ضرورت و اهمیت شناسنامه دار کردن زعفران

۲۰ آذر ۱۳۹۷ کد خبر : 2229
زعفران (Saffron) یکی از محصولاتی است که خاستگاه اصلی آن کشور ایران است، مهم ترین مناطق تولید زعفران در ایران استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی هستند، آمارها نشان می دهد سطح زیر کشت زعفران در کشور در سال 1396، 107 هزار هکتار بوده است که از این میزان 84 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی بوده، همچنین در سال گذشته میزان تولید زعفران در کل کشور 370 تن و میزان تولید آن در خراسان رضوی 289 تن بوده است.

زعفران ایران با پیشینه 3 هزار ساله و سهم 92-94 درصدی در تولید زعفران در جهان، در رتبه اول قرار دارد.

از عمده کشورهایی که صادرات زعفران ایران به آنها انجام می‌پذیرد، می‌توان به عمان، عمارت متحده عربی، قطر، افغانستان، اسپانیا و .. اشاره کرد.

مصرف سالانه زعفران در جهان 350 تن است و باید گفت، علاوه بر ایران،  7 تا 8 کشور دیگر حدود 50 تن زعفران تولید و عرضه می کنند و برخی از آن ها با قدرت در بازار حضور دارند و رقیب جدی زعفران ایران محسوب می شوند.

با توجه به اهمیت زعفران، به عنوان یک محصولات استراتژیک ایران و استان خراسان، باید گفت، یکی از الزامات برندسازی محصولات ایرانی به ویژه زعفران ایران، به ایجاد شناسنامه معتبر برای آن معطوف می‌شود، بنابراین،  در خصوص زعفران، هویت دار شدن این محصول از سویی و تلاش برای جهانی سازی زعفران از سوی دیگر از اهداف طرح کدگذاری زعفران بوده، همچنین رسیدن به ارزش افزوده زعفران، باید چشم انداز تولید این محصول باشد تا از صادرات آن، اقتصاد غیرنفتی کشور رونق بیشتری بیابد.

برای حفظ و توسعه موقعیت کنونی زعفران ایران در سطح جهان، باید محصول باکیفیت مطلوب، بهداشتی و قابل رقابت با سایر کشورها تولید کنیم.

در سال های اخیر و در راستای شناسنامه دار کردن زعفران خالص ایرانی، طرح بهبود کیفیت و شناسه تولید زعفران ایران، با هدف بهبود کیفی زعفران، کسب ارزش افزوده و رهگیری محصول به منظور جلوگیری از تقلب و سوء استفاده رقبا اجرا می‌شود، چراکه بي‌توجهي به رقابت اين محصول با كشورهاي ديگر، زنگ خطري در اين زمينه است.

نکته مهم آن است که با کدگذاری زعفران می‌توان برندی با امنیت بین المللی برای محصول ایجاد کرد، چراکه با شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی مصرف کننده به سادگی می‌تواند از نحوه کشت، زمان کشت و درجه کیفیت آن اطلاع پیدا کند.

دقت در تولید و عمل آوری این محصول ارزشمند علاوه بر تاثیرات جهانی آن در صادرات، سبب افزایش درآمد زعفران‌کاران می شود، قطعا با شناسنامه دار کردن زعفران قیمت فروش آن نسبت به فروش به روش سنتی 10 تا 20 درصد افزایش می یابد، در راستای اجرایی شدن هر چه بهتر طرح جامع زعفران، و شناسنامه دار کردن آن، باید حمایت‌های لازم از تولید و صادرات این محصول به عمل آید و در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات محصولات غیرنفتی به محصولات استراتژیک کشور از جمله زعفران توجه بیشتری مبذول شود.

دکتری فیزیولوژی گیاهان زراعی

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۰ آذر ۱۳۹۷, ۰۸:۵۱


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها