ضرورت بازنگری در شیوه اجرای اخذ مالیات از مودیان

۲۸ مهر ۱۳۹۹ کد خبر : 2613
در پی شیوع کرونا و تشدید تحریم‌های بین‌المللی، تولیدکنندگان با موانع بسیاری مواجه شده‌اند؛ لذا دریافت مالیات از زنجیره تولید کار معقولی نیست، چرا که در صورت تداوم فشارهای مالیاتی بر تولیدکنندگان، این اقدام به ضرر صنعتگر و تولیدکننده تمام می‌شود و در عین حال افزایش فشارهای مالیاتی در کنار سایر عوامل تاثیرگذار در مشکلات صنعت، هم ضریب امنیت سرمایه، سرعت روند تولید و توان خرید جامعه را هر چه بیشتر کاهش می‌دهد. به طور مثال، تولیدکنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانند مواد اولیه‌شان را تامین کنند. علاوه بر این، تکنولوژی واحدهای تولیدی نیز به شدت فرسوده است و صاحبان صنایع نیز به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش کافی امکان جایگزینی تجیهزات را ندارند. چنان که واحدهای تولیدی به زودی قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند و مصرف کننده داخلی به سراغ تولیدات مشابه خارجی با کیفیت بالاتر می‌رود. حال، علیرغم تمامی مشکلات موجود واحدهای تولیدی و صنعتی، هیچگونه حمایت مالیاتی فراهم نشده است و تنها حمایت دولت منوط به تاخیر در ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی بود.

لذا پیشنهاد می‌شود یک سال اظهارنامه مالیاتی مودیان مورد قبول واقع شده و ممیزین وقت خود را برای پیدا کردن فرارهای مالیاتی صرف کنند. این در حالی است که دولت هنوز نتوانسته فعالیتهای غیررسمی و زیرزمینی را شناسایی کرده به ناچار بار فشار مالیات بر روی دوش تولیدکنندگان واقعی سنگینی می‌کند. اگر مشوقی برای سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد، سرمایه‌ها به بخش تولید هدایت نخواهد شد، بنابراین توصیه می‌شود دولت در این حوزه حمایت‌های خود را از تولیدکنندگان داشته باشد تا فعالان اقتصادی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید داشته باشند.

متاسفانه بخشی از اقتصاد شفاف نیست و بخشی از واحدها تحت پوشش دولت و یا نهادهای خاص هستند که امکان حسابرسی و ممیزی از آنان فراهم نیست اگر این نهادها نیز ملزم به پرداخت مالیات شوند، قطعا فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی کاسته خواهد شد. همچنین سازمان امور مالیاتی باید نسبت به شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی اقدام کند، به طور مثال، سازمان امور مالیاتی صرفا سراغ آن دسته از فعالان اقتصادی می‌روند که شناسنامه مالیاتی دارند، در صورتی که بسیاری از دلالان حوزه مسکن، طلا و ارز مورد شناسایی قرار نگرفتند. هر چند که مسئولین ذی‌ربط استانی همکاری لازم را در این رابطه با واحدهای تولیدی دارند اما ساختار سازمانی موجود، به نوعی سلسله مراتبی است و مسئولین استانی از قدرت اندک برای تصمیم‌گیری برخوردارند و یا هیچ قدرتی در این زمینه ندارند و صرفا اجراکننده سیاست‌های کلان ملی هستند.

در پایان باید عنوان کرد؛ اگر چه مالیات ستانی در کشور ما نوپا نیست اما در هر صورت باید پایبندی به اصول و روش‌های نوین بشری در اجرای سیاست‌های توسعه سرلوحه کار مسئولان مربوطه قرار گیرد. تعاریف بین‌المللی مالیات با تعاریف مالیات در ایران متفاوت است؛ به نحوی که برخی از درآمدهایی که در ایران جزء درآمدهای مالیاتی محسوب نمی‌گردد، در سایر کشورها سهم عمده‌ای از درآمدهای مالیاتی را به خود اختصاص داده است. لذا به منظور ساماندهی مالیات‌ها و اخذ آن به صورت اصولی و صحیح، شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی الزامی به نظر می‌رسد چرا که باید برای جلوگیری از ورود آسیب به واحدهای تولیدی شیوه اجرای اخذ مالیات از مودیان مورد بازنگری قرار گیرد. علاوه بر این، اگر به دنبال نهادینه‌سازی فرهنگ مالیات‌دهی هستیم، باید ضرورت دریافت مالیات از مردم را به صورت مستدل و منطقی برای آنها بیان کرده به آنان آگاهی‌های لازم ارائه شود که مالیات دریافتی صرف چه هزینه‌هایی می‌شود و در صورت نپرداختن مالیات، دولت و مردم دچار چه مشکلاتی خواهند شد. با این تفاسیر، مردم به یک باور خواهند رسید که دولت مالیاتی را برای بهبود وضع جامعه و توسعه اجتماعی و رفاه شهروندان هزینه می‌کند و آن‌گاه مقدمات یک فرهنگ مالیاتی خوب برای پرداخت مالیات توسط عامه به وجود می‌آید.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق مشهد

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۸ مهر ۱۳۹۹, ۱۱:۱۸


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها