بخش خصوصی سه استان شرقی برای توسعه مبادلات تجاری آستین ها را بالا زدند

کمیته ای برای توسعه بازار ایران و پاکستان

۹ دی ۱۳۹۸ کد خبر : 2479
اتاق بازرگانی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان کمیته مشترکی برای گسترش تبادلات تجاری و توسعه تعاملات در بازار ایران و پاکستان، ایجاد خواهند کرد؛ این دستاورد جلسه مشترک دبیرخانه‌های شورای گفتگوی سه استان در هفته گذشته بود که به صورت تله کنفرانس برگزار شد؛ اما اینکه این کمیته چقدر میتواند در دستیابی به اهداف تجاری موثر باشد، جای سوال است.

طبق اعلام سازمان صمت خراسان رضوی میزان صادرات ایران به پاکستان یک میلیارد و 248 میلیون دلار است که سهم استان ما از این مقدار 65 میلیون دلار و معادل بیش از 5 درصد است. همچنین در سال گذشته 330 میلیون دلار واردات از پاکستان به ایران صورت گرفته که سهم خراسان رضوی 17 میلیون دلار و معادل 5 درصد بوده است. نمایندگان سه اتاق بازرگانی در این نشست بر لزوم شناسایی و ارائه راهکارهایی که منجر به توسعه این مبادلات به رقم 5میلیارد دلار می شود، تاکید کردند. همچنین با توجه به مرز بلند خطه سیستان با پاکستان، مقرر شده دبیرخانه این کمیته در استان مذکور مستقر باشد.

مبادلات پایاپای، تشکیل منطقه اقتصادی مرزی، برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان، حذف ویزا برای تسهیل در تردد تجار دو کشور، ایجاد ستاد تسهیل تجارت، شکل گیری کارگروه اقتصادی و تجاری میان ایران و پاکستان، فعال کردن بازارچه های مشترک مرزی و... از جمله تاکیداتی است که فعالان اقتصادی سه استان برای بهبود روابط با این کشور تاکید کرده اند.

زعفران، پسته، شکلات، آب میوه، سیب، انار، انگور، آلو، بیسکویت، کشمش، سیمان سفید، کف پوش و مخمرهای فعال اقلام عمده صادراتی خراسان رضوی به پاکستان و برنج عمده ترین کالای وارداتی از این کشور است.

ظرفیت افزایش 4 برابری مبادلات با پاکستان

علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی خراسان رضوی از ظرفیت افزایش 4 برابری مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق این کمیته میگوید. به عقیده او استانها نباید چندان منتظر اقدام از سوی دولت مرکزی باشند و خود باید در این زمینه آستینها را بالا بزنند.

او میگوید: درست است که استان ما با پاکستان هم مرز نیست اما تبادلات تجاری قابل توجهی با یکدیگر داریم و این مسئله درباره بیرجند و خراسان جنوبی هم صدق میکند و با توجه به اینکه قالب محصولات از طریق سیستان و بلوچستان رد و بدل میشود، ضرورت تشکیل این کمیته در این خطه بیشتر است.

لبافی تشکیل کمیته مشترک سه استان را فرصت مناسبی برای ایران و پاکستان خوانده و می افزاید: توسعه روابط باید از طریق مقامات استانی استانهای همجوار این دو کشور اتفاق بیفتد و خیلی نباید منتظر اقدام از سوی دولتهای مرکزی باشیم. مقامات استانی و بخش خصوصی باید در این زمینه تمرکز کنند. قرار شده درباره اهداف، اعضا و راهکارهای کمیته مشترک ظرف 20 روز تفاهم نامه ای تدوین کنیم تا به امضای سه استاندار و سه رئیس اتاق بازرگانی برسد.

ضرورت تمرکز بر توسعه تجارت با کریدور شرق

محمدحسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد اما به پیگیریهای خود برای تشکیل کارگروهی مشترک از استانهای شرقی برای توسعه تعاملات تجاری با کشورهای همسایه شرقی اشاره میکند و میگوید: این کارگروه به مرکزیت خراسان رضوی و با استانهای گلستان، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان میتواند برای همکاریهای شرق کشور با یکدیگر برای توسعه تعاملات بسیار اثرگذار باشد. این یکی از راههای اساسی ایجاد همکاریها و بهره گیری از مرزهای شرقی به خصوص با توجه به نبود تحریم در این منطقه است. در حال حاضر در کمیته ای که به همت دبیرخانه شورای گفتگوی سه استان ایجاد میشود، موضوع پاکستان از طریق سه استان مطرح است اما در آینده بهتر است استانهای خراسان شمالی و گلستان هم به جمع آنها اضافه و کارگروهی برای حوزه تجارت با کریدور شرق ایجاد شود تا علاوه بر پاکستان، توسعه تعاملات با افغانستان و آسیای میانه را هم در دستور کار قرار دهیم.

وی البته از واقعی نبودن توجه به بخش خصوصی گلایه مند است و میگوید: متاسفانه در کشور ما هر چه درباره احترام و توجه به بخش خصوصی و اختیار دادن به این بخش گفته میشود، شعاری بیش نیست و هیچکدام صحت ندارد. اگر اختیار واقعی به بخش خصوصی بدهند و مقام را فقط برای بخش دولتی ندانند این کمیته نتیجه میدهد اما مادامی که مسئولان ما برای یک مدیر بخش خصوصی با بیش از 5000 کارگر به اندازه یک فرد دولتی و یا کارمند یک اداره احترام قائل نباشند، نتیجه ای نمیگیریم.

آنالیز بازار پاکستان از سوی بخش خصوصی                                               

علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند هم معتقد است اگر دولتیها ریل گذاری لازم را انجام ندهند و کارهای کلانی که با پاکستان درباره تعرفه های ترجیحی و موافقت نامه های گمرکی باید انجام شود، صورت نگیرد، تشکیل این کمیته و صدها کمیته دیگر بی فایده است. با اینحال، این قدم در نفس خود موثر است. وی میگوید: اگر برای کالایی که توان فروش آن را داریم و پاکستان هم خواهان آن است، با محدودیت صادراتی از سوی خودمان مواجه باشیم، انجام صادرات آن کالا عملا امکان پذیر نیست. برخی امور نیازمند دیپلماسی در سطح وزارت خارجه است و برخی امور نیازمند فعال شدن ظرفیت رایزنان بازرگانی است که بودجه ای برای انجام کار تحقیقاتی داشته باشند تا بانک اطلاعاتی از تجار پاکستانی، تجار ایرانی، کالاهایی که آنها نیاز دارند و ما میتوانیم صادر کنیم تهیه شود و سپس شهرهای پاکستان برای تبادلات تجاری اولویت بندی شوند.

«ورود بخش خصوصی برای توسعه تبادلات» نکته ای است که خامه زر هم به آن تاکید و اظهار میکند: این بخش میتواند با آنالیز بازار پاکستان به توسعه تبادلات کمک کند. امروز ما در بازار پاکستان کار میکنیم اما از حجم واردات 57 میلیارد دلاری این کشور، سهم ایران تنها 1.2 میلیارد دلار یعنی کمتر از  2.5 درصد است. این میزان با وجود 900 کیلومتر مرز مشترک و دیگر اشتراکات و جمعیت 300 میلیونی دو کشور رقم خورده و این نشان دهنده مغفول ماندن و لزوم شتاب دهی به توسعه تبادلات دو کشور است. این درحالیست که ما به افغانستان با 30میلیون نفر جمعیت، 3 میلیارد دلار صادرات داریم و به پاکستان با 220 میلیون جمعیت حدود 1.2 میلیارد دلار. بنابراین این تجارت باید گسترش یابد. البته رویکرد دولت هم در همین راستا است و اوضاع سیاسی ما با پاکستان بعد از حضور عمران خان در ایران رو به بهبود است.

وی تصریح میکند: انرژی در پاکستان گران است و قطعا گاز، مشتقات نفتی و کالاهای انرژی بر برای صادرات به این کشور مناسبند. از طرفی، این کشور در زمنیه آهن و مشتقات آن بسیار ضعیف است و این محصولات هم میتواند یکی دیگر از گزینه های صادراتی ما باشد. برخی کالاها را هم ما میتوانیم از این کشور وارد کنیم؛ کیفیت برنج پاکستانی از تایلندی، هندی، اروگوئه ای و... بالاتر است و میتوانیم همچون برخی سنوات، تجارت دو طرفه برای وارد کردن برنج، ذرت و نهاده های دامی مثل ذرت، سویا، و صادرات کالاهای مورد نیاز پاکستان را برقرار کنیم و به سمت برد- برد شدن تجارت دو طرف برویم.

پاکستان، تشنه انرژی ایران است

هدف از تشکیل کمیته مشترک سه استان، بررسی مشکلات و رفع موانع تجارت مرزی، تجار و بازرگانان، حمل ونقل، امورگمرکی، کنسولی و روادید بین دو کشور است. در این کمیته، دو طرف هماهنگی های لازم را در توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی، تبادل هیاتهای تجاری، ترانزیت و حمل و نقل، گمرکات و بانکی، راه آهن، بازرگانی، شیلات و کشاورزی، جذب سرمایه گذاری دو جانبه و ایجاد مراکز صنعتی مشترک انجام خواهند داد و نقش سازمانهای دولتی به ویژه سازمان صمت سه استان در پیشبرد این اهداف بسیار موثر است.  

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی از همراهی این سازمان با بخش های خصوصی و دولتی از جمله این کمیته برای توسعه مبادلات وعده میدهد. او درباره راهکارهای موجود برای توسعه روابط با پاکستان میگوید: مناسبات ایران و پاکستان بر اساس مسائل دوجانبه، شرایط منطقه ای و جهت گیری های بین المللی آنها شکل می گیرد. در این وضعیت دو موضوع از اهمیت زیادی در روابط آنها برخوردار است. موضوع اول مربوط به مسائل مرزی، فعالیت گروههای تروریستی و قاچاق مواد مخدر از مرزهای مشترک است.

امیرفخریان با بیان اینکه پاکستان همواره مخالفت خود با فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای موجود علیه ایران را به صراحت بیان کرده، تصریح میکند: اجرای پروژه‌های بلند مدت و بزرگ اقتصادی بین دو کشور می‌تواند کانون تروریسم در منطقه را به شاهراه توسعه و احیای ابتکار عمل‌های باستانی از جمله جاده ابریشم تبدیل کند لذا لزوم سرمایه گذاری بیشتر باید در صدر امور و سیاست گذاری‌های کلان دو کشور قرار گیرد.

وی تاکید میکند: پاکستانِ تشنه انرژی، به شدت به یافتن شریکی نیاز دارد تا بتواند نیازهای فزاینده آن را به انرژی برطرف سازد و ایران شریکی ایده‌آل برای پاکستان به شمار می رود زیرا از توانایی لازم برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع پاکستان برخوردار است. دو کشور هم اکنون سرگرم تلاش برای راه اندازی پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان هستند و این پروژه از بسیاری جهات برای پاکستان مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.

« تهیه کننده : زهرا صفدری » اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۹ دی ۱۳۹۸, ۰۹:۲۷


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها