دنیای اقتصاد از وضعیت سطح تحمل پل‌های بتنی روگذر قدیمی مشهد گزارش می‌دهد

تهدیدی از جنس «جنوا» برای مشهد

۹ مهر ۱۳۹۷ کد خبر : 2176
دنیای اقتصاد، مریم نخعی سعدآباد- اگر بخواهیم به تعریف شهر مدرن، وجود زیرساخت های مدرنی که سبب راحتی زندگی و رفاه شهروندان می شود را اضافه کنیم، قطعا شهر مدرن تنها با مولفه هایی مانند خودروهای گران و برج های سربه فلک کشیده مورد بررسی قرار نمی گیرد.

در این میان، یکی از مهم ترین موضوعاتی که می تواند شهر مدرن را به ویژگی های این شاخص تبدیل کند، ایجاد پل هایی است که به دلیل امکان عبور و مرور خودروها، سبب کاهش ترافیک در خیابان ها و شریان های اصلی شهر می شود.

از سوی دیگر، مشهد به دلیل اینکه دومین کلانشهر بزرگ کشور است و از ویژگی های مهمی به برکت وجود بارگاه منور رضوی برخوردار بوده، اگرچه ممکن است تعداد پل های روگذر آن کمتر از پایتخت باشد، اما فاصله زیادی ندارد.

درست است که وجود پل های روگذر در مشهد امکان عبور و مرور به خودروها را می دهد، همچنین، سبب کاهش ترافیک می شود، اما نیازمند نظارت و تعمیرات دوره ای و سالانه ای است تا سطح تحمل آنها مورد بررسی قرار گرفته و در نتیجه از ایجاد حوادث غیرمترقبه جلوگیری شود.

اگر به تاریخ ساخت پل های بتنی روگذر مشهد نگاهی بیاندازیم، پل پرتوی عنوان قدیمی ترین پل بتنی در این کلانشهر را به خود اختصاص می دهد، جالب است بدانید، این پل قدمتی 30 ساله دارد و به دلیل اینکه شریان اصلی میان بلوار وکیل آباد و مناطق ییلاقی همچون طرقبه و شاندیز است، سالانه حدود 43 میلیون خودرو از این پل برای رفتن به مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز یا بازگشت به منزل خود عبور می کنند.

حال سئوالی که پیش می آید و مدت هاست ذهن اصحاب رسانه را به خود مشغول کرده، میزان سطح تحمل پل هایی همچون پل پرتوی مشهد است.

سخنگوی سازمان ترافیک شهرداری مشهد تاکید ویژه ای به اصلاح پل پرتوی دارد و می گوید: این پل پاسخگوی میزان خودروهایی که در آخر هفته ها از روی آن عبور می کنند، نیست.

به گفته مجید بخت آزما مطالعات و طراحی امتداد بزرگراه امام علی به شاندیز انجام و به استانداری ارسال شده، همچنین، بحث ایمن سازی پل پرتویی هم برای تحمل بار ترافیکی مطرح شده که از طریق مشاور منطقه 12 شهرداری در حال آماده شدن است.

امتداد بزرگراه جنوبی و اتصال آن به جاده طرقبه نیز از تکالیف معاونت شهرسازی بوده که قرار است با همکاری سازمان ترافیک انجام شود، این موضوع نیز نکته دیگری است که سخنگوی سازمان ترافیک شهرداری مشهد به آن اشاره می کند.

 

زنگ خطری از جنس «جنوا»

ماجرای ریزش یکی از پل های شهر جنوای ایتالیا از جمله حوادث غیرمترقبه ای بود که هیچ کس فکر نمی کرد این پل بتنی ریزش کرده و سبب مرگ حدود 35 نفر از شهروندان این شهر شود.

آنچه در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی به نقل از مسئولان و کارشناسان برای برآورد علت این حادثه اعلام شد، عدم رسیدگی فنی دولت‌ محلی به وضعیت استحکام و مقاومت پل بود، ماجرا از این قرار بود که این پل بتنی به یکباره شکست و به دلیل عبور و مرور آمار قابل توجهی خودرو از آن، حدود 35 نفر را به کام مرگ برد.

شکست و ریزش این پل اگرچه در شهری تقریبا مدرن صورت گرفت، اما هشداری برای همه جهان بود تا نظارت بیشتری بر پل های بتنی خود داشته باشند.

 

عمر مفید پل های روگذر بتنی و فلزی 50 سال است

عمر مفید پل های روگذر بتنی و فلزی 50 سال است، این جمله را مدیرکل اداره نگهداری و تعمیرات تاسیسات زیربنایی شهرداری مشهد در حالی در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد مطرح می کند که طی آماری که در دست دارد، حدود 55 پل بتنی، فلزی و تلفیق بتنی فلزی در مشهد وجود دارد.

حمیدرضا نیکنام البته درباره قدمت پل های موجود در مشهد که امکان عبور و مرور به خودروها را می دهد، پاسخی نمی دهد، اما اضافه می کند: اداره کل نگهداری و تعمیرات تاسیسات زیربنایی شهرداری مشهد علاوه بر اینکه مشاوره ای در این زمینه دارد، بازدید دوره ای را نیز برای تعمیرات و بازسازی پل ها از طریق شرکت های خصوصی مرتبط در قالب پیمانکار انجام می دهد.

مشاور تعمیر و نگهداری پل های روگذر به محض اطل

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۹ مهر ۱۳۹۷, ۱۵:۱۵


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها