در نشست شورای گفتگوی خراسان رضوی با حضور اعضای کمیسیون‌‌های صنایع و معادن و امنیت ملی و سیاست‌خارجی

رمزگشایی از نامهربانی‌ها با اهالی اقتصاد و صنعت

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر : 2161
شافعی: به چه حقی کسری موسسات مالی و اعتباری باید از جیب بانک مرکزی تامین شود؟ دنیای اقتصاد- پنجاه و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با حضور اعضای کمیسیون‌‌های صنایع و معادن و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر صنعت و معدن به عنوان میهمانان ویژه این جلسه در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

 

با توجه به بررسی مشکلات واحدهای صنعتی استان در شورای گفتگو و لزوم اصلاح قوانین، آیین نامه ها و یا دستورالعملهای قانونی از سوی مجلس در رفع بخش زیادی از این مشکلات، میتوان گفت حضور روسای کمیسیونهای مجلس در این جلسه دلگرمی خوبی در ایجاد روزنه های امید برای رفع مشکلات بخش خصوصی استان بود.

جلسه ای که با انتقادات شافعی، رئیس اتاق ایران از رویه بانک مرکزی در مواجهه با موسسات مالی و اعتباری، گلایه رشیدیان، استاندار خراسان رضوی از قرار نگرفتن سرخس و دوغارون در زمره مناطق آزاد تجاری و بغض حسینی نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی و رئیس خانه صنعت استان از نامهربانی با بخش صنعت همراه بود.

به چه حقی کسری موسسات مالی و اعتباری باید از جیب بانک مرکزی تامین شود؟

اما افزایش اختیارات استانی نخستین موضوع و درخواستی بود که در این جلسه از سوی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی استان مطرح شد. به گفته او با توجه به تنش‌های ارزی، میزان نیاز واحدهای صنعتی به سرمایه در گردش به چند برابر افزایش یافته و در این راستا باید تدبیری اندیشیده شود و افزایش اختیارات استانی یکی از ضرورتهاست.

اقدام فوری مجلس در اجرایی شدن کاهش 5 درصدی مالیات بخش صنعت براساس توافق بین اتاق بازرگانی ایران و سازمان امور مالیاتی از دیگر خواسته های رئیس اتاق بازرگانی ایران بود. البته شافعی اعلام کرد که پیشنهاد ما کاهش ۱۰درصدی مالیات این بخش بود که با نسبت کمتری موافقت صورت گرفت. در مذاکراتمان تاکید داشتیم اگر مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن‌های خالی و فرارهای مالیاتی اعمال شود، این درصد کاهش به خوبی جبران خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از رویه بانک مرکزی در مواجهه با پرونده موسسات مالی و اعتباری انتقاد و عنوان کرد: به چه حقی کسری موسسات مذکور باید از جیب بانک مرکزی تامین شود؟ اگر بدهی‌ها و کسری‌ها مربوط به اموال مردم عادی است، می‌توان حد و سقفی را برای آن تعیین کرد اما آن‌هایی که سپرده‌های میلیاردی داشته‌اند و سودهای کلان از این موسسات دریافت کرده‌اند، چرا باید بابت مطالباتشان از منابع بانک مرکزی استفاده کنند؟ در مقابل، صنعتگری که با عشق و وطن‌دوستی راه تولید را پیش گرفت، حالا باید اخطار بانک را دریافت کند و به تعطیلی واحدش تهدید شود و حتی با چالش زندان مواجه باشد. متاسفانه دغدغه متولیان امر گره‌گشایی از مشکلات او نیست و متقابلا سرمایه‌ها را صرف تسویه کردن مطالبات میلیاردی افرادی می‌کنند که در این سالها با انباشت سرمایه در موسسات مذکور، سودهای چندبرابری کسب کرده‌اند.

جنگ روانی داخلی اثرگذاری تحریم‌ها را تشدید می‌کند

اما حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به جنگ روانی ایجاد شده در داخل و آثار آن اشاره و اظهار کرد: در برهه‌ای شش قطعنامه علیه ایران مصوب و اجرایی شد و کشورهای زیادی برای اثرگذاری تحریم‌ها بر کشورمان تلاش می‌کردند اما شرایط امروز چنین نیست و ائتلاف آمریکا علیه ایران، همراهی لازم را از سوی بسیاری از کشورها ندارد. با این وجود ستون پنجمی در داخل برای اثرگذاری تحریم‌ها تلاش می‌کند. وی تلاش این ستون پنجم را ارعاب، شایعه‌سازی، زوال مدیریتی و... عنوان کرد که به جنگی روانی منجر می‌شود و گفت: نگاه ما در این کمیسیون به حوزه اقتصاد، امنیتی نیست و بر اصل ارتقای سیاست خارجی تاکید داریم.

فلاحت پیشه گفت: معتقدم هر بار که در تاریخ به دنبال مقصر گشته‌ایم به اشتباه دچار شده‌ایم. سوال نمایندگان از رئیس جمهور و حضور وزرا در مجلس حق نمایندگان است و این موارد در کمال احترام انجام می‌گیرد. وی از تلاش مجلس برای کمک به توسعه روابط خارجی و بهبود تعاملات بین‌المللی سخت گفت و یادآور شد: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، 50کشوری را که عمده مناسبات ما با آنهاست، شناسایی کردیم و آنها را تقسیم‌بندی کرده و در هر کدام، مسائل کشورمان را پیگیری می‌کنیم. خوشبختانه تعاملات خوبی در این راستا رقم خورده است. افق ما در حوزه سیاست خارجی روشن بوده و با تاکید بر اصل تنش‌زدایی است.

نمایش انبارهای احتکار کالا، ذهن جامعه را معطوف به کم شدن اقلام اساسی می‌کند

عزیزالله اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اعتقاد بر اینکه همه ما در امنیت روانی و برهم زدن آن نقش داریم، افزود: صدا و سیما از هر چهره‌ای که حرف پوپولیستی مطرح کند و داد و بیداد راه بیاندازد برای حضور و مصاحبه دعوت می‌کند و همین‌هاست که امنیت روانی جامعه را نشانه می‌رود. از طرفی، نمایش انبارهای احتکار کالا، ذهن جامعه را معطوف به کم شدن اقلام اساسی می‌کند و دغدغه‌ای را برای مردم شکل می‌دهد.

وی عدم درک و مفاهمه را یک چالش بزرگ خواند و گفت: امروز هر کدام ما در یک جزیره هستیم و حرف خودمان را می‌زنیم. در مجلس به روی فعالان اقتصادی گشوده است و حاضر به اصلاح قوانینی هستیم که محور دغدغه آنهاست. یک تاکید جدی ما تفویض اختیارات بیشتر به استان‌هاست اما برای این موضوع، دولت باید پای کار بیاید.

اکبریان تاکید کرد: باور داریم در این شرایط نباید دولت را تضعیف کرد چون ضعف دولت همه ارکان دیگر جامعه را متضرر می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در مورد بورس کالا و ارز اشتباهاتی صورت گرفته و در مورد نحوه عرضه کالا در این بخش به زودی تصمیماتی اعمال می‌شود که شرایط را بهبود خواهند بخشید.

بورس کالا در شرایط فعلی کارکردی ندارد

اما منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیمات ارزی قوه مجریه دفاع کرده و معتقد است دولت راهی جز کنترل این بازار نداشت. تامین ارز برای کالاها در سه گروه تقسیم‌بندی شد که در گروه اول 25 قلم کالای استراتژیک با نیاز ارزی 20 میلیارد دلار احصاء شد و دولت تلاش دارد به هر نحو ممکن این میزان ارز را برای تهیه آنها تامین کند.

معظمی ادامه داد: در گروه دوم، مواد اولیه جای می‌گیرند که باید نیاز ارزی‌شان را از سامانه نیما و بازار ثانویه ارز تامین کنند. تصمیم دولت این است که ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و مواد معدنی (به شرط همکاری فعالان اقتصادی) را به گروه دوم اختصاص دهد. از فعالان اقتصادی انتظار همکاری و انتقال ارزشان به بازار را داشتیم که این همراهی به قواره لازم صورت نگرفت.

او درباره بورس کالا در شرایط کنونی نیز اظهار کرد: این موضوع برای شرایط رقابتی و باثبات کارکرد دارد و در وضعیت فعلی فعالیت آن معنایی ندارد. بنا به دستور رئیس جمهور، مقرر است، از این پس کالاها با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتخاب و در بورس عرضه شوند و این رویکرد جدید می تواند دغدغه‌های موجود را مرتفع سازد.

موقعیت لجستیکی ویژه سرخس و دوغارون برای تجارت با کشورهای منطقه

علیرضا رشیدیان، استاندار و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز همگرایی را مهمترین راهکار برای گره گشایی از مشکلات موجود بعد از اعمال تحریمها و جنگ روانی سنگین خواند و تاکید کرد به جای پاس دادن مسائل و چالش‌ها به یکدیگر، در شرایط دشوار کنونی در کنار هم باشیم.

وی با انتقاد از قرار نگرفتن سرخس ودوغارون در زمره مناطق آزاد تجاری، اذعان کرد: استان ما دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوان و موقعیت لجستیکی ویژه‌ای برای تجارت با کشورهای منطقه است. با این وجود، مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون که دارای قدمتی در این حوزه هستند، در فهرست مناطق آزاد تجاری صنعتی قرار نگرفتند. در واقع پس از تصویب تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری در شورای عالی مناطق آزاد، قرار شد این موضوع به عنوان یک لایحه در دولت تصویب و به مجلس ارائه شود اما غفلت انجام گرفت و این دو، از لیست مذکور جا افتادند. درخواست ما از دولت و مجلس پیگیری این موضوع است.

حل مشکل 53 واحد تولیدی خراسان رضوی در کمیسیون حمایت از سرمایه‌‎گذاری

اما عرضه کالا و مواد اولیه در بورس و مطلوب نبودن چنین طرحی در وضعیت کمبود مواد اولیه موضوعی بود که از سوی سید امیر مرتضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در این نشست مطرح شد. او از  نمایندگان حاضر در این جلسه خواست تا بررسی کنند که در هفته‌های گذشته، چه کسانی از بورس کالا موفق به تامین مواد اولیه حوزه پتروشیمی، فولاد و... شده‌اند و با آنها چه کرده‌اند؟

وی از ضعف زیرساختها در مسیر تصویب و اجرای بعضی قوانین، انتقاد و بیان کرد: گاهی قانونی توسط مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود اما ساز و کار آن به نهادها و دستگاه‌های مجری اعلام نمی‌شود. از طرفی، همان قانون با محدودیت زمانی برای اجرا مواجه است و به دلیل عدم فراهم‌سازی ساز و کار اجرایی نمی‌توان از دستگاه مربوطه، اعمال آن را تقاضا کرد. همچنین برخی از قوانین در تعارض با یکدیگرند و به چالشی برای بخش خصوصی تبدیل شده‌اند.

مرتضوی با اشاره به تشکیل کمیسیونی برای حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع با پیگیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، گفت: در سه ماه اول امسال و از طریق کمیسیون مذکور، مشکل 53 واحد تولیدی خراسان رضوی را حل و فصل کردیم.

سید حسین احمدی سلیمانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز از چندگانگی فضای ارزی کشور  و فرایند پیچیده ثبت سفارش کالا تا مرحله دریافت ارز انتقاد کرد و افزود: در صنعت فولاد کشور، امسال 10الی 12 میلیون تن مازاد تولید داریم و پارسال از محل صادرات فولاد چهار میلیارد دلار درآمد داشتیم. کمبودهایی که امروز در بازار وجود دارد ماحصل مدیریتی است که تمامی جوانب کار را نمی‌سنجد و با تصمیمات خود به تشدید محدودیت‌ها منجر می‌شود.

 

با دلار 15هزار تومانی چه کنیم؟

سیدحسن حسینی نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در سخنانی عنوان کرد: یکی از سوالات جدی بخش خصوصی این است که با دلار 15هزار تومانی چه کسب و کاری می‌توان فراهم کرد که توجیه اقتصادی نیز داشته باشد؟ از طرفی، مالیات بر ارزش افزوده که به ناحق از تولیدکننده اخذ می‌شود، به چالشی برای این بخش تبدیل شده است. اگر تولید تاب و توان این فشارهای اقتصادی را نیاورد، قطعا منافع ملی نیز به مخاطره خواهد افتاد.

وی افزود: یک تولیدکننده لبنیات در استان به دلیل استفاده از ظرف غیراستاندارد به ۱۰ سال زندان محکوم شد اما مدیر موسسه مالی و اعتباری که ۱۲ هزار میلیارد تومان پول را جابه‌جا کرده و زندگی مردم را بهم ریخته است، تنها به ۱۵ سال زندان محکوم می‌شود. متاسفانه در کشور رانت‌خواری و ویژه‌خواری وجود دارد و ما بدتر از ترامپ با خودمان رفتار می‌کنیم.

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز چالش اصلی کشور را دستکاری در ساختارها، بدون توجه به بسترها عنوان کرد و افزود: نظام مالی و پولی کشور قریب به چهار دهه است که به مثابه یک معتاد پرورش یافته و این معتاد را نمی‌توان یک‌روزه به ترک وادار کرد و اگر چنین کنیم، حتما بحران گریبان ما را می‌گیرد. تصمیمی که شهریور پارسال برای کاهش نرخ سود بانکی اخذ و اجرایی شد، مصداقی از همین روند بود و اگر امروز با چالش اقتصادی مواجهیم، بخش عمده آن متوجه این بحث است.

 

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۱۹ شهریور ۱۳۹۷, ۰۹:۵۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها