برندسازی راهی برای فتح بازارهای خارجی

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر : 2333
امروز یکی از ویژگی‌های بازار کسب و کار شکل‌گیری رقابت جدیدی است که بین تولیدکنندگان محصول و ارائه‌کنندگان خدمات برای تصاحب سهم بیشتر بازار و همینطور تثبیت بازار فروش وجود دارد. در چنین سیستم پررقابتی، آن دسته از تولیدکنندگان و ارئه‌دهندگان خدمات دست بالا را خواهند داشت که از محصول خود و خدمات خویش شناسنامه و خاطره خوشی در ذهن مصرف‌کننده بجا گذارند؛ این خاطره خوش همان «برند» است.

آن دسته از کالاها و خدماتی که از آموزه‌های برندینگ استفاده می‌کند و توانسته کیفیت خود را در قالب برند به مصرف‌کننده ارائه کند، نیازی به تلاش برای حفظ سهم بازار ندارد بلکه برای توسعه بازار خود باید تلاش کند.

در واقع برند یک استاندارد و شناسه تضمین کیفیت کالاست و در بازار پررقابت، محصولی که در قالب برند به مصرف‌کننده عرضه شده، بیشتر و بهتر می‌تواند اعتماد مصرف‌کننده را به کالای خود جلب نماید. از دیگر سو مصرف‌کننده نیز آن فرصت برای گشت و گذار در بازار و استفاده از سیستم آزمون و خطا برای پیدا کردن محصولات قابل اعتماد را نداشته و تمایلی هم به این کار ندارد. در واقع ترجیح مصرف‌کننده این است که نیاز خود را با رسیدن به یک برند معتبر به دست آورد.

ما برای توسعه بازار محصولات خویش و داشتن نگاه صادراتی ناگزیر از حرکت به سمت برند هستیم تا با استفاده از مزیت‌های برند برای رقابت با سایر بازارها به حیات اقتصادی خود ادامه دهیم.

در طول 6 دوره برگزاری همایش‌های برندینگ شاهد تکامل و تکوین این همایش بوده‌ایم. اگر به صورت مقایسه مورد به مورد، این همایش را بررسی کنیم، در ابتدای برگزاری آن، می‌بینیم تولیدکنندگان، کارآفرینان و صنعتگران شاید نگاه موثری به آن نداشتند و آن را در قالب سایر همایش‌ها می‌دیدند اما هر چه این همایش جلوتر آمد، اهمیت و تاثیر آن برای ایجاد وفاق بین برندهای معتبر بر صنعت‌گران هویدا شد و حضور موثرتر آن را در همایش‌های بعدی دیده‌ایم.

به برکت و لطف برگزاری این 6 دوره، هم‌اکنون دایره‌المعارف کاملی از برندهای استان که سخن زیادی برای گفتن در عرصه بین‌المللی دارند، تهیه شده است. شناسنامه کاملی که از قبل برگزاری این همایش توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات بانکی، گمرکی، مالیاتی و... برندها را برطرف کنیم. زمانی که برندی زاییده می‌شود، نوع برخورد و نگاه دست‌اندرکاران حوزه تصمیم‌سازی استان در مواجهه با آن متفاوت خواهد شد.

امروز از برندها انتظار فتح بازارهای داخلی نمی‌رود بلکه تلاش می‌شود این برند وارد بازارهای جهانی شود تا از قبل آن ارزش افزوده و ثروت ملی ایجاد شود.

موهبت همایش برندینگ ایجاد شناسنامه‌‌ای از برندهای قابل عرضه در سطح جهان و استان بوده و از دیگر سو، موجب شده نگاه تصمیم‌سازان حوزه برنامه‌ریزی به این برندها فراتر رود و تلاش در جهت بهبود شرایط آن‌ها برای حضور در بازارهای جهانی فراهم شود.

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸, ۱۱:۵۳


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها