هفتمین همایش نشان تجاری با تفاوتهایی نسبت به دوره های پیشین برگزار می‌شود

مشهد مهیای همایش ملی برندینگ

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر : 2375
هفتمین همایش ملی برندینگ یا نشان تجاری 16 مردادماه در مشهد برگزار میشود؛ همایشی که به اذعان بسیاری از فعالان بخش خصوصی و مسئولان اقتصادی خراسان رضوی در سنوات اخیر نقش غیرقابل انکاری در تشویق صنایع و شرکتهای این استان برای ورود به موضوع برندسازی داشته است. همایش نشان تجاری در دوره هفتم خود قرار است وضعیت متفاوتی نسبت به دوره های قبل داشته باشد و توجه به روشهای جدید برای ارزیابی شرکتها از سوی دست اندرکاران این همایش در انجمن مدیران صنایع خراسان نشان دهنده این امر است.

امیرمهدی مرادی دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان در اینباره میگوید: امسال جلساتی با سازمان توسعه و تجارت داشتیم تا از الگوی آن‌ها برای ارزیابی برندها بهره‌مند شویم و بدین ترتیب در ارزیابی برندها از روش BAV که اختصاری از Brand Asset Valuator به معنای اعتبار دارایی برند است، استفاده میشود.

وی درباره استقبال شرکتها و فعالان اقتصادی از برگزاری همایش هفتم اظهار میکند: خوشبختانه از این همایش همانند سال‌های پیش استقبال خوبی صورت گرفته و در حوزه ارزیابی نیز واحدهای خوب و ارزشمندی حضور دارند. از این جهت تعداد واحدهای شرکت‌کننده با تعداد واحدهای سال گذشته برابری می‌کند. عنوان این همایش در سال جاری متناسب با شعار رونق اقتصادی بوده که در پوسترهای همایش نیز به آن اشاره مستقیمی شده است. در واقع در همایش برندینگ امسال نقش برندها در خلق رونق اقتصادی مورد توجه است و به طور کلی تلاش شده محورهای همایش برندینگ متناسب با شعارهای هر سال پیش برود

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان ادامه داد: روش‌های ارزیابی سازمان توسعه تجارت در همایش برندینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و امسال نیز مانند سال‌های گذشته دکتر بهنود الله‌وردی دبیر علمی این همایش است.

وی با بیان اینکه برای ارزیابی شرکتها از همکاری کارشناسان برجسته سازمان توسعه تجارت همچون دکتر میرزاآقایی استفاده میکنیم، ابراز میکند: مساله دیگری که در برگزاری این همایش‌ها کمتر به آن پرداخته شده خلق بصری برند بوده که تاکنون در مورد آن کمتر کار شده است. برای این منظور از کارشناسانی چون دکتر اسفرجانی کمک میگیریم و دکتر جعفری نیز چرخه محصول برند را مورد بررسی قرار می دهد.

مرادی اضافه میکند: در این همایش قرار است بررسی شود چرا این چرخه در کشور ما به درستی عمل نمی‌کند و چرا نمی‌توان برندها را پایش کرد؟

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان خاطرنشان میکند: در کنار این موضوعات، میزگردی تحت عنوان برندینگ شهری با حضور مسئولان و اساتید شهری خواهیم داشت. و در انتهای برنامه، مراسم معرفی واحدهای برتر استان برگزار می‌شود.

وی درباره پرسش‌نامه‌های همایش برندینگ میگوید: تلاش شده هر سال این پرسش‌نامه‌ها اصلاح شود و از این جهت استانداردهای آن بالاتر رفته است. کسانی که در این همایش حضور داشته‌اند، خود را به سطح مناسبی رسانده‌اند و در آینده نیز شاهد عملکرد بهتر آن‌ها خواهیم بود. این پرسش‌نامه مسیر و فرمت خوبی را در اختیار واحد اقتصادی قرار می‌دهد که بداند به چه مسائلی توجه کند تا در طول زمان تبدیل به یک برند موفق شود.

مرادی تصریح میکند: برخی واحدهای شرکت‌کننده در این همایش قدم به قدم با ما پیش آمده‌اند و نتیجه آن در حال بروز و ظهور است. تمام تلاش ما این است که از یک چارچوب منظم تحت نظر سازمان توسعه تجارت مسائل مرتبط با برند را پیگیری و ارزیابی کنیم. در حال حاضر کارشناسان سازمان توسعه و تجارت با بررسی دستاوردها و ارزیابی‌های 6 ساله این همایش اذعان دارند روش این همایش در ارزیابی واحدها کاملا حرفه‌ای است و راهی درست طی شده است که می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان یادآور میشود: در حال حاضر تمایل دولت به حمایت از برندهای بین‌المللی متمرکز شده و ما در این زمینه تعداد انگشت شماری برند در اختیار داریم. هدف سازمان توسعه تجارت نیز دست‌یابی به برندهای بین‌المللی است؛ از این بابت کشور ما کمی با آنچه که باید باشد، فاصله دارد. برای این منظور ما در استان در حال تلاش برای برداشتن گام‌های زیربنایی برای دست‌یابی به این هدف مهم هستیم.

توسعه بازارهای صادراتی با برندسازی تولیدات معدنی چون فیروزه

محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز این استان را مهد برندسازی کشور خوانده و میگوید: با برندسازی تولیدات معدنی می‌توان بازارهای صادراتی را توسعه بخشید.

وی اظهار میکند: زمانی تجارت به میزان تولید و فروش در بازار بستگی داشت، سپس به بازاریابی تغییر پیدا کرد، اما در حال حاضر در دنیای تجارت دیگر بحث بازاریابی مطرح نیست بلکه امروزه این برندها هستند که در بازارهای داخلی و خارجی با اعتمادی که در مصرف‌کننده ایجاد کرده‌اند برنده عرصه رقابت خواهند بود و می‌توان گفت مردم دیگر کالا نمی‌خرند بلکه برندها را خریداری می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه میدهد: در مبحث برندسازی سه ضلع اصلی وجود دارد که شامل تولیدکننده، دولت و مصرف‌کننده می‌شود؛ تولیدکننده باید با خلاقیت و جدیت به دنبال کیفی‌سازی محصول خود باشد یعنی برای بهبود کالای خود تلاش کند و در بازار امروز برای برند شدن به دنبال منابع فکری و مالی جدید باشد چون انتخاب طرح و لوگو یک چیز است و رضایت مصرف‌کننده چیز دیگری است که با ابزار سنتی و روش‌های قدیمی در دنیای تجارت امروز راه به جایی نمی‌برد.

مس‌فروش عنوان کرد: محوریت دوم دولت است که نقش سیاست‌گذاری، حمایتی و نظارتی را باید در مقوله برندسازی به عهده بگیرد به عنوان مثال دولت می‌تواند در جهت حمایت از واحدهای صنعتی و صنفی که اقدام به برندسازی کرده‌اند تسهیلات بانکی بلند مدت در نظر بگیرد؛ از سوی دیگر تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان بازوی دولت برای حمایت از بنگاه‌های صنعتی در حوزه برندسازی پای کار بیایند و مباحث آموزشی و مفاهیم این حوزه و تاثیرات برندینگ و تشویق و ترغیب واحدها را انجام دهند.

وی اصلی‌ترین محور برندسازی را مصرف‌کنندگان میداند و میگوید: رضایت و اعتماد مشتری است که یک برند را در بازار موفق می‌کند حال اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار بود به طوری که حتی در بازارهای خارجی نیز نسبت به آن استقبال خوبی وجود داشت این وظیفه بر دوش مردم وجود دارد که با خرید و حمایت از این کالای داخلی زمینه رشد آن را فراهم کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌افزاید: یک سری از کالاهای تولید داخل در بازارهای بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن دارند و حتی آن کالا را با نام و نشان کشور معرفی می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به زعفران یا فرش ایرانی اشاره کرد و سابقه و عقبه تولید بسیاری از این کالاها به خراسان بازمی‌گردد.

وی اظهار میکند: خوشبختانه خراسان رضوی دارای واحدهای صنعتی بسیار مطلوبی است که هر کدام در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و امروز ما در حوزه‌های صنایع غذایی، مسنوجات، پوشاک و ... برندهای صادراتی بسیار خوبی داریم اما نیاز است تا به ظرفیت‌های استان نیز توجه کنیم به عنوان مثال یکی از این ظرفیت‌ها صنایع معدنی است.

مس فروش ادامه میدهد: از قدیم فیروزه نیشابور برای همه اذهان نامی آشنا بوده است و سنگ‌های قیمتی بسیاری در معادن خراسان وجود دارد که با کمی حمایت و توجه به آنها می‌توان این سنگ‌ها را تبدیل به کالا کرده و روانه بازارهای خارجی کرد و محصولی منحصر به فرد داشت که با نام و آوازه ایرانی در جهان عرضه می‌شود، در حقیقت اینجاست که می‌توان موانع پیش‌ روی تجارت از جمله تحریم‌ها را با هنر ایرانی دور زد تحریم‌هایی که شاید امروز رقابت را برای بسیاری از واحدهای صنعتی ما تنگ کرده باشد.

وی خاطرنشان میکند: تفکر برندسازی تفکر ارزشمندی است و اگر می‌خواهیم محصولات و کالاهای خود را در بازارهای تجارت جهانی حفظ کنیم قطعا باید به سمت برندینگ حرکت کنیم به عبارت دیگر زمانی در صادرات موفق خواهیم بود که برندهایی صادراتی داشته باشیم از این رو باید مباحث علمی برندسازی در سرفصل برنامه‌های سازمان‌ها و بخش خصوصی قرار گیرد.

تصاحب بازار با تربیت نیروی کار ماهر

افشین رحیمی مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز با اشاره به نقش نیروی انسانی در برندسازی، از آموزش به 12 هزار نفر نیروی شاغل استان خبر داده و میگوید: برای داشتن یک کالای باکیفیت و تولید مطلوب و منحصر به فرد در بازار تنها تجهیزات کافی نیست و نیاز است تا نیروی انسانی ماهر و متخصص پای کار باشد.

وی میافزاید: با آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توان نیروی کار ماهر داشت؛ در سازمان فنی و حرفه‌ای مهارت‌ها برای دو گروه مخاطب آموزش داده می‌شود که یک گروه از آنها را شاغلان تشکیل می‌دهند، افرادی که در بازار کار حضور دارند اما باید دانش خود را بنا به نیاز جامعه و تکنولوژی بروزرسانی کنند.

رحیمی ادامه میدهد: سالانه 137 هزار نفر در استان خراسان رضوی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا می‌گیرند که حدود 12 هزار نفر از این تعداد را شاغلین واحدهای صنعتی و یا صنوف مختلف تشکیل می‌دهند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهمی که جامعه ما را تهدید میکند هدر رفت نیروی انسانی است که به دنبال آن جمعیت بیکار و بی‌مهارت امروز شکل گرفته است، عنوان میکند: در همین راستا مباحث آموزشی بر اساس تقاضای افراد توسط مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه بازار کار نیاز به نیروی زبده، مسلط به دانش روز و متخصص دارد، میگوید: بسیاری از واحدهای صنعتی و صنفی استان بنا بر نیاز خود و با هدف ارتقای مهارت نیروی انسانی درخواست آموزش در حوزه‌های مختلف را دارند تا از این طریق محصول با کیفیت را روانه بازار کنند.

وی خاطرنشان میکند: برای داشتن یک کالای باکیفیت و تولید مطلوب و منحصر به فرد و نهایتا ایجاد برند در بازار تنها تجهیزات کافی نیست و نیاز است تا نیروی انسانی ماهر و متخصص پای کار باشد، اگر در واحدهای تولیدی و صنعتی از نیروهای متخصص استفاده شود میزان هدررفت کالاها کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه میدهد: بسیاری از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی چندین سال است با آموزش‌هایی که توسط انجمن مدیران صنایع خراسان صورت گرفته به خوبی می‌دانند که زمانی که کالای باکیفیت در بازار ارائه کنند محصول آنها تبدیل به برندی در ذهن مصرف‌کننده می‌شود اما موضوع دیگری که باید مورد توجه این افراد قرار گیرد حفظ و نگهداری از این برند در بازارهای داخلی و خارجی است.

رحیمی میافزاید: در حقیقت باید با توانمندسازی، برندهای خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی حفظ نمایند که یکی از راه‌های توانمند‌سازی همان مبحث آموزش و توانمند کردن نیروی کار زیرمجموعه خود است. خوشبختانه در حال حاضر بیشترین ارتباط بین صنعت و آموزش در استان وجود دارد به طوری که می‌توان گفت خراسان رضوی در این زمینه از سایر استان‌های کشور جلوتر است و دلیل این موضوع هم احساس مسئولیتی است که مدیران واحدهای صنعتی در قبال توانمندسازی نیروی انسانی خود دارند.

وی تصریح میکند: بیشتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های خدمات، صنعت و کشاورزی است و افراد برای حضور در این کلاس‌های آموزشی با علم به اینکه می‌دانند ما مدرک دانشگاهی به آنها نمی‌دهیم اما استقبال بسیار خوبی داشته‌اند به طوری که هر ساله تعداد این افراد و تقاضاها افزایش می‌یابد.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸, ۱۰:۰۱


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها