راه نجات سیمان

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ کد خبر : 2589
این روزها بازی پر نوسان قیمت و تولید، به ارابه بی اسبی شبیه شده است که در نشیب و فراز جاده ای بی انتها، گاه در سراشیب جاده سرعت می گیرد و گاه هم تا عبور از بلندی آن، به مرز توقف می رسد.

در سالی که مزین به «جهش تولید» شده است، چشمان ما به تدبیر مسئولانی دوخته است که جهش تولید را اگر چه بدون چرخ و ارابه، به حرکت درآورند و مشکل تولید را حل کنند. طبیعی است که برخی از مشکلات در حوزه سیمان به ساختار ماشین و ابزار تولید بستگی دارد و جاماندن از سطح تکنولوژی جهانی، بهره وری تولید را با چالش روبه رو کرده است. اما تصمیم گیری و داشتن برنامه ای مدون برای صنعت سیمان، زاییده ی تفکر داخلی است که تصویر روشنی از آن دیده نمی شود.

تفاوت تولید سیمان در کشور با قیمت آن بیشتر شبیه پدر پیری است که خسته و فرتوت شده و فرزند او که باید تکیه گاه ایام پیری پدر باشد هنوز کودک ناتوانی است که با فاصله زیاد پشت سر او حرکت می کند و هیچگاه به او نمی رسد تا یار و یاور پدرش باشد. قیمت این روزهای سیمان هم شباهت به آن کودک خردسالی دارد که با حرکت کند و بی اثرش، هیچگاه نتوانسته هزینه های تولید را تامین کند و با وجود افزایش نرخ سیمان، که پیوسته رخ می دهد، نتوانسته است رضایت مشتری را نیز فراهم کند.

یکی از راه حل های نجات سیمان، در این شرایط سخت کرونایی و رکود حاکم بر اقتصاد جامعه، تغییر الگوی مصرف سیمان و یافتن راه های جدید در این حوزه است. کاربرد سیمان همیشه ثابت بوده اما شیوه و روش های استفاده از سیمان و جایگزین این کالای استراتژیک با سایر کالاهای مشابه، فرصتی منحصر به فرد برای سرمایه های کشور ما است. افزایش 20 درصدی نرخ سیمان در سال 99 هنوز نتوانسته است قیمت محصول را در مقایسه با قیمت بین المللی برای تولید کننده به سطح مطلوبی برساند. اگر چه نرخ رشد دلار صادر کننده سیمان را خرسند و راضی نگه داشته ولی قیمت دلاری آن در کشور، هنوز با نرخ جهانی آن فاصله زیادی دارد. از این رو سیمان در کشور ما هنوز با قیمت پایین تر از استاندارد بین المللی ارائه می شود. لذا جایگزینی سیمان در جاده های بتنی به جای آسفالت، فرصتی استثنایی است که می تواند صنعت سیمان کشور را نجات دهد و به تولید کمک کند. کاربرد این بتن در جهان اتفاق جدیدی نیست. از سال 1891 اولین خیابان بتنی در آمریکا احداث شد؛ در سال 1909 هم اولین راه بین شهری در این کشور ساخته شد. استفاده از این نوع بتن سالها پیش توسط مرکز تحقیقات زمین و مسکن تایید شده است و بعضی از شرکت های سیمانی نظیر سیمان شرق، سیمان تهران و تعدادی دیگر، اقدام به اجرای آن کرده اند اما هنوز کاربرد آن در برخی مناطق مثلا آزاد راه تهران-شمال با مشکلاتی همراه است.

در حال حاضر جاده های کشور با قیر و آسفالت پوشیده شده است که مسائل و مشکلات آن، سالانه خسارت های زیادی وارد می کند. در حالی که استفاده از رویه های بتنی RCC علاوه بر دوام و پایداری جاده های بتنی شرایط ویژه ای برای تولیدکنندگان سیمان به وجود می آورند. پایین بودن قیمت سیمان می تواند قیمت تمام شده جاده های بتنی را کاهش دهد. ضمن این که این شیوه نیازمند به کارگیری حجم زیادی از سیمان تولیدی توسط شرکت های سیمان است. بدین ترتیب علاوه بر افزایش تولید و به حرکت در آوردن چرخ کارخانه های سیمان، تولید را از ظرفیت عملی به سطح واقعی و اسمی خود می رساند. به این مقوله می توان استفاده از ماشین آلات جاده سازی را نیز اضافه کرد و شاید بتوان زودتر تصمیم گرفت که راه نجات صنعت سیمان در کشور، استفاده از ظرفیت های چندگانه سیمان به ویژه کاربرد در جاده های بتنی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت تجارت سازان

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۱۷ شهریور ۱۳۹۹, ۱۳:۱۲


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها