از طریق برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها حضور خود را اعلام کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش‌خصوصی حضور داشته باشند و پیش از این هم در این زمینه حضوری جدی در استان‌ها داشته‌اند که به‌ویژه استان خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی در این راستا حضوری پررنگ دارند.

یکی از وظایف اتاق بازرگانی ارتباط با اتاق بازرگانی دیگر کشورهاست که این ارتباط در سطح اتاق ایران وجود دارد، اما برای اتاق بازرگانی دیگر استان‌ها، باید تفویض اختیار از سوی اتاق ایران صورت بگیرد و اجازه انجام این مراودات داده شود تا اتاق استان‌ها با کشورهای همجوار تعامل و ارتباط لازم را برقرار کنند؛ اما از طرفی ممکن است ارتباط کمرنگ اتاق استان‌ها به‌دلیل مانع قانونی نباشد، بلکه ناشی از کم‌کاری خود اتاق‌های استانی باشد که در این زمینه هم بهتر است استان‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ارتباط بیشتر با کشورهای همجوار خود از طریق اتاق بازرگانی در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی داشته باشند.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳, ۱۲:۴۱


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها