رئیس اتاق ایران و مشهد در نشست با خبرنگاران اعلام کرد

ایجاد تشکلی برای رسانه‌ها در اتاق بازرگانی

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر : 2389
زهرا صفدری- نشست امسال رئیس اتاق بازرگانی ایران و خراسان رضوی با خبرنگاران مشهد، حال و هوایی متفاوت نسبت به سالهای گذشته داشت؛ در این دیدار که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد، خبری از پرسش و پاسخهای اقتصادی خبرنگاران از نفر اول پارلمان بخش خصوصی ایران نبود و جلسه به سمت خواسته ها و دغدغه های حوزه خبری از اتاق بازرگانی سوق پیدا کرد؛ موضوعی که البته با استقبال و ابراز خرسندی غلامحسین شافعی همراه بود.

شافعی در این نشست قولهای امیدبخشی هم به خبرنگاران داد؛ از ایجاد تشکلی برای رسانه ها در اتاق بازرگانی و کلید خوردن این موضوع از اتاق مشهد خبر داد و بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران اقتصادی از سوی اتاق با بهترین کیفیت و دعوت از برجسته ترین اساتید ملی در این خصوص تاکید کرد. قولی که پارسال هم شافعی از آن سخن گفت و همین یک ماه پیش کارگاه روزنامه نگاری نوین برگزار شد و اتفاقا با استقبال خوب خبرنگاران هم همراه بود.

درخواست‌های خبرنگاران از شافعی

در بخشی از این نشست، خبرنگاران به بیان نقطه نظرات و درخواستهای خود از اتاق بازرگانی پرداختند. ایجاد خبرگزاری تخصصی با راهبری و مدیریت اتاق ایران، موضوعی بود که از سوی نماینده صدا و سیما مطرح شد، او همراهی اصحاب رسانه در سفرهای هیاتهای اقتصادی به کشورهای مختلف به منظور انعکاس دستاوردهای این تعاملات اقتصادی را نیز به عنوان یکی از درخواستهایش عنوان کرد.

اظهارنظر سریع و صریح نخبگان اقتصادی به ویژه رئیس اتاق ایران در مسائل روز کشور با استفاده از شبکه های اجتماعی و ضرورت بهره گیری از بستر فضای مجازی برای ارتباط نخبگان اقتصادی با آحاد جامعه نکته ای بود که نماینده یکی از کانالهای خبری مطرح کرد.

خبرنگار دنیای اقتصاد هم خواستار برگزاری دوره های آموزشی در محورهای تخصصی اقتصادی نظیر حمل و نقل، معدن، صنعت و... با مشارکت اتاق بازرگانی شد. ضرورت تکریم و حمایت از اصحاب رسانه، مطالبه و حرکت به سوی شفافیت از سوی پارلمان بخش خصوصی، توجه به ضعف ها و نواقص این بخش و برقراری ارتباط و تقویت احساس مسئولیت بخش خصوصی نسبت به مردم و جامعه و... از دیگر موضوعات و درخواستهایی بود که از سوی خبرنگاران در این نشست مطرح شد و این صراحت کلام با استقبال شافعی همراه بود.

ضرورت افزایش رابطه خبرنگاران با تشکلهای اقتصادی

رئیس اتاق ایران خلا ارتباطی بین مسائل اقتصادی و فرهنگی و هنری، ضرورت کاهش این فاصله و کمک این حوزه ها به یکدیگر را مهمترین دلیل برای ایجاد تشکل رسانه ها خواند و گفت: در این راستا اتاق بازرگانی به عنوان مرجع تشکیل تشکلها، به دنبال انجام این مهم است و لازمه این کار این است که ابتدا تشکل را در چند استان ایجاد کنیم و سپس در سطح ملی به دنبال شکل گیری آن باشیم. بدین منظور اولین تشکل رسانه ای در آینده ای نزدیک در اتاق مشهد ایجاد می‌شود تا رابطه خبرنگاران با سایر تشکلهای اقتصادی نزدیکتر شود و بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند.

شافعی معتقد است اتاق باید باز هم در برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران خراسانی پیشگام باشد زیرا در نهایت اتاق بازرگانی است که از نتایج برگزاری دوره های آموزشی منتفع میشود. وی همچنین بر لزوم افزایش فعالیتهای خبرنگاران در اتاق مشهد تاکید کرد.

رئیس اتاق ایران و مشهد در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: ما از نقد سازنده استقبال میکنیم و نیازمند نقد بیشتر هستیم زیرا هیچکس بر همه مسائل و مشکلات و ایراداتش واقف نیست و هر کس بر ایراد ما پافشاری کند، دوستی و توجه اش برای رفع آن اشکالات را به ما نشان میدهد. ما همیشه دارای نقد هستیم و هیچکس هم اندازه خبرنگاران این تیزبینی را ندارد و از تذکراتی که اصحاب رسانه میدهند، سپاسگزاریم.

وی درباره تلاش بخش خصوصی در نقش آفرینی و اثرگذاری بر تصمیمات کلان کشور نیز تصریح کرد: مجموعه‌ای از نامه‌های اتاق بازرگانی (در فاصله سال 96 تا اوایل سال 97) به سران قوا، وزرا و مسئولان ارشد دولتی در قالب کتابچه ای گردآوری شده که در راستای شفافیت بیشتر، آن را در اختیار رسانه ها قرار خواهیم داد؛ ما در نامه ها بسیاری از چالش های امروز که ناشی از ضعف سیاستگذاری ها بوده، پیش بینی کرده و هشدار داده بودیم.

شافعی یکی دیگر از اقدامات اتاق در مسیر شفافیت عملکرد خود را انتشار گزارشات سنواتی مالی اتاق ایران بر روی وب سایت این مجموعه دانست و افزود: هدف از این اقدام این است که این موارد با شفافیت کامل در دسترس عموم قرار بگیرد.

در ارتباط با توده مردم باید جبران مافات کنیم

وی در بخشی دیگر از این نشست با ابراز نگرانی از سقوط اخلاقی در جامعه، به نقش و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اشاره و ابراز کرد: ارتباطات ما در اتاق بیشتر متکی بر مسائل اقتصادی است، حال آنکه مسئولیت اجتماعی پارلمان بخش خصوصی کمتر از مسئولیت اقتصادی آن نیست و به باور ما، مسئولیت فرهنگی نیز زیربنای بسیاری از مسائل در سایر حوزه هاست. توسعه زمانی اتفاق می افتد که در توده مردم اثرگذار باشد؛ برای ایجاد توسعه متوازن باید کار را از روستا آغاز کنیم و در این ارتباط در گذشته نتوانستیم رسالتمان را به خوبی انجام دهیم و رابطه ما با توده مردم قطع و یا ضعیف بوده است و باید در این زمینه جبران مافات کنیم.

رئیس اتاق ایران بر لزوم بهبود اعتماد اتاق و دولت به یکدیگر تاکید و خاطرنشان کرد: البته بخش خصوصی هم نقایصی دارد و کتمان نمی کنیم که ممکن است شماری در این بخش به دنبال رانت باشند و اخلاق حرفه ای کسب و کار را رعایت نکنند. معتقدیم که ارتقای اعتماد تصمیم گیران به بخش خصوصی، در گرو رشد اخلاق حرفه ای و سالم سازی فضای کسب و کار بخش خصوصی است. البته باور دارم که در این سالها، این اعتماد رشد بیشتری داشته و دولت در عرصه های مختلفی از بخش خصوصی نظرخواهی می کند.

« تهیه کننده : زهرا صفدری » اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸, ۱۱:۳۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها