در جلسه دبیرخانه جشنواره انتخاب کارآفرینان نمونه تاکید شد

پرهیز وزارتخانه‌ها از مقابل هم قرار دادن تشکل‌های بخش خصوصی

۲۴ تیر ۱۳۹۸ کد خبر : 2363
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: جیب کارآفرین را می شمارند بدون این که بگویند این کارآفرین چه راه دشواری را آمده و چه دشواری هایی را پیش رو دارد. بدون این که بدانند اینگونه برخورد کردن چه عواقب منفی برای جامعه دارد.

محمدحسین روشنک در دومین جلسه دبیرخانه جشنواره انتخاب کارآفرینان نمونه ملی و استانی در مشهد تصریح کرد: انتقادات ما تنها متوجه دولتی‌ها و بطور کلی همه منصب داران نیست بلکه در میان بنگاه های دولتی و خصولتی و نمونه هایی از بخش خصوصی هم عده ای را داریم که تمامیت خواه هستند و به دنبال حذف کسب و کارهای کوچک و متوسط و بومی. آنها به دنبال رانت می روند و به همین خاطر هیچ کارآفرین غیرشفاف، غیر متعهد و دارای بدهی معوقه را تایید نمی کنیم. ما از کارآفرینی که حقوق کارگرش را نمی دهد ولی خودروی 3میلیارد تومانی سوار میشود، حمایت نمی کنیم. ما از کارآفرینی تقدیر می کنیم که وقتی مجبور باشد یک نیروی خود را تعدیل کند، شب تا صبح خواب به چشمانش نیاید. دغدغه زن و بچه آن کارگر را داشته باشد حتی اگر مجبور به تعدیل نیرو شود.

وی اضافه کرد: اقتصاد ایران با بهره گیری از کمک بنگاه های خرد و متوسط با مزیت بومی که دارد می تواند از بن بست ها از جمله تحریم ها خارج شود. همه باید بدانیم متاسفانه فرهنگ جامعه ما اجازه نمی دهد که یک کارآفرین بخش خصوصی مجموعه ای به عظمت ایران خودرو داشته باشد. اگر بخش خصوصی واقعی بخواهد صاحب یک بنگاه کلان اقتصادی باشد فضای ساخته میشود که کار را غیر ممکن میکند؛ به همین دلیل می بینیم که همه بنگاه های بزرگ امروز دولتی و خصولتی که با رانت و دوپینگ خزانه و یا جیب مردم سر پا ایستاده اند.

روشنک خاطرنشان کرد: در این فضای نابرابر است که تقدیر از کارآفرینان نمونه ملی و استانی بخش خصوصی واقعی را با وحدت و انسجام تشکل ها واجب می دانیم و امیدواریم که فرهنگ احترام «کارآفرینی» بخش خصوصی بر جامعه غالب شود. وزارتخانه ها هم تلاش نکنند چون گذشته که کارگر را مقابل کارفرما و برعکس قرار داده بودند، حالا تشکل های بخش خصوصی را مقابل هم قرار دهند.

وی به این نکته اشاره کرد که برگزاری جشنواره انتخاب کارآفرین نمونه ملی و استانی در مشهد و هر همایشی از اینگونه بهانه ای است برای دلجویی و تکریم کارآفرینانی که در این سال ها از طرف قلم بدستان و تریبون داران و حتی صدا وسیما ناآگاهانه و یا ناشیانه زالوصفت و مرفه بی درد خوانده شدند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی افزود: در تمام این سال ها در سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی کسی که برای ده ها و صدها و هزاران کارگر شغل ایجاد کرده و میکنند را شخصیت بد داستان تعریف کردند، رسانه ها نیز تلاش کردند تا «کارآفرینی» را بد جلوه دهند و نقش منفی همیشه از آن تولید کننده و بازرگان بود.

وی به رضا حمیدی، یکی از کارافرینان نامی خراسان و کشور اشاره و اضافه کرد: امروز شخصی مثل «مهندس حمیدی» با سال ها تلاش شبانه روزی اش برای اشتغالزایی و کار شفاف و سرمایه گذاری که تعهداتش را بموقع انجام داده، بدهکاری بانکی معوق ندارد و از رانت بهره ای نبرده و نمیبرد، از جامعه اش احترامی که شایسته تلاشگری چون او باشد، دریافت نمی کند، چرا؟ چون ما به مردم نگفته ایم که کارآفرینی «ارزش» است.

روشنک خاطرنشان کرد: یک گواه برای این موضوع این است که اگر یک «مهندس حمیدی» همزمان با یک مدیر اداره ای دولتی وارد جلسه ای شود، سخنران یا مجری یا حتی مداح بارها اسم آن مدیر اداره را مطرح می کند و به او خیر مقدم می گوید ولی از «حمیدی‌ها» نامی نمی برد. شخصی که صاحب جلسه است این موضوع را دیکته نکرده، فرهنگ غالب جامعه به گونه ای شکل گرفته که مدیر دولتی که البته محترم و با ارزش است ارج و قرب بیشتری از یک کارآفرین زحمتکش با توان ایجاد هزاران شغل بخش خصوصی دارد.

ضرورت فرهنگسازی برای تکریم کارآفرینان

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی تاکید کرد: ما قدردان تلاش همه مدیران دولتی هستیم ولی امثال «آقای حمیدی» که چند برابر یک مدیر یا کارمند دولتی در طول سالها تلاش کرده، نه یک روز تعطیلی دارند و نه بالا رفتن سن از مسئولیت و تلاش شان کم می کند. وی تاکید کرد: سوال اساسی این است که در برابر این همه تلاش جامعه چقدر به او بها داده است؟ آیا قدرش را دانسته ایم؟ من دست مدیران زحمتکش دولتی را می بوسم ولی مجری، سخنران و مداح مراسم های ما باید به مردم بگویند که به احترام «مهندس حمیدی» کارآفرینی که هزاران شغل ایجاد کرده است، به پاخیزید.

روشنک اضافه کرد: چه چیزی به یک کارآفرین در برابر این همه فشارها و تنگناهای اقتصادی انگیزه می دهد تا در شرایط سختی تحریم ها کار را تعطیل نکند و کارگرانش را راهی منزل نکند؟ آن عشق است؛ جامعه باید به کارآفرینان عشق بدهد، امروز زمانش رسیده که صداوسیما، مطبوعات و اهالی قلم از کارآفرینی تقدیر کنند. اگر اقتصادی پویا و استوار می خواهیم که اشتغالزایی و بهبود فضای کسب و کار را به دنبال داشته باشد غیر از کارآفرینی و بهره گیری از دانش کارآفرینان بویژه در بخش خصوصی خالص غیر رانتی راه دیگری نداریم. وی اضافه کرد: ما در گذشته سال ها کارگر و کارآفرین را در مقابل هم قرار دادیم. تا جایی که کارآفرین ما می ترسید از مقابل اداره کار عبور کند. ما در گذشته در رسانه ها و تریبون های خود نشان دادیم که می توان کارگر را بر علیه کارآفرین تحریک کنیم، امروز باید بپرسیم که مسئولیت این «کارآفرین ستیزی» که بیکاری جوانان امروز را به دنبال داشته با کیست؟ بیکاری امروز از کجا نشات گرفت؟ این مقدمه را گفتم تا ضرورت تقدیر از کارآفرینان شفاف و صادق و غیر رانتی حس شود.

وی تاکید کرد: امروز به جایی رسیده ایم که بگوییم اگر کسی بدون رانت و فساد صاحب ثروت حتی بسیار زیاد شد نباید تقبیح شود و اگر جامعه اشتغال، رفاه و معیشت مردم را از طریقی به جز پول نفت می طلبد باید «کارآفرین» را قدر بداند.

روشنک روی کارآمدن رزم حسینی در استانداری خراسان رضوی که گفته بود «فرش قرمز پیش پای کارآفرینان پهن می کنیم» را امیدبخش خواند و گفت: آقای رزم حسینی فضای تولید و تجارت و کارآفرینی را با تمام وجود درک کرده و می داند که ایجاد یک شغل چه دشواری هایی دارد. مدیری توسعه گراست و بر خلاف عده ای تنگ نظر، با کارآفرینان رقابت و حسادت ندارد. درحالیکه ما بارها شاهد بوده ایم که یک مدیر دولتی وارد رقابت نانوشته ای با کارآفرین می شود، هر امضایی که بخواهد بزند با خودش محاسبه می کند که از این امضای من چه منفعتی نصیب این کارآفرین می شود.

بخش‌نامه‌های متعدد بازارهای صادراتی را از بین ‌می‌برد

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت برندسازی در دو حوزه داخلی و صادراتی عنوان کرد: در خراسان برندهای مرغوبی در بازارهای هدف صادراتی داریم اما بی‌برنامگی دولت باعث شده در حفظ برندها خیلی موفق نباشیم به عنوان مثال در بازار آسیای میانه 15 برند موفق داشتیم که همین بخش‌نامه‌ها سبب شد جایگاه خود را از دست بدهند به طوری که از بعضی از آنها حتی دیگر نام و نشانی هم باقی نماند.

وی با تاکید بر اینکه در بازارهای آینده کالای بدون نام و نشان جایگاهی نخواهد داشت و باید تولیدکنندگان به دنبال برندسازی باشند، گفت: باید توجه داشت که صاحبان برترین برندها در دنیا لزوما صاحب کارخانه نیستند و این را باید دانست که تخصص کارخانه‌داری با تخصص برندسازی دو موضوع جدا از هم می باشند و کسی که تخصص تولید دارد لزوما دارای تخصص درحوزه برندینگ نیست و برعکس.

روشنک خاطرنشان کرد: ایده برندسازی از تشکل‌های بخش خصوصی خراسان شکل گرفته و ما نسبت به سایر استان‌های کشور در این زمینه پیش رو هستیم، گفت: سابقه برندسازی در کشور شاید به 15 سال برسد و از آن زمان تاکنون گام‌‌های بسیار خوبی در این حوزه برداشته‌ایم که یکی از این اقدامات برگزاری همایش برندینگ توسط انجمن مدیران صنایع خراسان بوده که جای تقدیر دارد.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۴ تیر ۱۳۹۸, ۱۲:۰۳


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها