مديرعامل قطار شهري مشهد خبر داد:

تخصیص 100 درصد بودجه دولتي به خط 2/ احداث خط 3 در مهر 94

۲۲ دی ۱۳۹۳ کد خبر : 220
مديرعامل شركت قطار شهري مشهد از اختصاص 100 درصدي بودجه دولتي به خط 2 قطار شهری خبر داد.

به گزارش ایسنا، كيانوش كيامرز در نشست خبري كه در ساختمان قطارشهري مشهد برگزار شد، با اشاره به اينكه 100 درصد بودجه دولتي در سال 93 به خط 2 قطار شهري مشهد تخصيص يافته است، اظهار كرد: اين مبلغ 98 ميليارد تومان بوده كه معمولا با سه درصد افت مواجه مي‌شود و 95 ميليارد تومان كه كل بودجه دولتي است در سال جاري به خط 2 تخصیص يافته است.

كيامرز طول خط دو قطار شهري مشهد را 14.5 كيلومتر اعلام كرد و گفت: اين خط 13 ايستگاه دارد و اميدواريم تا بهمن ماه 93 حفاري تونل جنوبي و تا مهر ماه 94 حفاري تونل شمالي به پايان برسد.

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد اعتبار مورد نياز كل پروژه خط دو قطار شهري را در مجموع یک هزار و 600 ميليارد تومان اعلام و عنوان كرد: ماهيانه بايد مبلغ 30 تا 35 ميليارد تومان در خط دو هزينه شود اما در حال حاضر اين رقم به صورت ميانگين 10 تا 15 ميليارد تومان است. وی ادامه داد: هرچقدر از مسير خط 2 كه آماده‌سازي شود، به بهره‌برداري خواهد رسيد اما برنامه داريم ايستگاه طبرسي تا راه‌آهن را در نيمه اول سال 95 راه‌اندازي كنيم.

كيامرز در پاسخ به سوالي در خصوص ميزان پيشرفت فيزيكي و عقب‌ماندگي خط 2 از برنامه زمان‌بندي 38 ماهه اظهار كرد: برنامه زمان‌بندی دچار چالش است؛ این برنامه زمان‌بندی از 20 روز گذشته تا اواخر این ماه به روز می‌شود با این حال بر اساس برنامه قدیم خط 2 باید بر اساس برنامه زمان‌بندی 38 ماهه رشد می‌کرد اما حدود 17 درصد پیشرفت داشته و 13 درصد از برنامه عقب هستیم. این برنامه با ورود ناوگان و تجهیزات پیشرفت عظیمی خواهد داشت.

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد هزينه ساخت هر يك كيلومتر قطار شهري را 140 تا 160 ميليارد تومان اعلام كرد و با بيان اينكه فروردين سال 95، 3 رام از ناوگان خط 2 وارد مشهد مي‌شود، ابراز امیدواری کرد که تا پايان 95 ساير ناوگان نيز وارد شود. وی تامين برق را يكي از مشكلات خط دو قطار شهري برشمرد و تصريح كرد: اميدواريم در برنامه يك سال آينده برق ايستگاه‌ها تامين شود.

کیامرز در پاسخ به سوالي در خصوص مشكلات ايجاد شده بر اثر  احداث ايستگاه ميدان جوان (فضل‌ابن شاذان) تصريح كرد: اين معبر فروردين يا ارديبهشت سال آينده بازگشايي مي‌شود.

بهره‌برداری از 2 ایستگاه خط یک تا نیمه اول 94

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد در خصوص پروژه توسعه خط يك قطار شهري با بيان اينكه طول اين خط 4600 متر است، اظهار كرد: اين مسير از ايستگاه غدير تا پروازهاي داخلي را شامل مي‌شود که دو ايستگاه (پرواز و فرودگاه) دارد. وي با بيان اينكه كل تونل اين مسير به اتمام رسيده و 1.5 كيلومتر از آن ريل‌گذاري شده است، ابراز امیدواری کرد كه ارديبهشت 94 ريل‌گذاري كل مسير به اتمام برسد.

كيامرز با اشاره به اينكه شبكه بالاسري يكي از معضلات پروژه توسعه خط يك قطار شهري است، افزود: اين مساله باعث تاخير در اين پروژه شده است؛ در گذشته تمام اين شبكه وارد مي‌شد اما اكنون 70 درصد آن بومي‌سازي شده است و اميدواريم 30 درصد باقي‌مانده وارد شده است.

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد ادامه داد: سعي مي‌كنيم در نيمه اول سال 94 مسافران از پروژه توسعه خط يك قطار شهري استفاده كنند حتي اگر ايستگاه‌ها ناقص باشد. وي اعتبار اين پروژه را 213 ميليارد تومان اعلام كردو افزود: از اين رقم 110 ميليارد تومان تاكنون هزينه شده است و مشكل بودجه نداريم.

کیامرز در خصوص آغاز عمليات اجرايي خط 3 قطار شهري مشهد عنوان كرد: اميدواريم مهر ماه سال آينده استارت خط 3 زده شود.

كيامرز طول خط 3 قطار شهري را 28.5 كيلومتر اعلام كرد و افزود: خط 3 به دو فاز تقسيم شده كه فاز اول 11 كيلومتر طول و 11 ايستگاه دارد.

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد با بيان اينكه هزينه فاز اول خط 3 قطار شهري یک هزار و 700 ميليارد است، تصريح كرد: اميدواريم تا 22 بهمن امسال يكي از دستگاه‌هاي خط 2 كه آزاد مي‌شود كار خود را در خط 3 آغاز كند. وي با اشاره به اينكه خط فاز دوم خط 3 از ميدان فردوسي تا الهيه را شامل مي‌شود،‌ افزود: اعتبارات اين فاز هنوز برآورد نشده است.

اتمام مطالعات خط 4 تا آبان 94

كيامرز در پاسخ به سوالي در خصوص خط 4 قطار شهري گفت: مطالعات اين خط از اواسط سال 92 آغاز شده و در حال انجام است و كليه مطالعات تا آبان 94 به پايان مي‌رسد و پكيچ كامل براي برگزاري مناقصه اين خط در آبان ماه 94 آماده خواهد شد.

مديرعامل شركت قطار شهري مشهد اضافه كرد: خط 4 قطار شهري مشهد از خواجه‌ربيع آغاز و تا شهرك باهنر ادامه داد؛ طول اين مسير 14 كيلومتر است و 14 ايستگاه دارد. وي اظهار كرد: در شوراي عالي ترافيك احداث چهار خط قطار شهري براي مشهد مصوب شده و تكميل آن تا پايان سال به تصوب مي‌رسد.

كيامرز در خصوص پروژه توسعه خطوط قطار شهري مشهد خاطرنشان كرد: خطوط 2، 3 و 4 امكان توسعه دارند و اين امر بر اساس طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر مشهد انجام خواهد شد.

« منبع خبری : ایسنا » آخرین ویرایش : ۲۲ دی ۱۳۹۳, ۱۰:۴۳


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها