دنیای اقتصاد عملکرد اتاق بازرگانی در آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی را بررسی می‌کند

انعکاس مطالبات بخش خصوصی خراسان با صدایی رساتر

۲۵ دی ۱۳۹۷ کد خبر : 2260
دنیای اقتصاد- اقتصاد از آن حوزه هایی است که برای نقش آفرینی بهتر در آن باید اخبار و اطلاعات را به طور لحظه‌ای و دقیقه‌ای دنبال کرد تا به قول معروف از قافله عقب نمانی؛ عصر، عصر ارتباطات است و نقش اطلاع رسانی برای پیشرفت در هر حوزه ای، انکارناپذیر است.

فعالان اقتصادی در دوره پر سرعت رقابت های داخلی و خارجی، نیازمند اطلاعات هستند زیرا سرنوشت بنگاه و کارکنان آنها، به یک تصمیم به موقع گره خورده است؛ به ویژه در کشور ما که گاها تصمیم گیریها یک شبه است و بدون مقدمه اجرا میشود. بنابراین می توان مطالبه روز افزون کارآفرینان را در بهره مندی از خبر و تحلیل اخبار درک کرد.

اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی خدمات قابل توجهی به کارآفرینان و فعالان اقتصادی میدهد؛ از آموزش و تحقیق بازار گرفته تا مرکز داوری برای حل اختلافات و پیگیری مشکلات و پیشنهاد برای رفع آنها در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و... در این میان، نقش اطلاع رسانی در ارائه خدمات اتاق به فعالان اقتصادی قابل توجه است.

برای اطلاع از چند و چون فعالیت بخش اطلاع‌رسانی اتاق مشهد و چگونگی نیازسنجی و خدمات‌دهی این بخش به سراغ رضا عطایی، سرپرست روابط عمومی و انتشارات این نهاد و دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی است، می‌رویم. او درباره تفاوت اطلاع‌رسانی در ساختار تشکیلاتی اتاق بازرگانی با سازمانهای دولتی و دیگر تشکلهای بخش خصوصی میگوید: شاکله اصلی اتاق ترکیبی از هیأت نمایندگان منتخب از بخش های مختلف اقتصادی است؛ برای نمونه اتاق مشهد با 15 نماینده منتخب، 10 کمیسیون تخصصی و 22 تشکل اقتصادی فعالیت می کند. بنابراین، ابعاد کار بسیار وسیع است؛ به طور مثال هر کمیسیون با 25 عضو از کارشناسان و کارآفرینان برای عارضه یابی حوزه خود تشکیل جلسه می‌دهند، از طرفی، نشست هیأت نمایندگان اتاق، در کنار جلسات متعدد با کارآفرینان، تشکلها، نمایندگان مجلس، هیأت های خارجی و شورای گفت‌وگو برگزار می شود، که نتایج همه این نشستها نیازمند اطلاع رسانی به اعضای اتاق و فعالان اقتصادی است.

اطلاع رسانی با رویکرد الکترونیک

وی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی و همایش های تخصصی در حوزه های مختلف از سوی اتاق بازرگانی اظهار میکند: بدیهی است اطلاع رسانی دقیق و سریع از نتایج و مصوبات این جلسات کار روابط عمومی را با ابعاد زیادی مواجه می کند، از سوی دیگر فعالان اقتصادی نیاز به اطلاعات و تحلیل دارند که باید بدون واسطه و سریع به دست آنها برسد؛ به همین دلیل از چند سال پیش و همزمان با گسترش انتشار اخبار در فضای مجازی، رویکرد روابط عمومی الکترونیک در دستور کار قرار گرفت تا از طریق فضای مجازی نیز بر ابعاد اطلاع رسانی افزوده شود.

عطایی میافزاید: پورتال جدید اتاق مشهد نیز با همین رویکرد، طراحی و اجرا شد و امروز، علاوه بر ارسال خبر، اطلاعات حوزه های مختلف فعالیت اتاق و آخرین تحلیل های اقتصادی از مسائل روز، مقالات تخصصی، آمارها و نشانگرهای کشاورزی، صنعتی و بازرگانی در این وبسایت منعکس می شود. افزون بر این، از طریق تلگرام نیز اخبار مرتبط با نیاز و علاقه فعالان اقتصادی به طور لحظه ای منتشر میشود.

وی درباره اطلاع رسانی فعالیتهای اتاق به فعالان اقتصادی از طریق دیگر رسانه ها نیز میگوید: یکی از همکاریهای ما با صدا و سیمای استان به ویژه با رویکرد چالشی در قالب میزگردی با حضور رؤسای کمیسیون های تخصصی، مسئولان اجرایی استان و اعضای هیأت علمی دانشگاه است که در تابستان گذشته 13 میزگرد تلویزیونی تحت عنوان رهیافت در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی، بازرگانی، کشاورزی، گردشگری، فنی و هندسی برگزار شد و از نظر بازتاب مطالبات کارآفرینان تأثیر مطلوبی داشته است.

سرپرست روابط عمومی و انتشارات اتاق مشهد یادآور میشود: برای اطلاع رسانی به سرمایه گذاران به ویژه هیأت های خارجی، اطلاع رسانی به زبان های خارجی نیز صورت گرفته تا با فرصت های سرمایه گذاری استان آشنا شوند.

موزه اتاق مشهد تا پایان سال عملیاتی میشود

وی با اشاره به تشکیل مرکز اسناد اتاق مشهد به عنوان یکی از اقدامات قابل توجه واحد روابط عمومی این تشکل، میگوید: از زمان قاجار نخستین مواجهه وسیع تجار ایرانی با جهان غرب صورت گرفت و خراسان بزرگ و به ویژه مشهد چه در زمان حضور قزاق ها و چه در جنگ جهانی از این تحولات متأثر بود، از طرفی، بسیاری از صنایع مدرن عمدتاً در اوایل قرن در مشهد شکل گرفته است و به همین دلیل، ایجاد مرکز اسناد و نگارش تاریخ اقتصادی استان در فقدان آثار مکتوب و همچنین موزه ای از اتاق مشهد در دستور کار است که تا پایان سال عملیاتی می شود.

عطایی دریافت نظر ذی نفعان از طریق سامانه شکایات سایت و اطلاع رسانی آنها به مسئولان مربوطه برای اصلاح روشها و اقدامات متناسب با نظرات مخاطبان را یکی دیگر از فعالیتهای اتاق مشهد در حوزه روابط عمومی و انتشارات بیان و اظهار میکند: در بخش انتشارات هم تاکنون دهها کتاب، کتابچه، بروشور و بولتن در حوزه های مختلف و مرتبط با مأموریتهای اتاق به چاپ رسیده است.

آموزش تخصصی خبرنگاران اقتصادی

وی به آموزش خبرنگاران اقتصادی در راستای تبادل تجارب و یافته های علمی با حضور اساتید برجسته ارتباطات به عنوان یکی دیگر از اقدامات واحد روابط عمومی در دو سال اخیر اشاره و اضافه می کند: برگزاری چنین دوره ای باز هم در دستور کار قرار دارد. هدف ما از ارائه این جنس آموزش ها، همراهی با جامعه رسانه ای استان است تا ابعاد تخصصی بخش های مختلف اقتصادی برای آن ها تبیین شود و به زبان مشترکی در این حوزه دست پیدا کنیم. جالب اینجاست که برگزاری این دوره های آموزشی یکی از درخواست های اصحاب رسانه از رئیس اتاق مشهد بود و ایشان نیز تاکید فراوانی بر برگزاری این دوره ها داشته و دارند.

سرپرست روابط عمومی و انتشارات اتاق مشهد با بیان اینکه معتقدیم با توجه به حجم کار اتاق، تا شرایط آرمانی هنوز فاصله داریم، می‌گوید: همه تلاش ما در راستای رساندن صدای بخش خصوصی به جامعه و مسئولان است تا از این رهگذر بتوانیم در راستای کاهش مشکلات و رفع تنگناهای بخش خصوصی و فعالان این بخش گام برداریم. خوشبختانه در سال های اخیر این مهم تا حد زیادی محقق شده و گفتمان خوبی که در جلسات مختلف میان بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه های دولتی و حاکمیتی شکل گرفته است که ثمرات مثبتیی را به همراه داشته و به نوعی ماحصل همراهی رسانه ها با روابط عمومی اتاق برای انتقال دغدغه های بخش خصوصی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی است.

عطایی خاطرنشان می‌کند: از همکاری صمیمانه روزنامه دنیای اقتصاد که در این یکی دو سال اخیر همکاری بسیار خوبی با اتاق مشهد داشتند تقدیر و تشکر می کنم و موفقیت روز افزون رسانه های استان را در شفاف سازی و بیان واقعیتهای جامعه در حوزه های صنعتی، تجاری و کشاورزی از خداوند متعال خواستارم.

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۵ دی ۱۳۹۷, ۱۰:۰۶


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها