در هشتمین مراسم تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی اتفاق افتاد

درخواست‌های وزارت‌خانه‌ای اهالی صمت از رزم حسینی

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ کد خبر : 2578
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- «برندکُشی بیش از برندسازی در ایران اتفاق می‌افتد و به علتهای فراوان، امروز خبری از برخی برندهای موفق گذشته مثل ارج، آزمایش و... نیست و نتوانسته ایم همچون آنها خلق کنیم. مدیران واحدهای صنعتی در ایران امروز با شرایط بسیار سختی کار میکنند و اگر یک مدیر موفق ژاپنی برای مدیریت واحدی تولیدی به ایران بیاید بیشتر از دو هفته تاب نمی آورد»؛ این بخشی از صحبتهای رییس اتاق بازرگانی ایران در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی بود؛ مراسمی که متاثر از شیوع کرونا، برخلاف 7 دوره گذشته اش با تعدادی محدود و اینبار در سالن کنفرانس اتاق مشهد برگزار شد.

در این مراسم که طبق هر سال به همت انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار شد، از 11 واحد اقتصادی به عنوان برندهای برتر و از 7 واحد به عنوان برند شایسته تقدیر، تجلیل شد؛ به خاطر رعایت پروتکلهای بهداشتی و محدودیت دعوت از مهمانان، خبری هم از کارگاهها و نشستهای جانبی همایش و سخنرانان ملی نبود و طی یکساعت سخنرانیها و تقدیر از صاحبان برندهای منتخب انجام شد.

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در این مراسم تاکید زیادی بر مساله ماندگاری برندها داشت و آن را مهمترین مساله در برندسازی دانست. به گفته شافعی «آنچه برندی را ماندگار میکند، نحوه حرکت آن با زمانه است؛ اینکه آیا برند از تغییر و تحولات علمی روز در طول زمان استفاده میکند یا خیر و آیا به نیازهای روز جامعه توجه دارد یا خیر، در ماندگاری برند بسیار مهم است. باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما چراغ والور برند برتر بود، آیا آن برند با شرایط زمان حرکت کرد تا امروز به مایکروفر تبدیل شود و آیا خط تولید آن براساس نیاز زمان تغییر کرد یا خیر».

تاثیر ثبات اقتصادی در ماندگاری برند

به عقیده شافعی، مساله «ثبات اقتصادی» و «پیش بینی پذیر بودن اقتصاد» دو مقوله بسیار مهم و اثرگذار در حوزه برند است و جرات و جسارت داشتن برای سرمایه گذاری به این دو فاکتور مرتبط است که البته کشور ما در هر دو این زمینه ها دچار مشکل است. او در این زمینه برخی شرکتهای فعال خراسان رضوی در بازار کشورهای همسایه را مثال زد و گفت: طی سالهای گذشته برندهایی از این خطه در بازارهای اطراف کشور به خوبی جا افتاده بودند اما با یک تصمیم یکباره دچار مشکل شدند و سرمایه گذاری در آن برند به پایان رسید و امروز بازپس گیری آن جایگاه کار بسیار سختی است. اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامه های اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی آنها روبرو میشویم و در حوزه برندسازی دچار مشکل خواهیم بود. لذا برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه کنند.

در برندسازی خودرو از پیکان به پراید رسیدیم

رییس اتاق ایران درباره روند توسعه و پیشرفت برندها در ایران به صنعت خودرو اشاره و اظهار کرد: در مقایسه برند، پیکان به پراید تبدیل شده است زیرا برنامه ریزی برای توسعه صنعتی در این کشور محال است. برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و به تناسب قابلیت واحدهای موجود و نیروهای انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند، می توانیم روزی به آنچه می خواهیم در این حوزه دست پیدا کنیم. مدیران بنگاه های اقتصادی ما، تلاش های بزرگی را با وجود موانع موجود رقم زده اند. تاب آوری آن ها در بحران ها و چالش ها، قابل تقدیر است. امروز اگر یک مدیر بسیار موفق ژاپنی به اداره یک واحد تولیدی در ایران گماشته شود؛ شاید تنها دو هفته تاب بیاورد و این در حالی است که فعالان اقتصادی ما سال ها با دشواری ها، دست و پنجه نرم کرده اند.

ضرورت مطالبه گری جدی از سوی بخش خصوصی

اما علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در این مراسم بر لزوم مطالبه گری از سوی بخش خصوصی و به ویژه اتاق ایران برای حل مشکلات این بخش تاکید کرد و گفت: همه ما، چه مسئول و غیر مسئول و کارآفرین همواره از مشکلات میگوییم که به درستی هم بیان میشود اما بخش خصوصی به ویژه جمعیت بسیار قوی اتاق ایران، به عنوان پارلمان این بخش کانال مطالبه است و میتواند مطالبه ای به حق و صحیح انجام دهد.

رزم حسینی البته به این موضوع اشاره نکرد که اتاق بازرگانی سالهاست که در خصوص اجرایی شدن قانون مستمر بهبود محیط کسب و کار مطالبه کرده و بارها اخبار مربوط به آن منتشر شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: همه میدانیم بخشی از مشکلات جاری کشور در داخل ایجاد شده است و همه چیز به تحریم مرتبط نیست؛ از 11 شاخص فضای کسب و کار تنها شاخص تجارت فرامرزی متاثر از تحریمهاست اما در سایر شاخصها هم وضعیت مطلوبی نداریم و 10 شاخص فضای کسب و کار همچون قراردادها، صدور مجوزها، ایجاد دادگاههای تجاری و... به امور داخلی مربوط است و بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی باید مطالبه ای جدی در این زمینه داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی معتقد است اگر روزی برنامه ریزی از رده های پایین به سمت بالا صورت گیرد، همه چیز اصلاح میشود و در غیر این صورت وضعیت همینگونه خواهد بود. او اظهار کرد: همه ما در قبال شرایط اقتصادی کنونی مسئولیم و هر کسی در جایگاه خود باید به ایفای نقش بپردازد.

شیوع کرونا اولویتهای مردم در خرید و ویژگیهای یک برند را تغییر داده است

در دوره های گذشته همایش برندینگ، رضا حمیدی رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان که به عنوان یکی از نخستین سخنرانان صحبت میکرد، در مراسم امسال به دلیل آنچه کسالت عنوان شد، در جمع حضور نداشت.

اما احمد اثنی عشری نایب رییس انجمن مدیران صنایع استان نکات جالبی را درباره بحث برند و برندسازی و تطبیق صاحبان برند با شرایط امروز مطرح کرد. او گفت: ما در عصر کثرت برندها و سقوط و ظهور آنها هستیم؛ امروز در چین 33 درصد مصرف کنندگان برندهای جدید را جایگزین برندهای قدیمی کرده اند؛ مصرف کنندگان به دنبال کاهش هزینه خود به اشکال مختلف هستند و به مسائلی چون ارزان فروشی و خرید غیر حضوری و... در ویژگیهای یک برند توجه دارند. با توجه به همه گیری بیماری کرونا، توجه به سلامت و بهداشت امروز توسعه یافته و فروش تجهیزات ورزشی و پزشکی رشد 60 درصدی در آلمان و انگلیس داشته و خرید وسایل پخت و پز در ایام قرنطینه و شیوع کرونا 652 درصد رشد داشته است. در این شرایط بنگاههای ما باید بتوانند روش خود را تغییر دهند و هر چه خلاقانه تر باشند؛ اینگونه شانس استمرار واحدها بیشتر خواهد بود و هر چه بیشتر و بهتر ریسکها را تحمل کنیم آسیب پذیری بنگاهها کمتر خواهد بود.

اثنی عشری معتقد است کرونا یک شوک بزرگ و تلنگری محکم برای تغییر بود؛ این بیماری اهمیت تغییر را برای ما نشان داد. در شرایط تغییر، موضوع چابکی بسیار مهم است و برندها باید خود را با شرایط واقعی بازار تطبیق دهند.

تولید بدون کارخانه و تاثیر آن در توسعه برند

«لزوم اجرایی شدن تولید بدون کارخانه» موضوعی است که محمدحسین روشنک رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در این نشست به آن به عنوان یکی از راههای برند سازی و توسعه برند اشاره کرد. موضوعی که به گفته روشنک در تمام تشکلهای استان و شورای گفتگو تصویب شد و حتی مصوبه هیات دولت در مشهد را هم دارد اما تاکنون محقق نشده است. او گفت: تنها مخالف این موضوع آقای نعمت زاده وزیر پیشین صمت بود و چون هنوز سایه وی بر وزارت صنعت است، این موضوع تاکنون محقق نشده است. اولین مجوز تولید بدون کارخانه بعد از 13 سال پیگیری مداوم، برای شرکت ما صادر شده و ما نتوانسته ایم آن را انجام دهیم.

رییس کمیسیون تجارت اتاق مشهد خاطرنشان کرد: تولید بدون کارخانه را در واقع باید تولید خلاقیت توام با تلاش تلقی کرد. در این نوع تولید، فردی از امکانات موجود در کشور استفاده می کند و به تولید محصول مورد نظرش می پردازد و نهایتا سرمایه حوزه تجارت وارد عرصه تولید می شود و برای این حوزه بسیار مفید خواهد بود.

روشنک مسئولیت ستاد پشتیبانی مقابله با کرونا را در خراسان رضوی برعهده دارد، در بخش دیگری از سخنانش از صاحبان برندها و فعالان بخش خصوصی درخواست کرد تا در دستیابی به هدف استفاده 85 درصد مردم این استان از ماسک به این ستاد کمک کنند.

درخواست‌های وزارتخانه ای از رزم حسینی

اما حسن حسینی رئیس خانه صنعت خراسان رضوی هم در این مراسم به اهمیت ماندگاری برند اشاره کرد و گفت: برند شدن کار چندان آسانی نیست و گمان می کنم با شرایط حال حاضر در اوضاع و احوال تولید کشور و نیز وضعیت فعلی جامعه، تمام واحدهایی که توانسته اند به نوعی سرپا بایستند و اشتغال خود را حفظ کنند، به نوعی برند هستند. اما فراموش نکنیم که برای برند ماندن نیاز به شرایطی داریم که اگر مهیا نشود، تبعا زیرساخت های تولیدی و ظرفیت های سرمایه گذاری ما در این برندها از دست می روند.

حسینی همچنین خطاب به استاندار خراسان رضوی درخواستی ارائه کرد؛ تقاضایی که شاید متاثر از وجود نام رزم حسینی در میان گزینه های تصدی گری وزارت صمت است؛ حسینی گفت: قبول کنید که اوضاع بسیار دشوار است؛ تقاضای ما این است که به هر ترتیبی شده صدای مظلومیت تولید و صنعت استان را به گوش مسئولان عالی رتبه کشور برسانید. امکان ندارد واحدهای تولیدی و صنعتی با این شرایط ادامه حیات دهند. تاکنون هر چه در موضوعات تامین اجتماعی، مالیات، تسهیلات بانکی و بروکراسی های اداری گفته ایم، اتفاق خاصی رقم نخورده است و حتی در حوزه روان سازی اداری هم اقدام موثری را شاهد نبوده ایم و حتی بر رویه های دیوانسالارانه هم افزوده می‌شود.

ابراهیم ناصری، معاون صنایع سازمان صمت خراسان رضوی هم که به نمایندگی از محمدرضا مس فروش رییس این سازمان صحبت میکرد؛ تقاضاهای وزارتخانه ای از رزم حسینی داشت؛ او گفت: ما در کوتاه ترین زمان ممکن درخواست ثبت سفارش را در استان تایید میکنیم و با تفویض اختیار در این بحث به استان ها، گره های زیادی گشوده شد. البته موضوع تخصیص ارز همچنان در مرکز انجام می شود و باید برای تفویض این موضوع هم پیگیری لازم صورت گیرد. وی با اشاره به چالش واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه افزود: تقاضا داریم تا در بحث پتروشیمی ها که دستورالعمل های سختی برای اقدام در این حوزه دارند، رایزنی های لازم با مرکز انجام شود. رویه های موجود باعث شده تا نتوانیم نیاز واحدهای تولیدی را تامین کنیم.

ثبت نام 63 شرکت برای انتخاب برند برتر

امیرمهدی مرادی دبیر اجرایی همایش برندینگ هم در این مراسم در خصوص نحوه انتخاب «برندهای برتر» و «شایسته تقدیر» در سال جاری توضیح داد: از میان 63 شرکت کننده در حوزه صنعت، تولید و بازرگانی، شرکت «نیان الکترونیک» موفق به کسب 94/535 امتیاز از 1000 امتیاز شد و رتبه نخست را اخذ کرد. نکته اینکه باتوجه به فرمهای ارزیابی عملاً اگر شرکتی به امتیاز بالای 500 دست یابد، شرکتی است که در سطح بین المللی حرفهای زیادی دارد و بر همین اساس و در صورت ادامه روند موجود قطعاً شرکت نیان الکترونیک را در بلندمدت در تراز شرکتهایی همچون «زیمنس» خواهیم داشت.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان تصریح کرد: طبق مصوبه سال گذشته کارگروه انتخاب واحدهای برتر، مقرر شد گزینش واحدهای برتر براساس اخذ حدنصاب دو سوم بالاترین امتیاز و واحدهای شایسته تقدیر براساس یک دوم امتیاز بالاترین امتیاز تا دو سوم باشد. بنابراین در حوزه صنعت، تولید و بازرگانی، 9 واحد به عنوان برند برتر و 6 واحد بعنوان برند شایسته تقدیر انتخاب شدند .

وی ادامه داد: در حوزه اصناف نیز از میان 12 واحد شرکت کننده، دو شرکت در زمره برندهای برتر و یک واحد در بخش شایسته تقدیر شناسایی شدند.

مرادی خاطرنشان کرد: به رسم هر سال از واحدهایی که برای نخستین بار طی «5 سال متوالی» حائز رتبه «برند برتر» شده اند، با اهداء مدال همایش تقدیر می شود؛ تاکنون 11 واحد ( 8 واحد سالهای گذشته و 3 واحد سال جاری) موفق به دریافت این نشان شده اند و 3 واحد توانسته اند 8 سال متوالی «برند برتر» باشند.

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹, ۱۴:۲۳


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها