رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با دفاع از اقدامات استاندار سابق مطرح

انتظار حل مشکلات عمیق ساختاری کشور از استاندار؟ هرگز!

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر : 2291
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- اولین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سال 98 با حواشی جالب توجهی همراه بود؛ انتقادات تند و تیز مقصودی، نماینده سبزوار در مجلس از عملکرد مدیریتی رشیدیان در زمان استانداری‌اش و دفاع تمام قد بخش خصوصی از استاندار سابق.

در این جلسه که با حضور غلامعلی صادقی دادستان مشهد و سید امیر مرتضوی معاون دادگستری استان به عنوان نمایندگان دستگاه قضایی و حمید بنایی، رضا شیران خراسانی، حمید گرمابی و حسین مقصودی از نمایندگان مجلس در کنار مسئولان دولتی و فعالان تشکلهای بخش خصوصی خراسان رضوی برگزار شد، بازار تعریف و تمجید از استاندار جدید به خصوص از طرف آقای دادستان و برخی مجلسی‌ها مانند آخرین جلسه سال پیش شورای گفتگو حسابی گرم بود.

اما از سوی دیگر، حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس از خجالت استاندار سابق درآمد و انتقادات زیادی از عملکرد او بر زبان آورد؛ از دیدگاهش نسبت به رشیدیان به عنوان استانداری امنیتی که توجهی به توسعه و بخش خصوصی نداشت گفت و برای ماجرای پدیده هم بخشی از تقصیرات را بر گردن او انداخت. او گفت: «برخی از نمایندگان استان رشیدیان را ستایش میکنندو برخیها برعکس! اما از نظر من رشیدیان نه در حد کفر بود و نه در حد ستایش! ما در بحث به کارگیری نیرو در دو سه سال اخیر جزو استانهای ضعیف کشور بودیم و چهار سال استانداری کاملا امنیتی بر خراسان رضوی حاکم شد که معنای توسعه و بخش خصوصی را نمی‌دانست.»

وی تصریح کرد: بهترین زمان در سالهای اخیر وقتی بود که خراسان رضوی نه استاندار داشت، نه معاون و نه در برخی شهرها شهردار. بخش خصوصی و دولت هم در کنار هم کارشان را انجام میدادند. مقصودی خاطرنشان کرد: امید داریم مثلث توسعه اقتصادی آقای رزم حسینی با سرمایه موجود در استان و نیروی انسانی و طبیعت موجود به خوبی به کمک هم بیایند تا شاهد کارآفرینی باشیم. ایجاد شود زیرا هم اکنون از هیچ یک از این منابع نمیتوانیم استفاده کنیم و همه در حال فرار هستند.

در این میان، شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و مشهد، روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان و حسینی رئیس خانه صنعت استان در مقام دفاع از رشیدیان سخنرانی کردند و از خوبیهای استاندار سابق و اثرگذاری تصمیمات و پیگیریهایش و رابطه ای که با بخش خصوصی داشت، گفتند. در نهایت هم رزم حسینی استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخی اقدامات مثبت رشیدیان و بحرانهایی که در خراسان رضوی در دوره 5 ساله مدیریتش با آنها روبرو بوده و توانسته از پس آنها برآید، گفت و قائله را به پایان رساند.

اما شافعی رئیس اتاق ایران در واکنش به سخنان مقصودی تاکید کرد: ما در بخش خصوصی هیچوقت از رشیدیان نگاه امنیتی ندیدیم و او از همه توانش برای کمک به استان استفاده کرد اما توان هرکسی نامحدود نیست و روشهای افراد هم در برخورد با مسائل اقتصادی متفاوت است. رشیدیان با بخش خصوصی تعامل بسیار خوبی داشت و شورای گفتگو در زمان ریاست او هم به خوبی نتیجه داد. همانطور که آقای رزم حسینی هم ارزیابی عملکرد شورای گفتگوی استان را به عملکرد استاندار قبلی ارتباط میدهد و این درست است.

وی با بیان اینکه «مشکل ما عمیقتر از این است که از فردی به عنوان استاندار بخواهیم مشکلات عمیق ساختاری کشور را حل کند»، خطاب به نماینده سبزوار گفت: اتفاقا حل این مشکلات عمیق و ریشه ای کاری است که شما میتوانید حل کنید. در رونق تولید مهمترین فاکتوری که میتواند اثرگذار باشد و باید بدان توجه کرد، فضای کسب و کار است؛ اما ما شاهد این هستیم که با وجود تلاش وزارت اقتصاد و امور دارایی برای مقررات زدایی، در مجلس با شدت قوانین جدیدی در این حوزه تصویب میشود که کار را خراب میکند؛ در حقیقت در این قضایا باید به طور همه جانبه پیش برویم تا نتیجه درستی بگیریم.

رئیس اتاق ایران در عین حال خاطرنشان کرد: در میان سران قوا تنها کسی که همیشه به صورت تلفنی با من ارتباط دارد، آقای لاریجانی است؛ مجلس در بسیاری موارد به ما کمک میکند اما هم اکنون دچار قوانین متناقض در کشور هستیم؛ مثل قانون مبارزه با قاچاق کالا و قانون گمرک که در تناقض با یکدیگرند و فعال اقتصادی در مراجعه به گمرک برای یک عمل واحد با دو قانون مواجه میشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نامگذاری سال جدید از سوی رهبری اشاره و اظهار کرد: باید برای یکبار هم که شده حداقل 5 درصد از اهداف رهبری در نامگذاری سال را محقق کنیم؛ ما نگرانیم که نتیجه رونق تولید با شیوه های معمول و مرسوم موجود، چیزی جز اتلاف منابع نباشد؛ همانطور که هم اینک شاهد این هستیم که دوباره به سمت تزریق منابع به واحدهای تولیدی آن هم بدون مطالعه و بررسی و کارشناسی کافی رفته ایم.

شافعی با طرح این سوال که «وقتی در کشور همه برنامه ریزی ها به‌گونه ای است که سیستم انگیزشی و پاداش دهی به سمت کارهای واسطه گری و دلالی است، چطور میتوان به رونق تولید امیدوار بود؟» تصریح کرد: مادامی که به دنبال تغییر ساختار در تولید نباشیم، تزریق منابع منجر به رونق تولید نمیشود. وقتی سودآوری کارهای غیرمولد، تضمین شده و چندبرابر و بدون ریسک باشد، چطور از تولید بگوییم؟ باید فکری اساسی برای این وضعیت داشته باشیم؛ با این ساختار معیوب، تولید رونق نمی‌گیرد و اقداماتی که در حال انجام است نتیجه ای جز رونق 5 روزه تولید و بازگشت همه چیز به روال گذشته ندارد.

وی پیشنهاد کرد: شورای گفتگو و بخش خصوصی استان ظرف مدت یک ماه بسته پیشنهادی خود برای تحقق شعار سال را برای ارائه به شورای مرکزی تهیه و به تهران ارسال کند.

وی با بیان اینکه نباید به این امید بنشینیم که برای رونق تولید کاری در تهران صورت بگیرد، افزود: همه باید در حد توانی که داریم، در استان به رفع موانع تولید بپردازیم و مطمئنم با تلاشمان بخش قابل توجهی از موانع را میتوانیم حل کنیم و آنچه درون استان امکان پذیر نیست را میتوان از طریق آقای شافعی و نمایندگان در سطح ملی پیگیری کرد.

رشیدیان اعتراضات دیماه 96 مشهد را به خوبی مدیریت کرد

در ادامه، رزم حسینی استاندار و رئیس شورای گفتگوی خراسان رضوی در دفاع از عملکرد رشیدیان تصریح کرد: آقای رشیدیان در این استان تلاش زیادی داشت و با بحرانهای بزرگی مواجه بود و ما در جلسات استانداران کشور، شاهد تلاش مجدانه او بودیم. رشیدیان 5 سال در این استان با بحرانهای موسسات مالی و اعتباری که هر یک میتواند کشور را ساقط کند، روبرو بود و توانست 36 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی بدهد تا مردم به خیابان نیایند و یا در اعتراضات دیماه سال 96 که از این استان به وجود آمد و میتوانست به یک بحران ملی تبدیل شود، مدیریت خوبی داشت.

وی درباره عملکرد دولت تدبیر و امید نیز گفت: فراموش نکنیم که دولت روحانی در چه شرایطی کشور را تحویل گرفت؛ در سال 92 رشد اقتصادی کشور منفی 6.9 درصد بود و دولت تدبیر موفق شد تا پایان سال 96 این رقم را به 3.7 درصد بهبود دهد و این یعنی در سه سال پیاپی در کشور رشد اقتصادی مثبت داشتیم.

محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در واکنش به اظهارات مقصودی در خصوص رشیدیان گفت: استاندار قبلی خراسان سالها تلاش کرد و نباید با این سخنان عملکردش را زیر سوال ببریم.

وی درباره عملکرد قوه قضائیه در قبال بخش خصوصی نیز اظهار کرد: پیگیری دستگاه قضا برای بخش خصوصی از ابتدا موثر بوده و هم اینک بیشتر شده است. همانطور که در بحث تخریب فعالان اقتصادی اگر قوه قضائیه نبود، شرایط بسیار بدتری را شاهد بودیم.

حسن حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم به تقدیر از عملکرد رشیدیان پرداخت و گفت: در تمام سالهای فعالیتم استانداری مثل رشیدیان همراه بخش خصوصی ندیدم. در بحث قضایی هم حمایتهای قضایی خوبی در استان شاهدیم و بابت این موضوع قدردان دستگاه قضا هستیم.

وی تاکید کرد: در ارزیابی عملکرد دولت و استاندار باید این را در نظر بگیریم که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی کشور را به دست گرفته و چه مسائلی را پشت سر گذاشته و چه مسائلی برای آن در داخل کشور به وجود آورده‌اند. جا دارد حزب گرایی و گروه گرایی را کنار بگذاریم و در جهت شکوفایی و اقتصاد مردم قدم برداریم.

آغاز به کار دفتر ثبت علائم صنعتی و اختراعات تجاری در مشهد

صادقی دادستان مشهد نیز در این جلسه از آغاز به کار دفتر ثبت علائم صنعتی و اختراعات تجاری در استان خبر داد و گفت: از مدتها قبل پیگیر این موضوع بودیم و موافقت مرکز برای آن اخذ شده بود اما به علت مشکلاتی توانستیم این دفتر را راه اندازی کنیم تا اینکه از شهردار خواستیم فضایی برای این موضوع اختصاص دهد و آقای کلایی استقبال کرد و فضا فراهم شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جنگ اقتصادی که همه در لفظ قبول کردیم را باید در عمل هم قبول کنیم، خطاب به مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی حاضر در این نشست اظهارکرد: شما به عنوان فرماندهان این جنگ در بخش خصوصی و دولتی باید تمام توانتان را به کار ببندید. بانکها هم برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند و تا جایی که قانون به ما اجازه دهد به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم. کمک شما به سیل زده ها تولید بیشتر و فعالیت در سنگر خودتان است.

در پایان این نشست، علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به بیان مصوبات پیشنهادی دبیرخانه پرداخت و گفت: نخستین پیشنهاد ما این است که طی دستوری بخشهای دولتی و خصوصی مکلف شوند ظرف یک ماه تمام آنچه که از مصوبات سال گذشته باقی مانده و اجرا نشده را پیگیری کنند تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.

مصوبه دوم این جلسه درباره برنامه کاری شورا در سال 98 بود که طبق زمان بندی 12 جلسه در سال 98 پیش بینی شده است.

لبافی ادامه داد: دستور کار سوم نشست در خصوص ارائه دستورالعمل چگونگی شکل گیری شورای گفتگو در شهرستانها است که پیشنهاد میکنیم مسائل شهرستانها در کارگروهها مطرح شود و سپس به ما منتقل شود.

البته ناگفته نماند که نظر رزم حسینی درباره سومین پیشنهاد دبیرخانه این بود که با توجه به اینکه روسای ادارات در شهرستانها اختیار چندانی ندارند، شکل گیری این شعبه چندان کارگشا نیست. او گفت: معتقدم میتوانیم در استان در هر ماه از فرمانداران شهرستانها به نوبت دعوت کنیم تا در جلساتی مشکلات شهرستانها را مطرح کنند و این اقدام به جای تشکیل کارگروه در شهرستان میتواند موثر باشد.

 

 

 

 

 

 

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸, ۱۷:۴۵


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها