در کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد مصوب شد

راهبرد جهش صادراتی زعفران

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر : 2388
دنیای اقتصاد، سعید کریمپور- طبق تصمیم سرپرست سازمان توسعه تجارت و به پیشنهاد بخش خصوصی، یک درصد از مشوق‌های صادراتی به برنامه جهش صادراتی زعفران اختصاص می یابد. این قولی که بود که محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی به فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران داد.

برنامه جهش صادراتی زعفران طرحی است که با توجه به تمایل وزارت صمت برای تفویض اختیارات، تدوین آن به کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد محول شده بود و در این نشست پیشنهاداتی برای بهبود زیرساخت‌های تولید و صادرات زعفران توسط بخش خصوصی ارائه شد؛ خواسته بخش خصوصی این بود که از محل درآمد صادرات زعفران، یک درصد به زیرساخت‌های تولید این محصول اختصاص یابد و نهایتا قرار شد یک درصد از مشوق‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت برای این موضوع در نظر گرفته شود.

لزوم توجه به برندینگ زعفران

محمدرضا مودودی در این نشست گفت: بایستی همه کشور ما را به زعفران بشناسند چون این محصول ارزش افزوده زیادی داشته و قدرت درآمدزایی و اشتغال بالایی دارد. ما تلاش زیادی در حوزه تولید زعفران داشته‌ایم اما سعی زیادی برای حوزه برندینگ نکرده‌ایم. باید توجه داشت کمترین میزان درآمدزایی از یک محصول در بخش تولید و بیشترین درآمدزایی آن در ناشی از نوآوری، برند و طراحی است.

مودودی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که این برند از دست ما خارج شده و دیگران بهتر از ما در این حوزه کار کرده‌اند. کار ساده‌ای نیست که این برند را به دست آوریم. این مهم نیازمند یک همگرایی ملی است تا این هویت از دست رفته به کشور بازگردد. ما نیز در این ماجرا همراه بخش خصوصی هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که یک برند در مورد زعفران تعریف، تایید و تبلیغ شود تا هنگامی که کسی خواهان ورود به بازار است، با پشتوانه آن برند وارد بازار شود. این امکان می‌تواند دربرگیرنده بسیاری از محصولات از جمله زعفران باشد. وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است. اگر منابعی باشد، آن منابع در اختیار بخش خصوصی است.

زعفران و سوغات در شرق مورد توجه قرار گیرد

علی شریعتی‌مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: به دلیل افزایش خشکسالی‌ها و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، بهای کالای صادراتی این حوزه روز به روز افزایش پیدا می‌کند. تغییر قوانین و ممنوع و آزاد شدن صادرات و واردات برخی کالاها و همچنین محدودیت‌های ارزی نیز بر سنگینی تحریم‌ها افزوده است. از دیگر سو بسیاری از خریداران خارجی علاقه‌ای به همکاری با تجار ایرانی ندارند. این مسائل به ما لطمه وارد کرده و به همین جهت بخش خصوصی توقع زیادی از دولت دارد.

شریعتی‌مقدم تصریح کرد: به طور کلی در شرق کشور باید دو مقوله زعفران و سوغات مورد توجه باشد و روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد. ما برای جهش صادراتی در حوزه زعفران امکان‌سنجی کردیم و دانشگاه فردوسی نیز در این خصوص یک طرح پژوهشی انجام داده است. یک مسئله دیگر در این بخش، مقررات‌زدایی و حل مشکلات تجارت است که مهم‌ترین آن مسائل مربوط به حوزه ارز می باشد. بانک مرکزی برای حل مسائل ارزی و صادراتی مربوط به زعفران به ما قول‌هایی داده و امیدواریم به استناد همین مسئله، چشم‌انداز مثبتی برای صادرات زعفران ترسیم شود.

الزام صادرکنندگان به واردات ارز نوعی پول‌شویی است

پس از وی غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه امسال میزان تولید زعفران افزایش خواهد یافت اما نرخ آن کاهش زیادی داشته گفت: با این افزایش تولید از یک سو و دلسردی صادرکنندگان از سوی دیگر، بیشتر محصول زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج خواهد شد. باید کاری کرد تا تولیدکننده با صادرات آشتی کند. در این راستا لازم است تکلیف ارز حاصل از صادرات روشن شود تا صادرکننده بداند با ارز صادراتی خود چه باید کند. در حال حاضر ما نمی‌توانیم ارز وارد کشور کنیم و ضروری است شرایطی برای وارد کردن ارز به کشور فراهم شود. باید توجه داشت حاشیه سود محصول زعفران ناچیز است و جبران تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار را نمی‌کند. به نظر ما واردات ارز به این شیوه نوعی پول‌شویی است که به صادرکننده خسارت می‌زند».

آسیب زعفران، توسعه پایدار در شرق کشور را دچار مشکل می‌کند

محمدرضا اورانی رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز خاطرنشان کرد: مشکل اساسی ما این است که آن نظام‌مندی بازرگانی که در بخش‌های صنعت و خدمات وجود دارد، در بخش کشاورزی حاکم نیست. ما نیاز به ساماندهی بازرگانی بخش شاورزی داریم که باید الزامات آن تعریف شود. اگر بخواهیم بازرگانی بخش کشاورزی را براساس بخش صنعتی ساماندهی کنیم، راه به جایی نخواهیم برد.

وی تاکید کرد: اگر در این استان یا خراسان جنوبی محصول زعفران آسیب ببیند، هیچ محصولی برای جایگزینی آن وجود نخواهد داشت. در حقیقت کمک به زعفران، کمک به توسعه پایدار شرق کشور است. به همین جهت ضروری است جمایت‌های سازمان توسعه و تجارت فراتر از نقش صادراتی این محصول باشد.

افزایش صادرات زعفران رضایتمندی به دنبال نداشته است

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سال گذشته 386 تن زعفران در 112 هزار هکتار زمین زراعی تولید شد، عنوان کرد: از این میزان 281 هزار تن به ارزش بیش از 400 میلیون دلار صادر شده که نسبت به سال 96، 35 تا 37 درصد رشد داشته است اما این افزایش صادرات، رضایتمندی به دنبال نداشت چون بخش عمده آن در سال 97 توسط کسانی صورت گرفت که هیچ تجربه‌ای در عرصه صادرات این محصول نداشتند. وی افزود: در مقابل، صادرکننده واقعی درگیر پرداخت ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما بود و قابلیت رقابت با قاچاق و کسانی که کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی در اختیار داشتند را نداشت. در حقیقت صدور همین کارت‌های یک بار مصرف موجب رشد صادرات زعفران شد.

منوچهری یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان را خرید زعفران توسط واردکنندگان و فروش آن به زیر قیمت کالای وارداتی خواند و افزود: شورای ملی زعفران برای رفع این مشکلات اقدام به ثبت علامت جمعی و برند ملی شورای ملی زعفران کرده و در آینده نیز اقدام به ثبت جهانی آن خواهد کرد. همچنین یکی از ارکان مدیریت صادرات زعفران صدور کارت اهلیت توسط شورای ملی زعفران برای صادرکنندگان بوده است تا این بخش سامانی بگیرد که در این خصوص از سازمان توسعه تجارت درخواست همکاری کرده بودیم.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸, ۱۱:۴۱


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها