مدیرعامل شرکت الیت از دغدغه‌ها و اهداف ترافیکی‌اش می‌گوید:

حاشیه‌های «پارک حاشیه‌ای»

۲۱ آبان ۱۳۹۷ کد خبر : 2206
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- شرکت ترافیک هوشمند الیت از آن شرکتهای پرحاشیه زیرمجموعه شهرداری مشهد است که هم در دوره گذشته شورای شهر و هم در دوره فعلی انتقادات زیادی نصیب آن بوده و است.

اکثر اعضای شورای چهارم مشهد معتقد بودند که این شرکت نارضايتي گسترده مردمي دارد و زيان ده است و در آن دوره اساسنامه مصوبی هم نداشت. البته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای چهارم اعلام کرده بود که اگر ميخواهيم اين شركت يكي از شركت هاي وابسته به شهرداري باشد بايد براي آن اساسنامه اي در نظر گرفته شود اما چون مصوبه به برون سپاري اين شركت داريم، نياز به اساسنامه نيست! شورای پنجم اما کار نیمه تمام دوره قبل را تمام کرد و اخیرا اساسنامه این شرکت را مصوب کرد.

موضوع سوددهی الیت نیز از مباحث مهم این شرکت در دوره چهارم شورا بود که ضد و نقیض زیادی به همراه داشت؛ از یک طرف نخعي، رئيس كميسيون حقوقي شوراي چهارم اعلام کرده بود که سرمايه گذار اوليه اين شركت مستندات ١٩ ميليارد تومان خسارت خود را ارائه كرده و مورد تاييد است. مرتضوی، شهردار وقت هم گفته بود اين شركت پس از پروسه طولاني به سودهي بيش از ٦ ميليارد تومان رسيده و برای واگذاري آن سرمايه گذاري پيدا شده است اما در نهایت خبری از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شرکت نشد.

در حال حاضر 85 درصد سهام الیت مربوط به سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری و 12 درصد مربوط به سازمان فاوا است؛ سازمانهای بار و تاکسیرانی و قطارشهری نیز هر کدام یک درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. البته این موضوع در اساسنامه جدید مصوب شورا تغییر کرده و طبق اساسنامه جدید 51 درصد سهام مستقیما مربوط به شهرداری، 37 درصد مربوط به سازمان حمل و نقل و ترافیک و 12 درصد سهام متعلق به سازان فاوا خواهد بود و سازمان قطار شهری و بار هر کدام یک درصد از سهام این شرکت را خواهند داشت.

برای اطلاع از وضعیت کنونی این شرکت پرحاشیه به سراغ محمدمهدی اسدی، مدیرعامل جوان الیت رفتیم تا به ابهاماتی که درباره این شرکت وجود دارد، پاسخ دهد.

- حرف و حدیث زیادی درباره سوددهی و یا زیان دهی شرکت الیت مطرح بوده و هست، بلاخره این شرکت سودده است یا ضررده؟

الیت شرکتی درآمد- هزینه است و هر درآمدی که کسب کند باید در جایی هزینه شود؛ بنابراین ما باید تعادلی در این درآمد و هزینه برسیم؛ اما در مجموع شرکت الیت، شرکتی زیان ده نیست. طلب الیت از مردم در حال حاضر 15 میلیارد تومان است و با محاسبه کسورات شرکت و پولی که متعلق به شهرداری است و در دست مردم است، شرکت الیت، سودده بوده و ضررده نیست. اما سوال اینجاست که آیا پارکینگ حاشیه‌ای در دنیا با نگاه سوددهی فعالیت میکند؟ در همه دنیا موضوع کاهش ترافیک برای پارک حاشیه ای مطرح است نه سوددهی. از طرفی، پلیس راهور در کشورهای اروپایی و امریکایی زیرمجموعه شهرداریهاست و با اعمال قانون، مدیریت پارک حاشیه ای را انجام میدهد اما در اینجا ما به نیابت از پلیس این کار را انجام میدهیم و هیچ جا بحث سوددهی مطرح نیست.

- پس شما میگویید که بحث سوددهی الیت برایتان اهمیتی ندارد؟

من معتقدم الیت توانسته به اهداف ترافیکی خود برسد. از طرفی، نگاه مالی اولویت دوم ماست و موضوع رضایت شهروندی را به صورت جامعتری دنبال می‌کنیم، در واقع مباحث اقتصادی نباید در الیت مطرح باشد و این دلایل باعث شد ما در وهله اول این شرکت را از نظر مالی بررسی نکنیم.

- اگر الیت سوددهی و درآمد مناسبی نداشته باشد، چطور می‌تواند در ساخت پارکینگ برای شهر مشارکت کند و تابحال از محل درآمدهای این شرکت چند پارکینگ در سطح شهر ایجاد و راه اندازی شده؟

شرکت الیت وظیفه بهره برداری از پارک حاشیه ای را برعهده دارد و درآمد خود را به شهرداری منتقل میکند؛ شهرداری هم موظف است درآمد الیت از پارک حاشیه ای را صرف ساخت پارکینگ کند. اما بحث این است که درآمد الیت به تنهایی کفاف ساخت پارکینگ را نمیدهد. ما در مجموع در سال حدود 20 میلیارد تومان درآمد داریم و این در صورتی است که هیچ هزینه ای برای پرداخت حقوق به پرسنل و نگهداری پارکینگها نداشته باشیم. در واقع حدود 13 میلیارد تومان از این درآمد مربوط به پارک حاشیه ای و مابقی از پارکینگها است و سوال اینجاست که آیا با 20 میلیارد تومان در سال میتوان پارکینگ ایجاد کرد؟ نمی شود! برای یک تملک ساده در بافت مرکزی شهر، چندین برابر این مبلغ باید بگذاریم همانطور که هزینه اولیه ساخت پارکینگ آزادی 60 میلیارد تومان است و قطعا پس از این هم بیشتر خواهد شد. شهرداری در سال حدود 150میلیارد تومان را برای هزینه ساخت پارکینگ در نظر گرفته و از بخشهای مختلف پیش بینی هزینه کرده و این مبلغ با اصلاح بودجه به 200 میلیارد تومان هم میرسد؛ از طرفی، شهرداری ساخت پارکینگ را منوط به درآمدهای الیت نکرده هرچند درآمدهای ما هم در همان بخش هزینه میشود.

- چند درصد از درآمد الیت صرف هزینه های شرکت می شود؟

تقریبا 90 درصد درآمد ما صرف هزینه نیروی انسانی میشود؛ در حال حاضر بهترین روش کاری، استفاده توام نیروی انسانی و فناوری است تا بهره وری نیروی انسانی را با حضور فناوری افزایش دهیم و من هم از ابتدا همین نظر را داشتم. این روش برای موضوع پارکینگ در چند کشور استفاده می شود و تفاوت آنها با الیت این است که در آنجا نیروی انسانی پلیس است و اعمال قانون می کند و اینجا ما به نیابت از پلیس اینکار را انجام میدهیم.

- چه تعداد نیروی انسانی در این شرکت مشغول به کارند و آیا جذب نیرو هم خواهید داشت؟

خیر، در حال حاضر جذب نیرو نداریم و از روزی که وارد این شرکت شدم، هیچ نیروی پارکبانی جذب نکردیم. در ماه گذشته مجموع پرسنل الیت در شهر مشهد 645 نفر بوده که حدود 40 نفر مربوط به ستاد و بقیه پارکبانند.

- شنیده ایم الیت در سایر شهرها و مراکز استان هم در حال همکاری در بحث پارکینگ و ترافیک است.

بله، الیت در حال حاضر غیر از مشهد در 5 شهر دیگر نقش پیمانکار را دارد و در 20 شهر هم کار مشاوره را انجام میدهد، این شهرها درخواست اجرای الیت را هم دارند. در قزوین و همدان پیش از ما شرکت معروفی فعالیت میکرد که بعد از واگذاری کار به الیت، مردم قزوین و همدان تفاوت را به خوبی احساس میکنند؛ در واقع  مردم از نظر ارتباط با نیروها و فناوری، پرستیژ نیرو و لجستیک کار، خیلی راحت پذیرای ما بودند و خیلی سریع به اهداف ترافیکی و درآمدی رسیدیم و این موضوع سودی هم برای مشهد و شهرداری داشته است.

- در هفته های گذشته، تصویری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر حضور نیروی پارکبان الیت و نیروی راهور در کنار یکدیگر و صدور برگ جریمه و قبض پارک توامان برای یک خودرو؛ این موضوع حواشی زیادی به دنبال داشت و حتی یکی از اعضای شورای شهر هم در صفحه اینستاگرام خود پستی با آن عکس منتشر کرد. از این موضوع برایمان بگویید.

ما در مشهد به مرحله ای رسیده ایم که باید راجع به بدیهیات صحبت کنیم؛ اینکه چرا پلیس ماشینی که بدهی دارد را جریمه کرده؟ موضوعی بدیهی است. ما وضعیت خودرویی که در آن تصویر بود را استعلام کردیم و مشخص شد آن خودرو 360 هزار تومان بدهی به الیت دارد و باید نسبت به کسی که به موقع حق پارک خود را میپردازد، با صاحب آن خودرو تفاوتی باشد در غیر این صورت حق کسی که به درستی عمل میکند، ضایع می شود. از طرفی، کسی که در منطقه ممنوعه پارک کرده جریمه میشود و چون فضای الیت را گرفته هزینه آن هم باید کسر شود. در واقع، من عمل غیرقانونی در آن تصویر ندیدم و بسیار ناراحتم که نسبت به عملی قانونی چنین اعتراضاتی میشود. این یک تکلیف قانونی از سوی مجلس است و مدل خارجی آن به خوبی پاسخ داده اما امروز در مشهد باید راجع به بدیهیات صحبت کنیم. با این وجود، همیشه به نیروهای پارکبان توصیه میکنیم که در کنار پلیس راهور قدم نزنند تا شائبه هایی اینچنین ایجاد نشود.

- انتقادات برخی از اعضای شورای شهر مشهد از مجموعه الیت و عملکرد آن در ابتدای فعالیت دوره پنجم زیاد بود و رفته رفته از شدت انتقادات کاسته شد، اکنون ارتباط الیت با مدیریت شهری چگونه است؟

خیلی خوشحالم که در مجموعه مدیریت شهری مشهد دیگر بحث چرایی الیت وجود ندارد و حتی آقای شهلا هم دیگر بحث حذف الیت را مطرح نمیکند؛ اما دغدغه های دیگر ایشان برای من مهم است؛ شفافیت برای ما مهم است و با فعال کردن پیامکها و حذف تبادل نقدی و سرمایه گذاری روی اپلیکیشنهای موبایل به سوی این هدف گام برمیداریم. اما نسبت به اینکه بگوییم چرا پلیس ماشینی که بدهی دارد و روی پل پارک کرده را جریمه میکند و نگاهها را نسبت به الیت عوض کنیم؛ انتقاد دارم.

- ارتباط پلیس راهور با شرکت الیت چطور است؟

ارتباط پلیس راهور با شرکت الیت بسیار خوب است و ما از این موضوع راضی هستیم. اما از پلیس راهور خواستیم به خاطر خطایی دیگر، فرد را به دلیل عدم پرداخت شارژ الیت نبخشند و یا بالعکس. چون اعتقاد دارم اثر منفی پولی که از این طریق به حساب الیت می آید، بر شهروند بیشتر است و چند برابر آن باید هزینه کنیم تا نگاه شهروند را تغییر بدهیم. اما اینکه مشهد نمونه موفق پارکهای حاشیه ای شده قطعا بدون همراهی پلیس راهور و حمایت شهرداری و شورای شهر امکان پذیر نبوده است.

- اخیرا در اظهاراتی عنوان کردید که الیت ضامن شعارهای تبلیغاتی اعضای شورای شهر در دوره انتخابات نیست؛ برای بیان این جمله چه دلیلی داشتید؟

من گفته بودم نمیشود به صندوقهای رای نگاه کنیم و تصمیمهای ترافیکی بگیریم؛ این تصمیمات عامه پسند نیست و ممکن است برخی ها از آن ناراضی باشند؛ در واقع وقتی تصمیم باشد که خیابانی را محدود کنیم، کسبه ناراحت میشوند و مثل خیابان توحید ممکن است در مسجدی تجمع کنند و بعد برای اعتراض به خیابان بیایند. به همین دلیل مدیران ترافیکی باید مدیران تصمیمات سخت باشند.

- اقداماتی اخیرا در الیت انجام دادید که با ریسک زیادی همراه بود؛ مثل حذف تبادل نقدی که کاهش درآمد الیت را به دنبال داشت. چه برنامه های دیگری از این دست دارید؟

حذف تبادل نقدی در مشهد، در ابتدا منفی 44 درصد کاهش درآمد را برای ما به دنبال داشت؛ اما به مرور مشارکت مردم برگشت و با این طرح موفقیتی به دست آوردیم و میبینیم که مردم در این امر مشارکت داشته اند و امروز نه تنها کاهش درآمد برگشته بلکه مثبت8 درصد افزایش درآمد داشته ایم. تا پایان سال هم تمرکز ما روی هوشمندسازی پارکینگها و پیاده سازی تکنیکهای جدید روی پارک حاشیه ای است؛ پس از اصلاح اساسنامه شرکت و افزایش بهره وری، تمرکزمان را روی این موضوع میگذاریم و با شرکتهای استارتاپی برای گرفتن ایده ها پیش خواهیم رفت. در واقع، هوشمندسازی بزرگترین پارکینگ‌دار کشور برای ما بسیار مهم است.

البته امیدوارم بتوانیم ابتدای امر بحث فرهنگی را در شهر جا بیاندازیم و از حاشیه‌های پارک حاشیه‌ای کم کنیم؛ امروز بحث شفافیتی که همیشه معضل مردم بوده به شدت کاهش پیدا کرده و براساس نظراتی که در سامانه‌های مختلف شهرداری اعلام شده، دغدغه آنها در این خصوص کاهش یافته است. هوشمندانه کردن شرکت الیت در آینده نزدیک باعث افزایش رضایت مردم خواهد شد اما امیدوارم نظر کسانی که با وجود الیت مشکل دارند و اعتقادی به اینکه باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپردازند، ندارند، عوض شود و برای تحقق این مهم تلاش می‌کنم.

زیرعکس: الیت در حال حاضر غیر از مشهد در 5 شهر دیگر نقش پیمانکار را دارد و در 20 شهر هم کار مشاوره را انجام میدهد

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۲۱ آبان ۱۳۹۷, ۱۱:۰۷


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها