مدیرعامل شرکت الیت تاکید کرد:

الیت در مسیر شفافیت

۳۱ تیر ۱۳۹۸ کد خبر : 2369
دنیای اقتصاد، سعید کریمپور- مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حرکت در مسیر هوشمندسازی، رفع تبعیض و شفافیت ساختار مالی هستیم.

محمدمهدی اسدی با اشاره به اینکه 400 روز است که از آغاز کار او در شرکت الیت می‌گذرد، گفت: ابتدای حضور من در این شرکت 726 نفر در این مجموعه مشغول فعالیت بودند و نیروی انسانی زیادی در آن حضور داشت. طبق برنامه‌ریزی، تلاش من کاهش این تعداد نیرو به 550 نفر بود. اکثر کارکنان ما، افراد تحصیل‌کرده بودند، تعدیل یا اخراج نیرو تبعات خود را داشت؛ ؛ نخستین کار ما آنلاین کردن سیستم بود و در حال حاضر 550 نیرو داریم و طی یک سال گذشته 135 نفر از نیروها کاهش پیدا کردند که از آنهادر بخش‌های دیگر شهرداری استفاده شد.

وی با تکذیب این ادعا که نیروهای الیت بیش از 550 نفر هستند،  گفت: این موضوع صحت ندارد و در حال حاضر نزدیک به نیمی از این افراد در پارک حاشیه مشغول به کار هستند؛ یکی از وظایف الیت پارک حاشیه است. مسائلی مانند زورگیری، دزدی و... در مورد الیت مطرح می‌شود که امری کاملا طبیعی در یک سیر عمومی است. در مقطعی در مورد پلیس راهنمایی و رانندگی، اداره دارایی و... نیز همین صحبت‌ها می‌شد؛ قانون‌مند کردن مسائل همیشه مشکل است.

مدیرعامل شرکتالیت با تاکید بر اینکه الیت از نظر اطلاعات ترافیکی کاملا موفق بوده، گفت: 75 درصد توقف زیر نیم‌ساعت معیار خوبی است که نشان می‌دهد این فرهنگ در مشهد جاافتاده که توقف‌ها کوتاه‌مدت است. توقف‌های بالای دو ساعت در خیابان‌های تحت پوشش الیت تقریبا صفر است و این نشان‌دهنده نهادینه شدن این فرهنگ در شهر است.

اسدی خاطرنشان کرد: در ابتدا الیت با یک به هم ریختگی مالی نیز مواجه بود و بودجه مصوبی از سوی شهرداری نداشت. سال گذشته برای نخستین مرتبه بودجه الیت به شهرداری رفت و ورودی و خروجی آن به همراه میزان درآمدهای الیت نیز مشخص شد.وی عنوان کرد: نخستین کار ما برای افزایش شفافیت، ارسال پیامک کسر شارژ برای همه افراد بود؛ این مساله موجب کاهش تخلفات و درگیری‌ها بین شهروند و پارک‌بان شد. همچنین تلاش شد تبادل نقدی به طور کامل حذف شود.

مدیرعامل شرکت الیت که در نشست «درباره الیت» در دفتر حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، صحبت میکرد، گفت: این فعالیت‌ها همزمان با تغییر رفتار پارک‌بان‌ها دنبال شد. از این منظور یک پارک‌بان حق درگیر شدن، اصرار کردن و... به شهروند را نداشت و تنها یک مرتبه باید از وی درخواست هزینه پارک حاشیه را کند.

اسدی با بیان اینکه اجرای این طرح در چند ماه نخست موجب کاهش 53 درصدی درآمد الیت شد، گفت: اما اعتماد به مجموعه بازگشت و طی دو تا سه ماه به همان میزان گذشته کسب درآمد داشتیم. این‌ها مسائلی است که نمی‌شد آن را بیان کرد و هنوز هم نمی‌توان آن را به طور کامل اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت افزود: نکته دیگر حرکت در مسیر اجرای عدالت اجتماعی در شرکت و شهر بود. در همین راستا جایگاه‌های ویژه(VIP)  به طور کامل حذف شد. همچنین VIP کارکنان شهرداری ساماندهی شد؛ در این مسیر بیشترین فشار به ما وارد شد زیرا برای اعضای بلندپایه شهرداری این اتفاق رخ می‌داد که به جهت بدهی اجازه پارک دریافت نمی‌کردند؛ با این حال در این مسیر ایستادگی کردم و بیشترین هزینه را برای اجرای این سیاست پرداخت کردم.وی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید تغییر رویه می‌داد، تعرفه‌های پارک حاشیه بود که به  شدت کم و غیربازدارنده بود. پارکینگ‌های ما نیز رایگان بود؛ همین مساله موجب شد هیچ سرمایه‌گذاری تمایل به سرمایه‌گذاری در ساخت پارکینگ نداشته باشد و با همه این افزایش هزینه‌ها، همچنان این نرخ از بسیاری از شهرهای کشور کمتر است.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت اظهار کرد: باید هزینه‌های پارک حاشیه افزایش پیدا می‌کرد تا مردم به سمت استفاده از پارکینگ متمایل شوند. این‌ها موجب بحران‌های الیت شد؛ یکی از اعضای شورا در این خصوص وارد شد و ما هر چه منطق ترافیکی مطرح می‌کردیم، فایده‌ای نداشت.

اسدی با بیان اینکه انصافا شورا پشت سر ما ایستاد و برای این مساله هزینه داد و آنچه به صلاح شهر بود را تصویب کرد، تصریح کرد: این افزایش قیمت‌ها تاثیری در حقوق مدیرانندارد. کل سرمایه شرکت الیت 23 میلیارد تومان است که این رقم در بودجه 9000 میلیارد تومانی شهرداری، اصلا قابل محاسبه نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری مشهد در حال ساخت 250 میلیارد تومان پارکینگ است که هنوز تکمیل نشده است. یکی از ایراداتی که به خود وارد می‌دانم، این است که نتوانستم دیالوگ با جامعه برقرار کنم. اذعان دارم خیلی شفاف نیستیم و شیوه‌های ما باید بهتر و هوشمندتر شود اما آیا حذف الیت برای شهر مفید است؟

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند شهرداری مشهد با اشاره به میانگین فضای اشغال محل پارک در کشور گفت: به طور میانگین در سطح کشور یک فضای پارک در روز بین شش خودرو تقسیم می‌شود. این رقم در مشهد بیش از هشت خودرو است. این میانگین در دنیا 11 است. میانگین پارک در یک روز در خیابان سعدی مشهد 13  و در واقع روزانه 90 مورد فضای پارک موجود در این خیابان بین 1300 خودرو تقسیم می‌شود.

اسدی عنوان کرد: برخی پیشنهاد می‌دهند شیوه‌ها تغییر کند؛ به عنوان نمونه بیان می‌شود پارک‌بان از فرایند الیت حذف شود. چه پیشنهاد جایگزینی برای آن وجود دارد؟

وی با اشاره به قیمت بالای فناوری اظهار کرد: در حال حاضر هر سنسور کف خیابان حدود دو میلیون تومان هزینه دارد.

اسدی ادامه داد: یکی دیگر از نتایج این سیاست‌ها حرکت به سمت خوداظهاری بوده است؛ در این مسیر خواهان این بودیم که از اپلیکیشن استفاده شود؛ به اعتقاد ما طرح خوداظهاری می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند. نهادینه ساختن این فرهنگ هزینه‌بر است و به زمان احتیاج دارد و برای نخستین مرتبه در کشور رخ می‌دهد. قرار است این طرح به صورت آزمایشی در منطقه 9 شهرداری مشهد اجرا شود.

وی تاکید کرد: همچنین در حال ایجاد سازوکارهای پرداخت غیرحضوری و حذف تبادلات مالی هستیم. با این حال همه این موارد نیازمند زیرساخت و ساختار است که در مسیر آن حرکت می‌کنیم. در ادامه کاهش پارک‌بان نیز خواهیم داشت و می‌توانیم برای آن‌ها در بخش‌های دیگر شهرداری کار تعریف کنیم. در بهره‌برداری از پارکینگ‌ها به سمت هوشمندسازی حرکت شده است؛ نمونه این کار پارکینگ شهید هاشمی‌نژاد است که تلاش شده در ورود و خروج آن نیروی انسانی حذف شود.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۳۱ تیر ۱۳۹۸, ۱۱:۰۲


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها