در کارگاه‌های جانبی همایش نشان تجاری تشریح شد

روش‌های نوین برندسازی

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر : 2382
کارشناسان اقتصادی در کارگاه جانبی هفتمین همایش برندینگ به تعریف روش‌های نوین برندسازی پرداختند؛ در این کارگاه توانمندسازی برند برمبنای خلق تجربه مشتری یا روشCXM، مدلBAV و سنجش ارزش برندها و روش BAV تشریح شد.

بهنودالله‌وردینیک، دبیر علمی همایش اظهار کرد: باید در برند تجربه‌ای خلق شود که خوشایند مشتری باشد. برندهایی که توانسته باشند حسی در مشتری ایجاد کنند، تجربه‌محور هستند و خیلی پیشروتر خواهند بود. تنها چیزی که مشتری را سر ذوق می‌آورد، طراحی و خلق تجربه است. برندینگ یک چندحسی است که تلاش می‌شود از همه حس‌ها در آن استفاده شود. این موجب می‌شود تجربه خوشایندتر و جذاب‌تر باشد. آمارها نشان می‌دهد 84 درصد شرکت‌های دنیا از حس بینایی برای خلق تجربه برند استفاده کرده‌اند. با این حال اثرگذاری بینایی در خوشایندی تجربه برند 59 درصد است. 41 درصد آن مربوط به شنیدن و 45 دیگر از گفتن است. همه این‌ها اهمیت حواس در برند را نشان می‌دهد. مدیریت این حواس در معرفی برند می‌تواند به خوشایندتر شدن تجربه مشتری کمک کند. به طور کلی برند زمانی به وجود می‌آید که تجربه به وجود آید.

برند باید زمینی شود

مهدی آقامیرزایی نیز در معرفی مدلBAV و سنجش ارزش برندها با اشاره به اینکه تمام برندهای دنیا از زمانی که برند می‌شوند 4 مرحله را طی می‌کنند، گفت: روش BAVروشی مناسب برای مدیران فروشی است که دوست دارند ترکیب مشتریان را شناسایی کنند. BAV به مدیر فروش و صادرات راه حل می‌دهد. هر سال از مجموعه BAV گزارشی ارائه می‌شود که محصولات و برندها در هر کشوری چه وضعیتی دارد. در حال حاضر آلمان رتبه 4 کشورها در این روش را در اختیار دارد. این روش راه‌حلی برای روابط عمومی‌هاست. روابط عمومی کسی است که بتواند داستان سازمان را برای بیرون سازمان بگوید.

وی تصریح کرد: این روش برای همه نسل‌ها راه‌حل دارد و گزارش‌هایی را ارائه داده که براساس آن جوانان و نسل Z در حال از دست دادن اعتماد خود به برندها هستند. به همین جهت باید برای این مساله تمهیدی اندیشید.

مهم‌ترین مهارت در بازار امروز، داستان‌گویی است

شهرزاد اسفرجانی هم در ارائه نمونه عملی روش BAV با تاکید بر اینکه خلاقیت در ارتباطات خدادادی نیست، بیان کرد: دارایی برند میزان تمایل مطلوب مخاطب برای دادن این جایگاه به برند است؛ جنگ جدید امروز در بازار در حوزه ساخت‌وساز و حمل‌ونقل نیست. امروز شخصیتی که مردم می‌پسندند، باید فردی مهربان باشد. در این ماجرا قهرمانان خریداران هستند. روش BAV راه رهایی از شارلاتانیزمی است که دچار آن می‌شویم. متاسفانه برند بازیچه شده اما موضوع جدی‌تر از این‌هاست. پندار، گفتار و کردار مدیران ارشد است که برندینگ را می‌سازد.

صاحب فعالیت اقتصادی باید برای کار در حوزه برند توجیه شود

هادی خواجه نیز در باب برندسازی و خلق ارزش افزوده پایدار بیان کرد: روی وثیقه گذاردن برند کار نشده است؛ البته به تازگی بانک سرمایه چنین برنامه‌ای را در دستور کار قرار داده است. در نظام کشور ما ارزش و بهای تمام شده یک دارایی تنها به عنوان ارزش مالی حساب می‌شود؛ به صورت کلی باید هدف استراتژی ما مشخص شود. یکی از ابعاد استراتژی ما اهداف مالی است. وقتی قرار است یک فعال اقتصادی در حوزه برندینگ هزینه کند، باید مشخص کند چه هدفی از این بابت دارد. در چرخه مهندسی ارزش برند باید ابتدا استراتژی برند مشخص شود. در واقع لازم است مشخص شود برند قرار است جزو دارایی‌ها باشد یا سودآوری مدنظر است. خیلی اوقات این شک وجود دارد که این هزینه‌ها صحیح است یا خیر؟

مصطفی جعفری یکی دیگر از کارشناسانی بود که در توضیح چرخه PDCA گفت: این روش وضعیت موجود واحد تولیدی را مد نظر دارد؛ بنابراین حرکت آن رو به جلو است. در هر چرخه‌ای قوت و ضعف را مشخص می‌کند. در این چرخه همیشه وضعیت موجود مورد بررسی است و در این نگاه همیشه وضع موجود ضعیف تصور می‌شود؛ بنابراین این چرخه رو به جلو است.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸, ۰۹:۲۸


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها