رئیس اتاق ایران:

ضرورت استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی اوراسیا توسط خراسانی‌ها

۱ مهر ۱۳۹۸ کد خبر : 2415
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- تشکیل اتاق بازرگانی اوراسیا و لزوم استفاده خراسانیها از این فرصت برای مبادلات تجاری با کشورهای آن منطقه و برگزاری نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترانزیت در مشهد، مهمترین اخباری بود که در نخستین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست به موضوع توافق در خصوص تشکیل اتاق بازرگانی در منطقه اوراسیا و امضای توافقات مربوط به آن در هفته جاری اشاره کرد و این اتفاق را نتیجه اقداماتی خواند که در راستای ورود رسمی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام گرفته است. او با توجه به جایگاه ویژه خراسان رضوی در حوزه تجارت، خواستار مشارکت لازم از سوی بخش های مختلف این استان برای بهره برداری حداکثری از این ظرفیت شد. شافعی نتیجه تشکیل اتاق اوراسیا را رشد مبادلات کالایی و حضور پررنگ تر ایرانیها در بازارهای آن منطقه دانست.

وی خطاب به اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، با اشاره به مشخص بودن وظیفه کمیسیونها در ساختار اتاق و لزوم تمرکز آنها بر انجام وظیفه واقعی اتاق، گفت: باید به این نکته توجه داشت که امکان حل همه مشکلات حوزه حمل و نقل کشور در کمیسیون وجود ندارد؛ بنابراین لازم است اولویت بندی صورت گیرد و اگر در سال دو مشکل اساسی این حوزه با پیگیری کمیسیون حل شود، بهتر از این است که 100 مشکل را بدون کسب نتیجه مطرح کنیم.

«جایگاه حمل و نقل هنوز در فرهنگ اقتصادی کشور پذیرفته نشده، این درحالیست که اگر اقتصاد را به مثابه پیکره یک انسان بدانیم، حمل و نقل پاهای این پیکره است و اگر این حوزه دچار لطمه شود، اقتصاد کشور فلج میشود و اینجاست که اهمیت این حوزه مشخص میشود» شافعی با بیان این نکته اظهار کرد: گاهی برخی مسئولان، حمل و نقل را مولفه ای فرعی در اقتصاد میدانند و به همین دلیل این حوزه در برنامه ریزی کارهای توسعه ای کشور جایگاه مناسبی ندارد. امروز مسائل حمل و نقلی در اقتصاد ما مغفول مانده و به مسائلی چون زیرساختهای راه و ناوگان فرسوده حمل ونقل،  نسبت به سایر حوزه ها توجه کمتری میشود. این مسائل باید در کمیسیون حمل و نقل به نتیجه برسد و به خاطر داشته باشیم که اگر به سمت استفاده از ابرازهای نوین این حوزه نرویم، دچار مشکل میشویم.

رئیس اتاق ایران بر لزوم تمرکز کمیسیونهای حمل و نقل اتاقهای بازرگانی سراسر کشور در باب نوسازی و بهسازی حمل و نقل تاکید و تصریح کرد: کمیسیونها باید در این خصوص طرحی جامع ارائه و موضوع را حل کنند. از طرفی، اگر به تسهیلات و خدمات رفاهی در طول مسیر ترانزیتی و جذابیتهای آن توجه نکنیم، 10 تا 15 سال آینده همین موقعیت کنونی را هم از دست میدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تورم قوانین و مقررات در حوزه اقتصاد اشاره و اظهار کرد: اگر با این روش تا 20 سال دیگر هم کار شود، باز هم به نقطه ایده آل نمیرسیم. از طرفی قوانین متناقضی هست که مشکلات بسیاری به دنبال دارد؛ به طور مثال حکم یک تخلف مشابه در قانون گمرک با قانون مربوط به قاچاق کالا متفاوت است؛ در یکی جریمه ای کوچک تعیین شده و در دیگری حبس طولانی مدت و بستگی به این دارد که قاضی به کدام قانون مراجعه کند. این تناقض در قوانین یک فاجعه است.

برگزاری نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترانزیت در مشهد

احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد نیز در این نشست از برگزاری نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترانزیت به میزبانی مشهد خبر داد و گفت: این رویداد در 28 آذرماه امسال و با حمایت اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد.

اهمیت و جایگاه ترانزیت در کشور و مقایسه کشورهای مسیر، فرصت ها و تهدیدهای ترانزیت، بررسی دلایل و راهکارهای جبران خلاء نبود یک متولی مشخص در بخش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و نقش دانشگاه ها و مجامع علمی از جمله محورهای این همایش است که زمانیان به آنها اشاره کرد.

وی از موانع و چالش های حوزه حمل و نقل، روان سازی ترانزیت و نوسازی ناوگان و موارد پیشنهادی اتاق به کمیسیون به عنوان برخی دستورکارهای جلسات آینده این کمیسیون نام برد.

زمانیان از پیش بینی سه کمیته در دور جدید فعالیت کمیسیون حمل و نقل اتاق خبر داد و گفت: کمیته‌های ریلی، دریایی و جاده ای و ترانزیت مشکلات بخش های مرتبط با خود را بررسی و به کمیسیون می رسانند.

محمود امتی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد است که در کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت عضویت دارد؛ او در این نشست اظهار کرد: رویکرد اتاق در دوره جاری بر مشارکت جویی از فعالان اقتصادی و اعضا تمرکز دارد و طبیعتا این موضوع در کمیسیون ها می تواند نمود زیادی داشته باشد. حمل و نقل از کمیسیون های نسبتا فعال و موفق اتاق در دوره پیشین بوده، اما برای اینکه کمیسیون پویاتری داشته باشیم، از ابتدا برنامه ای که به اتاق ارائه می دهیم باید براساس مشکلات، پیشنهادات و مواضع فعالان حوزه حمل و نقل باشد تا به یک جمع بندی و محصول مطلوب در این زمینه برسیم.

درخواست برای حل مشکلات گمرکی شرکتهای حمل و نقل

ضرابی، دیگر عضو کمیسیون اشاره ای به مشکلات گمرکی شرکت های حمل و نقل داشت و گفت: ما در گمرک مشکلات بسیاری داریم و ترانزیت به خاطر مسائل پیش پا افتاده دچار مشکل شده است. توقع این بخش از اتاق این است که برای حل و فصل این موضوع از ما حمایت کند.

شافعی، رئیس اتاق ایران و خراسان رضوی در واکنش به این موضوع تصریح کرد: برای حل مشکلات گمرک اگر لازم است از مدیرکل دعوت کنید و من هم مذاکره لازم را انجام خواهم داد. صدماتی که از ابتدای سال 97 تاکنون در حوزه گمرک به ما وارد شد را هیچ دشمنی نمیتوانست وارد کند؛ با تصمیمات عجولانه و بی تدبیری هایی که در صدور بخشنامه اتفاق افتاد، لطمات زیادی بر اقتصاد ما وارد آمد.

فرخی، عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نقبی به مشکلات فعالان حمل و نقل جاده‌ای با مجموعه کشتیرانی ها زد و اظهار کرد: این مشکل از گذشته وجود داشته و کماکان ادامه دارد؛ ما در حوزه کشتیرانی برای کانتینر هم تضامین و هم سپرده نقدی پرداخت می کنیم و همیشه دچار چالش شده‌ایم.

فرخی خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که با توجه به اینکه شرکت های حمل و نقل تنها حوزه اقتصادی کشورند که در اتاق بازرگانی هم سپرده نقدی دارند، همان طور که اتاق در موضوع کارنه تیر ضمانت ما را انجام می دهد در حوزه کشتیرانی نیز از ما حمایت کند و این اختیار به شرکت های کشتیرانی فعال در این حوزه سپرده و تضامین سلب شوند. امروز در بحث تضامین، چک ها را به آسانی ارائه می دهیم و این درحالیست که استرداد آن ها به سختی صورت می گیرد.

این فعال حوزه حمل و نقل تصریح کرد: یکی از درخواست های ما از گذشته، ایجاد دادگاه ویژه فعالان اقتصادی با مباشران تخصصی در حوزه‌های مختلف بوده است، چرا که از خلاء نگاه تخصصی در رسیدگی به پرونده های این بخش رنج می بریم. گاهی در مقابل افرادی در دادگاه قرار میگیریم که حتی قوانین تجارت را بلد نیستند، چه رسد به قوانین حمل و نقل و کنوانسیون های مربوط به آن.

وی تصریح کرد: ما بنگاهی اقتصادی داریم که بعد از 20 سال حکم برائت گرفته و در این مدت پروانه اش تعلیق بوده و با وجود حکم برائت هنوز امکان فعالیتش وجود ندارد؛ از بین رفتن بالغ بر 40 هزار نفر فرصت شغلی نتیجه چنین برخوردهایی است.

فرخی در پایان پیشنهاد کرد تا عضوی از صنعت حمل و نقل در اتاق های مشترک بازرگانی حضور داشته باشد و اهداف بین المللی این حوزه را بهتر پیگیری کند.

رئیس اتاق ایران نیز در خصوص حل مشکلات مربوط به کارنه تیر شرکتهای حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: در این خصوص در تهران جلساتی برگزار کردیم و امیدوارم به زودی تغییراتی کلی در این بخش اتفاق بیفتد. فعالان این حوزه برای خرید کارنه تیر و انتقال پول ریسکهای زیادی را متحمل شده اند و باید به طور کلی این قضیه را حل کرد و ما در اتاق ایران به جد پیگیر این موضوع هستیم.

وی در واکنش به درخواست فرخی در خصوص عضویت نمایندگان حمل و نقل در اتاقهای بازرگانی مشترک گفت: هیچ مانعی در این خصوص نیست و هر کسی که بخواهد میتواند در اتاق مشترک عضو شود. اتاقهای مشترک ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان در استان ما فعالیت دارند و توصیه میکنم که از حوزه حمل و نقل به این اتاقها ورود کنید چون یک بُعد مهم تعامل با این کشورها مربوط به حوزه شماست.

 

 

 

 

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۱ مهر ۱۳۹۸, ۱۱:۰۶


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها