در جلسه مشترک کمیسیون‌های کشاورزی و گردشگری اتاق مشهد با حضور سفیر اسپانیا مطرح شد:

آمادگی ایران و اسپانیا برای همکاری در حوزه کشاورزی و گردشگری

۱۳ آذر ۱۳۹۷ کد خبر : 2225
دنیای اقتصاد- جلسه مشترک کمیسیونهای کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی و گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور ادواردو لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا برگزار شد و در این جلسه توانمندی‌های خراسان رضوی در بخش کشاورزی، توریست و گردشگری و ایجاد زمینه همکاری و توسعه سرمایه‌گذاری با اسپانیا و اتحادیه اروپا و ایجاد و توسعه زنجیره‌های ارزش توسعه مصارف و جهش صادراتی زعفران معرفی شدند.

سالانه بیش از ۱۰ هزار اسپانیایی به ایران سفر می‌کنند

«ادرواردو لوپز بوسکتس»، سفیر اسپانیا در این جلسه با اشاره به رتبه نخست اسپانیا در حوزه کشاورزی، توریسم و به ویژه توریسم کشاورزی، گفت: صنعت گردشگری بیش از 45 سال است که یکی از قطب‌های مهم اسپانیا به شمار می‌رود.

وی افزود: سالانه 10 هزار اسپانیایی به ایران سفر می‌کنند؛ از این تعداد 5000  نفر بین 50 تا 60 سال سن دارند که تقریبا تمام دنیا را سفر کرده‌اند و در سفر خود به ایران جذب بناهای تاریخی و فرهنگی می‌شوند. اکثر آنها می‌توانند به انگلیسی صحبت کنند و در بازگشت خود زیبایی ایران را به دیگران منتقل می‌کنند.

سفیر اسپانیا با اشاره به اهمیت بارگاه امام رضا(ع) در مشهد عنوان کرد: مشهد دارای یک ویژگی مهم یعنی وجود بارگاه امام رضا است؛ اگر در سال 25 میلیون نفر برای زیارت امام رضا به مشهد سفر کنند، بازهم کم است زیرا همه جذب زیبایی این مکان زیارتی می‌شوند. در خصوص پیست‌های اسکی، طبیعت و رستوران‌های بسیار خوب به ویژه در شاندیز، بسیار شنیده‌ایم اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، وجود این بارگاه است.

وی با اشاره به افزایش تعداد گردشگران در مشهد، بیان کرد: تعداد بسیار کمی هستند که سالانه به ایران و مشهد سفر می‌کنند اما رفته رفته بر تعداد آنها افزوده می‌شود؛ گردشگران در زمان ورود بیشتر به کاشان، اصفهان، شیراز و یزد می‌روند و مشهد نیز باید مانند یکی از این شهرها به قطب گردشگری برای اروپاییان تبدیل شود.

بوسکتس ادامه داد: افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، در آژانس‌های مسافرتی اسپانیا مشاوره می‌گیرند و سپس به این شهر می‌آیند؛ بسیاری از مالکان این آژانس‌ها، ایرانیان ساکن در اسپانیا هستند.

راهکارهایی برای افزایش جذب گردشگران به ایران

سفیر اسپانیا در خصوص راهکارهایی برای ارتباط بهتر و جذب توریست بیشتر از اسپانیا عنوان کرد: یکی از راهکارها می‌تواند ارتباط با آژانس‌های مسافرتی در اسپانیا باشد. دومین راهکار این است که از طریق مسئول میراث فرهنگی در اسپانیا صحبت‌هایی در اینباره انجام شود و مساله مقصد گردشگری مشهد باید همانند سایر شهرهای ایران برجسته شود‌.

وی اظهار کرد: از 5000 توریستی که از اسپانیا به ایران سفر می‌کنند، گروهی از جوانان حضور دارند که از قابلیت اقتصادی بالایی برخوردار نیستند و در نیمه راهند اما بسیار کنجکاوند و به دنبال کشف دنیا هستند و معتقدند که می‌توانند پیشرفت کنند. به علت کاهش ریال، آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و بیشتر سفر کنند.

خط مستقیم انتقال پسته و زعفران به اسپانیا

وی با تاکید بر تمرکز بیشتر روی دو محصول مهم پسته و زعفران گفت: هم اکنون خط مستقیمی برای انتقال پسته و زعفران به اسپانیا وجود دارد و می توان از این ظرفیت برای ارتباط با ایران استفاده کرد. همچنین بخش‌هایی از اسپانیا تنها به تولید زیتون مشغول هستند.

بوسکتس ادامه داد: مساله تشکل‌های کشاورزی و توریست کشاورزی در اسپانیا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اسپانیا به طور مداوم در این زمینه در حال پیشرفت است و این امکان وجود دارد که در آینده تمام شهرها به این موضوع روی بیاورند.

به دنبال همکاری گسترده توریستی و کشاورزی با اسپانیا هستیم

علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در صادرات زعفران دارای بسته‌بندی هیچ محدودیت و تعرفه بالایی وجود ندارد اما شرکت‌های ایرانی باید قدرت‌های خود را افزایش دهند و از تجربیات اسپانیا به عنوان مبدایی که فضای کسب و کارش از ما بهتر است، بهره ببریم.

وی ادامه داد: بیش از 10 فروشنده زعفران ایرانی در اسپانیا شرکت ایجاد کرده اند و برخی‌ از آنها دارای شریک اسپانیایی هستند.

شریعتی مقدم با اشاره به این ادعا که زعفران ایران به اسم اسپانیا صادر می‌شود، اظهار کرد: هر کشوری برند و تولیدات خود را تقویت می‌کند.  در اسپانیا کمکهای اروپایی، ملی و منطقه‌ای برای اکثر محصولات کشاورزی وجود دارد و آنچه ما باید پیگیری کنیم این است که حمایت‌های مشابه در ایران به وجود بیاید. دعوت ما از سفیر برای این است که چشم انداز دورتری از همکاری در بخشهای مختلف توریست و کشاورزی و زعفران می‌بینیم و می‌خواهیم همکاری گسترده‌تری برای آینده تعریف کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد افزود: در جلسه صبح با هیات رئیسه اتاق بازرگانی، درباره این صحبت شد که در اسپانیا و کشورهای اسپانیایی‌زبان، چند صد تن رنگ غذا استفاده می‌شود و ما باید به دنبال به دست آوردن جایگاه در این زمینه و بخشی از بازار باشیم.

مشهد، ارزان‌‎ترین مقصد گردشگری دنیا

در ادامه، محمد قانعی، رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به درآمد 68 میلیارد دلاری اسپانیا از صنعت گردشگری اشاره کرد و سپس از ظرفیتهای مشهد سخن گفت. وی اظهار کرد: مشهد با ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری در شرایط ویژه‌ای در کشور ما قرار دارد؛ ما در مشهد سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون گردشگر و توریست هستیم که از سراسر دنیا به این شهر سفر می‌کنند و بیش از 53 درصد اماکن اقامتی و هتل‌های کشور در این شهر واقع شده است.

وی با بیان اینکه مشهد ارزان‌ترین مقصد گردشگری و جذب توریست دنیا به شمار می‌رود، عنوان کرد: در مشهد خدماتی خوبی با قیمت‌های مناسب به مسافران ارائه‌ می‌شود. اماکن اقامتی ما از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و برای توریست‌ها با توان مالی متفاوت امکان خدمات رسانی دارد.

قانعی با اشاره به اینکه میانگین قیمت خدمات ما با سه وعده غذا حدود 20 دلار است، تصریح کرد: خوشحالیم که با اسپانیا تبادل لازم را در این زمینه برقرار کنیم و از تجریبات این کشور بهره‌مند شویم. امیدوارم با معرفی توانمندی‌های مشهد و ایران بتوانیم در اسپانیا فرصت مناسبی برای خود ایجاد کنیم.

آمادگی استان برای دعوت از گردشگران اروپایی در قالب فن تور

یوسف بیدخوری، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به امکانات اقامتی مطلوب و تنوع در مشهد اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری روستایی و کشاورزی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در استان وجود دارد. با این وجود، وقتی تورهای اروپایی به ایران می‌آیند، بیشتر از شهرهای استان‌های اصفهان، یزد و فارس دیدن می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب خوب کشور اسپانیا، آمادگی دعوت از دوستان را داریم تا جاذبه‌های گردشگری استان ما را در قالب فن تور مشاهده کنند.

بیدخوری با اشاره به تنوع آب‌وهوایی در خراسان رضوی، گفت: در فاصله کمی از مشهد، پیست اسکی شیرباد با امکانات ورزش‌های زمستانی فراهم شده و در سوی دیگر، در چند کیلومتری مشهد امکانات طبیعت‌گردی ایجاد شده است.

فعالیت 470 آژانس مسافرتی در خراسان رضوی

سعید ولی‌زاده، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی نیز از فعالیت بیش از 470 آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری در استان خبر داد و عنوان کرد: بعد از تهران، بالاترین آمار دفاتر مسافرتی متعلق به خراسان رضوی است.

وی افزود: ایران یکی از 10 مقصد مهم گردشگری جهان است؛ یکی از وضعیت‌های برتر ایران وجود اقلیم چهارگانه در یک زمان است و توریست‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند، از امنیت کامل برخوردارند چراکه امن‌ترین منطقه، ایران است.

ولی‌زاده ادامه داد: یکی از مشکلات دفاتر ما در حوزه شینگن مساله ویزاست؛ روزانه بیش از 300 پرواز در فرودگاه بین‌المللی مشهد، انجام می‌شود که دومین فرودگاه کشور است. در این راستا، آمادگی دعوت از تعدادی دفاتر مسافرتی اسپانیا به علت رفتوآمد گردشگران از ایران به اسپانیا و بالعکس و بازدیدی متقابل را داریم.

مژگان ثابت تیموری، دبیر کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه گفت: در پژوهشکده گردشگری به عنوان اولین و تنها پژوهشکده فعال در این زمینه، مطالعاتی بر روی گردشگری کشاورزی و سلامت با سابقه‌ای بیش از 15 سال وجود دارد. امیدواریم با برنامه‌ریزی دولت برای شناسایی پتانسیل‌های گردشگری از جمله کشاورزی، بتوانیم پتانسیل ویژه‌ای در حوزه زعفران به ویژه با کشور اسپانیا داشته باشیم. در حوزه گردشگری کشاورزی به عنوان قطب گیاهان دارویی در کشور شناخته شده ایم و فعالیتهایی در این زمینه انجام داده ایم.

تولید بیش از 250 تن زعفران در استان

شهرام عیدی‌زاده، مدیر بخش کشاورزی و دبیر کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد نیز گفت: خراسان رضوی رتبه سوم تولیدات باغی و کشاورزی را دارد و پنبه، پسته، زعفران و جو از مهمترین انواع تولیدات این استان است.

وی افزود: بیش از 298 هکتار باغ در استان وجود دارد که 11 درصد باغات کشور را شامل می‌شود. این استان در تولید محصولات باغی رتبه ششم را دارد و میزان تولید زعفران بیش از 250 تن در بیش از 82 هزار هکتار است. در مجموع میتوان گفت ۸۰ درصد زعفران کشور در این استان کشت می‌شود.

عیدی‌زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان سه برابر شده، اظهار کرد: بیش از 340 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد و اتاق بازرگانی با توجه به ماموریت قانونی خود، در سال‌های اخیر این بخش را مورد پیگیری قرار داده است؛ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و ارائه فناوری‌های روز دنیا، توسعه تولید محصولات سالم و ارگانیک و رواج مصرف آنها میان مصرف‌کنندگان و کشاورزان، بررسی مشکلات ایجاد شده در حوزه آب و مدیریت آن و ارائه راهکار برای مقابله با بحران‌های آب، توسعه کشت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و... از جمله اهداف کشاورزی اتاق است.

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان مشهد هم با بیان اینکه شرق ایران منشا تولید گیاهان دارویی است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم درباره گیاهان دارویی اسپانیا نقش آفرینی کنیم و از طرفی اسپانیا یکی از چند کشور در تولید ریزمغذی‌ها است. تقاضای ما این است که زمینه‌ای برای بازدیدهای علمی از کشت‌های گلخانه‌ای و ارگانیک اسپانیا فراهم شود تا کشاورزان ما بتوانند با کشاورزان اسپانیایی ارتباط برقرار کنند.

 علیرضا نبی، کارآفرین خراسانی نیز با بیان اینکه صنعت در همه بخش‌ها در استان و کشور بسیار پویا و فعال است، عنوان کرد: تنها واحد صنعتی دنیا که از افراد دارای جرایم خشن استفاده کرده و با کار آنها را درمان می‌کند، در مشهد احداث شده است. همین انسان‌های فراموش شده 40 محصول از زیتون تولید می‌کنند. نمیتوان نقش کشور اسپانیا را در تولید زیتون نادیده گرفت و مشکل اصلی ما این است که به تولیدکنندگان اصلی زیتون در این کشور به سختی دسترسی پیدا می‌کنیم؛ از سفیر اسپانیا تقاضا دارم که به ما در این زمینه کمک کند.

ظرفیتهای توسعه تجارت ایران و اسپانیا در زمینه زعفران و پسته

پس از این جلسه، سفیر اسپانیا در ضیافت شام طرح توسعه روستایی «تار» که در هتل هما برگزار شد، شرکت کرد. هدف از این ضیافت توسعه همکاری در زمینه افزایش مصارف زعفران و ارتقای ارزش این محصول بود.

غلامعباس ارباب خالص؛ رئیس اداره نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور، مجتبی مزروعی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، علی رسولیان؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد، روسای هیات مدیره تشکلهای بخش خصوصی و اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی از جمله مدعوان این مراسم بودند.

سفیر اسپانیا گفت: ارتباط میان ایران و اسپانیا مثبت بوده و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد به طوریکه می‌توان پیشرفت‌های بسیاری در حوزه زعفران داشت؛ موقعیت‌های همکاری بسیاری میان این دو کشور در حوزه توریست کشاورزی، گردشگری و کشاورزی می‌تواند وجود داشته باشد. زعفران و پسته دو محصولی هستند که باید برای آنها اقدامات بسیاری صورت گیرد چراکه بسیار دارای اهمیت هستند به طوری که می‌توان تجارت زیادی را با اسپانیا در این خصوص آغاز کرد.

بوسکتس در خصوص رتبه اول اسپانیا در فروش زعفران عنوان کرد: همانطور که زعفران در آشپزی ایرانی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد، برای اسپانیا نیز به همین صورت است. در حقیقت در این حوزه اقدامات بسیاری بر روی زعفران انجام شده و همه متوجه اهمیت بالای این مساله شده‌اند. در حوزه زعفران، در مشهد شرکت بسیار موفقیتی به نام نوین زعفران وجود دارد که جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

مشکل زعفران ناشناخته بودن آن است

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد نیز گفت: بزرگترین مشکل زعفران ایران ناشناخته بودن آن است و اگر در معرفی این محصول بیش از گذشته فعالیت کنیم، مشکلات این حوزه کاهش خواهد یافت.

علی شریعتی‌مقدم ادامه داد: ما در اتاق بازرگانی خراسان از سفیر اسپانیا دعوت کردیم تا در زمینه ارتقای تکنولوژی در بخش‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری، گلخانه‌ها، صرفه‌جویی در آب و اگروتوریسم (گردشگری کشاورزی) بتوانیم از همکاری و تجربه متقابل به ویژه تجارب موجود در اروپا و اسپانیا، استفاده بیشتری داشته باشیم.

شریعتی مقدم تصریح کرد: در حوزه زعفران نیز همانطور که می‌دانیم ایران تولیدکننده ۹۶ درصد زعفران کل جهان است اما شرکت‌های اسپانیایی سابقه صد ساله دارند و این درحالیست که در ایران این فعالیت تجاری و برندینگ زعفران حدود ۳۰ سال پیش آغاز شد و بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در ایران انجام شد.

شریعتی‌مقدم خاطرنشان کرد: هدف ما این است که به تصویر بزرگتری نگاه کنیم؛ آن تصویر توسعه مصارف زعفران و دستیابی به بازاری بزرگ‌تر است. در حال حاضر میزان تولید زعفران در ایران رو به افزایش است.

وی با اشاره به مزیت‌های محصول زعفران گفت: با توجه به نیاز کم آبی و مزیت‌های چند جانبه محصول زعفران، به ویژه در ارزش‌های روستایی، حمایت از بخش‌های پایین دست کشاورزی و خرده مالکی و تولید ارگانیک زعفران، بتوانیم همکاری مشترکی را با اسپانیا انجام دهیم. کشورهای اسپانیایی زبان غذاهای بسیاری مانند غذای اسپانیایی به نام «پائیا» دارند که زعفران در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در این غذا زعفران ایران مورد استفاده قرار گیرد، بازار و مصرف چند برابری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اخیرا توجه بیشتری به ایجاد زنجیره‌های ارزش و محصولات جانبی از زعفران در ایران شده است؛ در این بخش نیز همکاری میان ایران و اروپا، ایران و اسپانیا برای تولیدات محصولات جدید غذایی، دارویی و فعالیت‌ها و رخدادهای فرهنگی در خصوص زعفران می‌تواند کمک کند تا این محصول بیشتر شناخته شود.

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۱۳ آذر ۱۳۹۷, ۱۰:۲۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها