دنیای اقتصاد از حمایت اتاق بازرگانی مشهد از ایده های کسب و کار دانش‌آموزی گزارش می‌دهد

پرورش کارآفرینان نسل نو

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر : 2406
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- دو سال پیش بود که اتاق بازرگانی خراسان رضوی فراخوانی برای انشای دانش آموزی در موضوع کسب و کار منتشر کرد و چند هفته بعد در همایش توسعه پایدار به بهترین انشاهای نگارش شده جوایزی اهدا شد؛ پارسال این موضوع شکل دیگری به خود گرفت و پارلمان بخش خصوصی در مشهد گام بلندتری برداشت و با برگزاری لیگ کسب و کار دانش آموزی به عنوان یکی از برنامه‌های جانبی آن، کار قابل توجهی انجام داد. دانش آموزان شرکت کننده در آن لیگ، طرحهای کسب و کار خود را در نمایشگاه جانبی ارائه کردند که با ابراز شگفتی و خرسندی مسئولان اتاق ایران نیز همراه بود. امسال اما موضوع رنگ دیگری به خود گرفت؛ اتاق مشهد اقدام جدیتری را در دستور کار قرار داد و در فاصله چند ماه مانده به برگزاری همایش توسعه پایدار، رویداد فرهنگستان کارآفرینی و نوآوری دانش آموزی را برگزار کرد.

رویدادی که به زعم دانش آموزان شرکت کننده در آن، یکی از بهترین تجربیات آنها در سالهای دبیرستان برای افزایش اعتماد به نفس و یافتن مسیر خود در آینده تحصیلی و کاری بود. اتاق بازرگانی در این رویداد به دنبال پرورش طولانی تر دانش آموزان بود و قصد داشت دوره ای فراتر از دو یا سه روز برگزاری استارتاپ ویکند، طراحی کند و همین هم شد؛ نخستین ترم فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش آموزی در مشهد از اوایل تابستان امسال به مدت 9 هفته برگزار شد و 10 روز پیش با ارائه طرحها و ایده های کسب و کاری و استارتاپی دانش آموزان و داوری این طرحها توسط چند تن از کارآفرینان و استارتاپهای مشهدی خاتمه یافت.

برای حضور در این فرهنگستان ابتدا فراخوانی داده شد و در نهایت از بین 140 دانش آموز ثبت نام کننده، 54 نفر گزینش شدند؛ این دانش‌آموزان که اکثرا در پایه های نهم تا دوازدهم هستند، در طول دوره فرهنگستان با مهارتهای پایه کارآفرینی چون فن بیان و مذاکره، نحوه برقراری ارتباط، حل مساله، تیم سازی، بازیهای خلاقانه و... آشنا شدند. در کنار آن، بازدید از کارخانجات و حضور در برنامه صندلی تجربه را داشتند و در نهایت به عنوان پروژه پایانی باید طرح کسب و کار نوآورانه‌ای ارائه میکردند؛ در روز اختتامیه فرهنگستان 10 تیم به ارائه مدلهای کسب و کاری و استارتاپی خود پرداختند و سه تیم رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

شور و هیجان و اعتماد به نفس دانش آموزان در ارائه طرحهای کسب و کاری خود و نرم افزارهایی که طراحی کرده بودند، به حدی بود که والدین آنها، مسئولان اتاق بازرگانی، اعضای هیات نمایندگان اتاق و کارآفرینان استارتاپی حاضر در آیین اختتامیه این رویداد را به وجد آورده بود؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران هم با ابراز خرسندی از مشاهده چنین شور و حالی در بین دانش آموزان و استقبال آنها از چنین برنامه ای، طرحهای ارائه شده را قابل تحسین خوانده و به دنیای اقتصاد گفت: مهم این است که بتوانیم این طرح‌ها را به بازار کار برسانیم و پشتیبانی هایی برای تبدیل این طرحها به ایده کسب و کار وجود داشته باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس در بنگاه‌های اقتصادی باید برای این طرح‌ها سرمایه‌گذار جذب کنیم تا ایده‌های آن ها پیاده شود. مطمئنم اگر شتاب لازم به این ایده ها داده شود، می توانند تحول بسیار خوبی در جامعه ایجاد کنند، جوانان را مشغول به کار و دیگران را امیدوار به ادامه این کار کنند و در نتیجه شاهد اثرات مطلوب آن در اقتصاد و اشتغال باشیم؛  این اشتغال قطعاً پایدار خواهد بود و موقت نیست و شخصاً به نتیجه این کار بسیار امیدوارم.

نوید تاسیس مدرسه کسب و کار در مشهد

شافعی نوید راه اندازی مدرسه کسب و کار در مشهد را میدهد و میگوید: تصمیم داریم در این شهر مدرسه کسب و کار تاسیس کنیم؛ این مدرسه که میدانی واقعی برای توسعه استعدادها خواهد بود، برگرفته از تجربیاتی است که در برخی کشورهای توسعه یافته وجود دارد. چنین ساختاری می تواند نگاهی تخصصی به پرورش کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها داشته باشد. وی همچنین از راه اندازی مرکز نوآوری در خراسان در آینده‌ای نزدیک خبر داده و میگوید: ما آماده کمک به ایده ها و طرح های نوآورانه‌ای هستیم که جوانان توانسته اند آن ها را تا حدی پیش ببرند. بدین ترتیب طرح های نوآورانه قابل قبول چه در بخش صنعت، چه تجارت و چه کشاورزی تجاری سازی می شوند و حتی در این زمینه کمک مادی خواهیم داشت و به دنبال سرمایه‌گذار برای طرح ها خواهیم بود.

رئیس اتاق ایران امیدوار است که دیگر استانها نیز با الگوبرداری از خراسان رضوی، در این مسیر گام بردارند. وی بزرگترین مشکل موجود در ارتباط با تربیت جوانان را دور بودن آنان از میدان عمل و کسب صرفاً محفوظات در دبیرستان و دانشگاه میداند و تصریح میکند: پارلمان بخش خصوصی به دنبال پر کردن خلاهای آموزشی در حوزه کسب و کار است.

شافعی یادآور میشود: فارغ التحصیلان مدارس کسب و کار اتاق بازرگانی در کشورهای توسعه یافته، هیچ وقت بیکار نمی‌مانند و بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند. بسیاری از بنگاه های بزرگ اقتصادی حتی بسیاری از جوانان را بورسیه تحصیلی می کنند برای اینکه در این مدارس تحصیلاتشان را به اتمام برسانند و به کار برگردند. وی ادامه میدهد: ما این مدرسه را به عنوان الگویی در استان خراسان تأسیس میکنیم؛ این یکی از کارهای اساسی و از مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی است که می تواند به دست جوانان انتقال یابد و جانشین پروری را در کلیه مسائل اقتصادی به نحو مطلوب ایجاد کند.

اقدامی برای جبران غفلت‌ها

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که به عنوان یکی از داوران اختتامیه این رویداد به انتخاب طرحهای برتر پرداخت، نیز ابراز امیدواری میکند که فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش آموزی فراگیر و به صورت تخصصی ادامه یابد و به کسب و کارهای جوان تبدیل شود چرا که در کشور ما در دهه‌های گذشته این موضوع مغفول مانده است. وی میگوید: استعدادی که با ارائه طرحها و ایده‌ها در بین جوانان و دانش‌آموزان مشاهده کردیم، بیش از آن چیزی است که فکرش را می کردیم. برگزاری چنین رویدادهایی کمک میکند که آینده سازان کشور با یک روش آکادمیک و علمی، فرصت‌هایی برای کسب دانش و تجربه را پیدا کنند و با هیئت نمایندگان اتاق و سرمایه‌گذاران نیز ارتباط برقرار کنند.

شریعتی مقدم میافزاید: دولت هم می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ اگر سطح آموزش را کاربردی کنیم و این رویدادها در دل مراکز آموزشی ما نهادینه شود، خیلی بهتر است تا اینکه یک جرقه فعالیت در نهادهای دیگر ایجاد شود. به نظر می‌رسد اگر این اشتیاق در جوانان ایجاد شود، مراکز آموزشی و دولتی نیز به دنبال این خواهند بود که موضوع را جدی تر عملیاتی کنند و شاید بدین ترتیب روش های آموزش متحول شود و دانش آموختگانی با علم کسب و کار داشته باشیم.

محمدعلی تهرانچی مدیرعامل شرکت پیشگامان موج تلفن همراه و بنیانگذار تقویم باد صبا نیز به عنوان یکی از داوران طرحها و ایده های دانش آموزان در این رویداد، باابراز شگفتی از طرحها و ایده های دانش آموزان و نحوه ارائه آنها میگوید: اجرا و توانمندی دانش آموزان در ارائه ایده ها ورای تصورم بود و بسیار امیدوار شدم؛ با جریانی که شکل گرفته برای اکوسیستم مشهد آینده بهتری را تصور میکنم. وی یادآور میشود: دانش آموزان باید جدی تر گرفته شوند و از تمام ظرفیت فکری استان برای بهبود سیستم اجرایی چنین برنامه هایی استفاده شود. برگزاری چنین رویدادی برای روحیه بچه ها فوق العاده است و ورود اتاق به این موضوع یک تصمیم پخته و دوراندیشانه بود.

تهرانچی تاکید میکند: توجه به منابع و سرمایه های انسانی چیزی است که از پارلمان بخش خصوصی میتوان انتظار داشت.

خوشنودی دانش آموزان از تجربه هایی که کسب کردند

اما به نظر میرسد هیچکس بهتر از دانش آموزان شرکت کننده در این رویداد نمیتواند حال و هوای حضور در این برنامه را توصیف کند؛ سهیل کوهستانی یکی از دانش آموزان بورسیه دوره اول فرهنگستان کارآفرینی و نوآوری اتاق مشهد است؛ او با فوق العاده خواندن این رویداد میگوید: در این 9 هفته مباحث متنوع و کارآمدی از قبیل ارتباطات، شخصیت شناسی، خلاقیت و... که در آینده کاری و تحصیلی ما بسیار موثر است، مطرح شد. چنین رویدادهایی برای دانش آموزانی که ایده هایی برای کسب و کار دارند، در بحث ایده پردازی و ارائه یک استارتاپ اثرگذار است. اگر این رویداد در کل کشور برگزار شود، نوجوانان و جوانان را به سمت راهکارهای مناسب در راه اندازی استارتاپها کمک میکند. این دوره در زندگی من بسیار تاثیر گذاشته و یکی از بهترین تجربه هایی است که کسب کردم. وی خاطرنشان میکند: اتاق بازرگانی به عنوان تشکلی از بخش خصوصی وظیفه ای برای اجرای چنین برنامه هایی ندارد اما با این کار خود نشان داد که دغدغه اش برای عملیاتی شدن ایده های کسب و کار دانش آموزان بیش از دولت و به ویژه آموزش و پرورش است.

فاطمه فکور یکی از دانش آموختگان رکاد است که در لیگ کسب و کار نیز شرکت داشته، او میگوید: در فرهنگستان بیشتر روی شخصیت و هویت دانش آموزان کار شد و به ما آموختند که چطور مذاکره کننده خوبی باشیم و چگونه از استعدادهایمان استفاده کنیم. در این دوره مدیریت زمان را به ما آموزش دادند و به نظرم برای اینکه ایده هایمان را به منصه ظهور برسانیم، حضور در چنین رویدادی بسیار مهم است.

مبینا شفایی یکی از دانش آموزان گروهی است که طرحشان رتبه سوم را در این رویداد به دست آورد، او میگوید: در فرهنگستان مباحثی به ما آموزش داده شد که حتی در گفتگوی امروزمان بسیار موثر است. استفاده درست از زمان موضوع بسیار مهمی است که ما آموختیم و این در استارتاپ شدن به ما کمک میکند. من در این رویداد توانستم اولویتهایم را پیدا کنم و به نظرم اتاق بازرگانی کار بسیار بزرگی کرد؛ کاری که آموزش و پرورش باید در مدارس میکرد را پارلمان بخش خصوصی انجام داد و قطعا این کار به گوش دولت میرسد و دستاوردهای آن را خواهند دید.

تلاش برای تربیت کارآفرینان نسل آینده

پیام رشیدی، سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز درباره چند و چون شکل گیری ایده برگزاری چنین رویدادی میگوید: این برنامه با تاکید رئیس اتاق ایران بر لزوم جانشین پروری و تربیت مدیران و کارآفرینان نسل آینده طراحی شد که هدف عمده آن آموزش مهارت‌های کسب و کار به دانش‌آموزان بود. حضور دانش آموزان در فرهنگستان با برگزاری آزمونی بر اساس استانداردهای دنیا بود و ورودی‌ها مصاحبه شدند و از بین آنها ۵۴ نفر انتخاب شدند تا در دوره ۹ هفته‌ای فرهنگستان حضور یابند.

رشیدی خاطرنشان میکند: این فرهنگستان متمرکز بر مهارت‌های اجتماعی، روابط عمومی، کار گروهی و آشنایی با پتانسیل‌های اقتصادی استان و نیز آشنایی با رسالت و وظایف اتاق بازرگانی و سازمان‌های اقتصادی در استان بود و در این ۹ هفته برنامه‌هایی چون تورهای آموزشی در قالب بازدید از بنگاه‌های اقتصادی مطرح شهر و شرکت در برنامه صندلی تجربه با حضور محمدعلی چمنیان به عنوان یکی از کارآفرینان مطرح استان برگزار شد و در مجموع بازخوردی که از دانش آموزان و والدین شان داشتیم این بود که برنامه های جدید و دارای جاذبه های خاصی برای آنها بوده که امیدواریم بتوانیم این دوره را حداقل سه بار در سال تکرار کنیم و برای سال آینده به صورت ترمی آن را عملی کنیم.

برنامه ریزی برای برگزاری دوره‌های بعدی فرهنگستان

اما لیدا تیموری مدیرعامل مجموعه رکاد است که به عنوان دبیر اجرایی پروژه فرهنگستان در این رویداد حضور داشته، او از برنامه ریزی برای برگزاری ترم دوم فرهنگستان برای دانش آموزان دوره اول این رویداد و نیز برگزاری ترم اول برای دیگر دانش آموزان خبر داده و میگوید: پس از برگزاری دوره اول برای دانش آموزان دیگر، میتوان ترم دوم را طراحی کرد و در آن مهارتهای بیشتری چون بازاریابی، فن متقاعدسازی، مذاکره و دیجیتال مارکتینگ را آموزش داد.

وی با بیان اینکه لیگ کسب و کار دانش آموزی هم امسال برگزار خواهد شد، خاطرنشان میکند: کشورهای آسیای شرقی چون سنگاپور و مالزی وقتی اقتصادشان دچار بحران شد، فهمیدند که باید آموزشهای خود را تغییر دهند و به سمت دو موضوع مهم یعنی تقویت تفکر انتقادی و نگرش کارآفرینی بروند. این دو مقوله باعث رشد جامعه میشود و امیدوارم ورود اتاق بازرگانی مشهد به این موضوع باعث الگو گرفتن آن در سایر استانها و شهرها بشود.

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۵ شهریور ۱۳۹۸, ۱۰:۴۲


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها