ترانزیت، صنعتی مغفول مانده در ایران

۲۹ مهر ۱۳۹۸ کد خبر : 2440
مجتبی بهاروند - در دنیای امروز چند صنعت است که به عنوان صنایع و فعالیت‌های ارزآور شناخته می‌شود و کشورهای مختلف روی آن موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ یکی از این مقوله ها، صنعت حمل و نقل و ترانزیت است. کشور سنگاپور در برهه‌ای به سمت صنعت حرکت کرد اما شرایط برای آن به گونه‌ای بود که نتوانست مسیر خود را ادامه دهد و هم اکنون به سمت ترانزیت و حمل و نقل گام برداشته و سالانه حدود 15 میلیون کانتینر در این کشور جابه‌جا می‌شود و به همین جهت این کشور بالاترین آمار تولید ناخالص ملی را در دنیا دارد.

کشور ما نیز در چهارراه ترانزیتی دنیا واقع شده و از اروپا به آسیا و از آسیای شرقی به اروپا دسترسی دارد. از شمال نیز به دریای خزر و جنوب به دریای عمان و خلیج فارس دسترسی دارد. در واقع ایران از یک موقعیت طبیعی و خدادادی برخوردار است که درآمد خالصی می‌تواند برای آن ایجاد کند.

ترانزیت صنعتی است که وقتی کانتینری وارد کشور شود، تا زمانی که بخواهد از کشور خارج شود، بین 1000 تا 1100 دلار هزینه می‌کند و این هزینه دقیقا به مانند صنعت توریسم در کشور است. دنیا نیز به شدت در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند اما متاسفانه ما در این حوزه بسیار از کشورهای دنیا عقب افتاده‌ایم و اگر سرمایه‌گذاری درستی انجام دهیم، تا 10 میلیارد دلار درآمد خالص می‌توان از این مسیر کسب کرد.

عقب ماندن ما در حوزه ترانزیت از دنیا دلایل مختلفی دارد؛ یک علت آن، مساله قوانین سختگیرانه است که عمدتا به مساله قاچاق ارتباط دارد. عامل اصلی قاچاق اقتصاد تعرفه‌ای و یارانه‌ای است. اگر ما به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم، قاچاق صرفه اقتصادی نخواهد داشت. مساله دیگر فرسودگی ناوگان و قیمت بالای آن است؛ در دنیا صنعت حمل و نقل به سمت شرکت مالکی حرکت کرده اما ما به سمت شخص‌مالکی حرکت کرده‌ایم. در حال حاضر قیمت هر دستگاه کامیون نیز گران بوده و دستگاه‌های موجود نوسازی نشده است؛ این عوامل موجب شده از ترانزیت دنیا عقب بیفتیم. مسائل سیاسی و بین‌المللی نیز دخیل در مساله است؛ به عنوان نمونه هنگامی که شرکت‌های ما با یک شرکت وارد قرارداد می‌شوند، به دلیل تحریم‌ها به مشکل برمی‌خورند.

برگزاری همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل در مشهد موجب می‌شود که مسئولان از جایی با مشکلات آشنا شوند و این تاثیر زیادی بر دیدگاه آنان دارد اما اگر مانند سایر همایش‌ها، این همایش نیز صرفا به برگزاری خلاصه شود، نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. برگزاری همایش 50 درصد کار است و 50 درصد دیگر، پیگیری پس از آن است. با این حال برگزاری این همایش قدم مثبتی است که امیدوارم نتایجی مثبت در پی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۹ مهر ۱۳۹۸, ۱۰:۱۱


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها