ساز و کار بازگشت مالیات خراسان

۲۵ آذر ۱۳۹۸ کد خبر : 2471
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی میگوید: وقتی شرکتی در مشهد درآمدی کسب می‌کند؛ از زیرساخت دانش انسانی و امکانات این استان استفاده کرده و درآمدی که کسب می‌کند هم از هزینه مردم خراسان است. بنابراین حتماً باید مالیات آن مستقیماً در این استان اخذ و یا به نوعی به اینجا برگردانده شود

اوایل زمستان سال گذشته بود که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی موضوعی مهم و اثرگذار در اقتصاد استان مطرح شد و آن، پرداخت مالیات 37 شرکت فعال در خراسان رضوی در مرکز کشور و برخی استانهای دیگر بود. برگرداندن مالیات این شرکتها به استان دغدغه ای بود که از اواخر استانداری علیرضا رشیدیان مطرح شد و با روی کار آمدن علیرضا رزم حسینی هم در بسیاری از جلسات بر آن تاکید شد. اما از پارسال تاکنون با تلاشهایی که صورت گرفت، مالیات 5 شرکت از 37 شرکت به حساب استان واریز میشود و همچنان 32 شرکت که عمدتا بزرگ و خصولتی هستند، با وجود استقرار در خراسان رضوی، پرداختهای مالیاتی خود را در پایتخت و یا برخی استانهای دیگر انجام میدهند. موضوعی که مورد اعتراض و انتقاد بخش خصوصی فعال در استان است؛ فعالان اقتصادی میگویند وقتی شرکتی از تمامی امکانات و زیرساختهای این استان برای تولید و ارائه خدماتش استفاده میکند، باید مالیاتش را هم در همین استان بپردازد.

برای جویا شدن از چرایی این موضوع به سراغ حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی رفتیم؛ او در این باره میگوید: فرض کنید شرکتی دارید که به اجبار نوع فعالیت تان در تک‌تک شهرهای کشور و یا مراکز استان ها پخش شده اید؛ مثل بانک و یا صرافی‌های بزرگ. این شرکت دو راه برای پرداخت مالیات دارد؛ نخست اینکه به روش درست، در هر شهر مالیات خود را بپردازد یا اینکه به اضطرار یا اختیار نفع مادی خود، مالیات را در یک مرکز بپردازد. وقتی آن شرکت مالیاتش را در یک مرکز می پردازد، تعداد پرونده‌های مالیاتی او کاهش می یابد و از 31 پرونده به یک پرونده می‌رسد؛ تنها یک وکیل مالی لازم است و اگر قرار است هزینه های غیر رسمی مثل مشاوره مالی بپردازد، تنها یک هزینه پرداخت می‌کند.

پرداخت مالیات در یک مرکز برای دولت منفعت دارد

رحیمی می افزاید: این کاهش هزینه مالیاتی و پرداخت مالیات به نفع شرکتها است و گاهی برای دولت هم به عنوان ذینفع دارای منفعت است زیرا ممکن است رویه های مالیاتی استان ها با یکدیگر متفاوت باشد و با تجمیع مالیاتها در مرکز، دولت بتواند وارد چانه زنی با شرکت شود.

وی در عین حال تاکید میکند: معتقدم وقتی شرکتی مثل مخابرات در مشهد درآمدی کسب می‌کند از زیرساخت دانش انسانی و امکانات این استان استفاده کرده و درآمدی که کسب می‌کند هم از هزینه مردم خراسان است و حتماً باید مالیات مستقیماً در این استان اخذ شود و یا به نوعی به اینجا برگردانده شود؛ حتی دولت می‌تواند در این وضعیت به درآمدهای مالیاتی بیشتری برسد؛ زیرا نمی توان برای تمام کشور از تهران پرونده مالیات ایجاد کرد و اگر همه استان ها تک به تک بررسی‌های مالیاتی را انجام دهند، دولت می‌تواند به درآمد بیشتری هم دست یابد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی پیاده سازی اقتصاد هوشمند را یکی از لازمه های اصلاح رویه پرداخت مالیات اینگونه شرکتها میداند و میگوید: به طور مثال اگر در هر محل تجمیع درآمد، صندوق فروشگاهی یا پایانه ها و سیستم هایی که همان لحظه مالیات را به حساب دولت واریز کنند، وجود داشته باشد دیگر مفهومی برای اینکه مالیات در کجا اخذ می شود وجود ندارد. مالیات در زمان انتقال درآمد اخذ می‌شود و می‌توان بر اساس آن هزینه هایی برای استان و دیگر نقاط برنامه ریزی کرد.

شکل گیری پایدارترین صنایع کشور در مشهد

از رحیمی درباره وضعیت صنایع خراسان رضوی و به ویژه مشهد میپرسیم؛ او میگوید: آنچه در خراسان رضوی به عنوان یک ظرفیت می‌توان از آن نام برد، عدم توسعه یافتگی شهرهای شهرستانهای اطراف مشهد است که می‌توانند از ظرفیت توسعه نسبتاً پایدار و مشخصی که در شهر مشهد است استفاده کنند. امروز در شهرهای صنعتی مثل اهواز، تهران، اصفهان، تبریز و ساوه می‌بینیم که با توجه به مباحث ارزی و شرایط قیمت‌ها و نیز تحریم، دوره‌های رونق و رکود شکل می گیرد؛ گاهی شرکت‌ها به شدت زیان‌ده و با وضعیت رکودی فعالیت می کنند و گاهی سودده و مثبت هستند اما در خراسان رضوی و شهر مشهد به نوعی پایدارترین صنایع را شکل دادیم. دلیل اول آن امنیت تقاضا است؛ محصولی که در این شهر تولید می شود، حداقل سه میلیون نفر شهروند مشهدی و چندین میلیون زائر و مسافر را به عنوان مشتری دارد. بنابراین اهمیت تقاضای بسیار قابل قبولی در این شهر داریم.

وی ادامه میدهد: نکته دیگر حضور صحیح بخش خصوصی در مشهد است (که شاید برخی نقاط مثل جزیره کیش و مناطق ویژه مثل آن باشد)؛ با وجود اینکه احساس می کنیم شاید اقتصاد مشهد اقتصادی باز و رقابتی نباشد اما یکی از نقاطی است که رقابت بسیار صحیحی در صنایع مستقر در شهرک ها و مراکز صنعتی آن شکل میگیرد و شهرهای کوچک و مناطق کمتر توسعه یافته می‌توانند از این موقعیت به عنوان یک فرصت ویژه استفاده کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاران خارجی به این استان خاطرنشان میکند: سرمایه گذاری خارجی در مرزهای شرقی می‌تواند دروازه این مرزها را با شرایط خاص اقتصادی رونق ببخشد و شهرهای موجود در این مسیر را رونق دهد و بر همین اساس در همه توصیه هایم برای سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در مشهد را دارند، مباحثی مثل نقطه استقرار، استقرار بهینه و سرمایه‌گذاری بهینه را در جایابی و مکان یابی تاکید می‌کنم و خیلی وقتها سرمایه‌گذاران را به اینکه در نقاطی مثل سرخس، گلبهار و حتی تایباد فعالیت کنند، تشویق می کنم.

دولت اجازه دهد فعالیتهای مطبوعاتی در فضای رقابتی شکل بگیرد و نه با معافیت مالیاتی

وی درباره معافیتهای مالیاتی هم اذعان میکند: معافیت های مالیاتی بر اساس قوانین و مقررات مالی کشور مشخص است و برخی کالاهای کشاورزی، تعاونی، شرکت های دانش بنیان و شهرک های خاص، مناطق آزاد، ویژه و اقتصادی و حتی برخی کالاها با هدف ویژه و صادراتی از آن برخوردارند.

رحیمی در پاسخ به ضرورت معافیت مالیاتی فعالیتهای مطبوعاتی و رسانه ای میگوید: از نظر قانونگذار پرداختن به فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و رسانه‌ای در اولویت هایی است که می تواند معاف شود ولی باتوجه به رانتی که در این حوزه وجود دارد و ممکن است نهادی کار دیگری با عنوان نهاد مطبوعاتی انجام دهد، این معافیت قطعا مخالف و همراهانی دارد. همان طور که اگر بگوییم به جای ۳۰ درصد ۵۰ درصد حق بیمه از خبرنگاران دریافت شود و بعدا حقوق بیشتری به آنها پرداخت شود، با مخالفان و موافقانی مواجه خواهیم بود.

وی تاکید میکند: اگر حمایت از طرف رسانه، مردم و قانونگذار اتفاق افتاد و تک‌تک سیاست‌های اقتصادی دولت با بینش و سیاست‌گذاری درست پیش رفت، کسی راضی نمی شود که مالیات ندهد و در مقابل، درآمدش به خاطر مالیاتی که نمی دهد از سمت دولت محدود شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی یادآور میشود: هر آنچه که فعالیت اقتصادی نام دارد، باید مالیات بپردازد و اگر این اتفاق نیفتد سیگنال منفی به بازار می دهیم؛ سیگنال منفی یعنی اگر مطبوعات با معافیت مالیاتی مواجه شوند، کسی هم که می‌خواست در کار اقتصادی سرمایه‌گذاری کند، وارد حوزه مطبوعاتی می‌شود و با افزایش فعالان در این حوزه، کاهش درآمد حاکم می‌شود. همه جای دنیا روزنامه ها با بالاترین قیمت در گیشه به اتمام می‌رسند اما در ایران بعید است روزنامه ای به طور رقابتی کسب درآمد کند و یکی از دلایل آن هم این معافیت هاست. به نظر من دولت نه معافیت ایجاد کند و نه محدودیتی و اجازه دهد این فعالیتها در فضای بازار و رقابتی شکل بگیرد.

وی در واکنش به معافیت هنرمندان از مالیات هم میگوید: تعریف هنر با هنر اقتصادی متفاوت است؛ تعریف ما از هنرمند کسی است که هنری مشخص دارد و آن را نمی تواند تجاری کند. اما وقتی هنرش را تجاری کند یک موسسه شرکت و یا نهاد است که باید مالیات خود را بپردازد. به نظر من تعریف از هنرمند باید اینطور باشد که منبع درآمد خاصی برای او تعریف نمی‌شود اما هنرمند هم مصداق های زیادی دارد.

رحیمی اظهار میکند: وقتی اقتصاد هوشمند را شروع می کنیم، به هیچ وجه نمی توانیم در بلند مدت نظر بدهیم. قطعا همه باید در مقابل قانون مطیع باشیم حتی همه ارگانها و نهادها؛ همه باید مالیات خود را بپردازیم و در جایی که حقوق داریم هم از دولت مطالبه کنیم. بسیاری از نهادها ممکن است بخاطر همین نبود شفافیت در کارشان نتوانند مطالباتی را از دولت درخواست کنند. زمانی که انضباط مالی و ادبیات اقتصاد هوشمند جاری شود، هیچ رانت، تخفیف و مورد قانونی برای یک فعالیت اقتصادی نباید محدودیت و یا گشایش غیرمعمول ایجاد کند.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۵ آذر ۱۳۹۸, ۰۹:۲۶


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها