در اولین نشست کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد مطرح شد

پرهیز از موازی کاری در انجام امور خیر

۴ آذر ۱۳۹۸ کد خبر : 2453
در نخستین نشست کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کارآفرینان و مدیران شهری بر لزوم هدف‌گذاری برای انجام امور خیریه و توجه به حوزه‌های مغفول مانده در مشهد تأکید کردند.

رضا حمیدی رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد در این نشست که در محل سالن جلسات اتاق برگزار شد از برخوردهای سلیقه‌ای با آسیب‌های اجتماعی و آمار و اطلاعات دور از واقعیت و غلط در این زمینه گلایه کرد. محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر خواستار توجه به دو موضوع بی‌سوادی و معتادان متجاهر برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شد و شهناز رمارم رئیس شورای شهرستان از آسیب‌های موازی کاری در انجام امور خیریه گفت و بر لزوم تهیه بانک اطلاعاتی از مؤسسات خیریه تأکید کرد.

حمیدی معتقد است که «آمار مربوط به آسیب‌های اجتماعی به نفع دولت‌مردان تنظیم‌شده و غلط است». اوگفت: غفلت از نیازهای جوانان، امروز زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی شده است که اعتیاد یکی از این موارد است. هزینه ای که برای جبران خسارت های اعتیاد در کشور می‌پردازیم، 20 درصد درآمد نفتی کشور را شامل می شود. به ابعاد این خسران، 55 درصد طلاق هایی که در کشور انجام می گیرند و انگیزه آنها مواد مخدر است و همچنین آمارهای رسمی و غیررسمی از تعداد معتادان کشور را نیز باید افزود.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد موضوع قاچاق را یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی خواند که صنعت و اقتصاد کشور را به نابودی می‌کشاند. او گفت: در سال 96 طبق آمار مسئولان ایرانی میزان قاچاق از کشور 5ونیم میلیون دلار بوده و طبق آمار مسئولان تجارت جهانی این عدد 14 برابر این رقم بوده است. آمار واقعی قاچاق پوشاک دو میلیارد و 700 میلیون دلار است اما گمرک مقدار قاچاق را 60 میلیون دلار اعلام کرده است. وی خاطرنشان کرد: امروز حدود 35 درصد ملت ایران پوشش خارجی دارند و اگر این 35 درصد تصمیم بگیرند که جنس ایرانی بپوشند، یک‌میلیون اشتغال در کشور ایجاد می‌شود.

حمیدی ایجاد اشتغال مولد را یکی از اموری دانست که خیران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. او تصریح کرد: هر اقدامی در جهت گسترش اشتغال مولد منجر به کاهش مفاسد اجتماعی می‌شود.

مدیریت شهری آماده همکاری با کارآفرینان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی

محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد هم از آمادگی مدیریت شهری برای افزایش تعامل و هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت و به برخی اقدامات انجام‌شده در این حوزه اشاره کرد.   او گفت: در مسیر کشف رود، باوجوداینکه خارج از حریم حوزه محدوده خدماتی شهر است و از مأموریت‌های ما نیست، زیر بار مسئولیت رفتیم و 200 میلیارد تومان در اولین گام اعتبار گذاشتیم.

رئیس شورای شهر مشهد بر لزوم اولویت‌بندی مسائل برای ایفای مسئولیت اجتماعی تأکید و خاطرنشان کرد: بهتر است دو موضوع جدی شهر را در نظر بگیریم و همه در آن زمینه تلاش کنیم؛ حدود 29 هزار بی‌سواد در شهر هستند و ما در شورای شهر برای سوادآموزی و ریشه‌کن شدن بی‌سوادی 6 میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم و طبق برنامه، تا سال 1400 بی‌سوادی در این شهر ریشه‌کن خواهد شد. از سوی دیگر، به نظرم باید همت کنیم که به موضوع معتادان متجاهر این شهر که چهره خوبی ایجاد نمی‌کنند و دست به سرقت‌های خرد می‌زنند و موجب ترویج ناامنی می‌شوند، ورود کنیم.

ضرورت پرهیز از موازی کاری در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

شهناز رمارم رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد هم بابیان اینکه اشکال اساسی بر این است که موازی کاری زیادی صورت می‌گیرد، گفت: اینکه هر کس بااحساس مسئولیت خود، موسسه‌ای ایجاد و موازی با سایر موسسه‌ها عمل می‌کند، خوب نیست. کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی می‌تواند در کنار بهزیستی، مؤسساتی که در این حوزه فعال است را منسجم کند و با ایجاد بانک اطلاعاتی از انجام کارهای موازی پرهیز شود. وی افزود: مؤسسات فیاض بخش و فتح المبین به موضوع معلولان ورود کرده‌اند و اقدامات خوبی در حال انجام است. اما لازم است سایرین به دیگر حوزه‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی ورود کنند و با هم‌افزایی اقدامات لازم را انجام دهند.

رمارم انجام مسئولیت‌های اجتماعی از سوی کارآفرینان را نه‌تنها هزینه بلکه نوعی سرمایه‌گذاری خواند و گفت: اینکه کسی برای توسعه بخش‌های کارش به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی ورود کند، اقدام قابل‌توجهی است و نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

یکی از مشکلات کنونی، برند نشدن فعالیتهای اجتماعی است  

اما محمدحسین روشنک عضو هیئت نمایندگان اتاق مشهد هم در این نشست از عدم برند سازی فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی گفت و او اظهار کرد: اکثر فعالیت‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد برند سازی می‌شود حتی بسیاری از حرکت‌هایی که در دنیا در اقدامات اجتماعی بیان می‌کنند، شاید به آن پررنگی که بیان می‌کنند نباشد. اما ما در کشورمان تلاش کردیم همیشه بدی‌ها را بگوییم. هیچ‌وقت از خدمات اجتماعی، اقتصادی و تلاش‌ها و اقدامات خوبی که انجام می‌شود، نگفتیم و به دنبال برند سازی این تلاش‌ها نرفتیم و این‌یک اشکال است که باید برطرف کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشورمان، این عادت بد نهادینه شده که مدام ضعف ها و بدی‌ها پُررنگ می شوند اما اقدامات خوب و فعالیت های ارزشمند، مورد غفلت قرار گرفته و کمتر بیان و دیده می شوند. باید برای تقویت امید در جامعه، آن دسته از فعالیت هایی که در مسیر عمل به مسئولیت اجتماعی انجام می گیرند را تبیین، ترویج و برندسازی کنیم.

روشنک با تقبیح اقداماتی که به ترویج ناامیدی در جامعه منجر می شوند، گفت: باید ببینیم، حرف هایی که می زنیم و تصویری که از جامعه ارائه می کنیم، چقدر فرزندانمان را نسبت به شرایط موجود و زندگی آینده‌شان امیدوار می‌سازد. تصویر غالبی که از جامعه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ارائه می شود، آیا یاآیاگویای ضعف‌هاست یا نقاط قوت و دلگرمی؟ این روزها، هرکس کلمات بدتر و سخت تری برای شرایط جامعه داشته باشد، گوی سبقت را از دیگران می رباید و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. منکر ضعف های جامعه نیستیم اما به موازات آن، باید از خوبی‌ها و قوتها نیز سخن گفته شود. امید، نیاز همه نسل های این جامعه است.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۴ آذر ۱۳۹۸, ۰۹:۲۶


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها