مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت درگفتگو با دنیای اقتصاد:

درآمد الیت کفاف ساخت پارکینگهای بزرگ را نمی‌دهد

۵ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر : 2147
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- شرکت ترافیک هوشمند الیت با هدف اجرای طرح‌های کلان سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل تشکیل شده است. اما در مشهد اغلب مردم، الیت را با نام پارکینگهای هوشمند شهرداری می‌شناسند. طرحی که در سالهای اخیر حرف و حدیث زیادی در خصوص عدم موفقیت و ورشکستگی آن شنیده می‌شد.

در ماههای آغازین فعالیت شورای پنجم شهر مشهد، بحث واگذاری شرکت الیت به بخش خصوصی و خروج آن از ساختار شهرداری به گوش می‌رسید، اما این اتفاق نیافتاد و این شرکت امروز با مدیرعامل جدید خود گام تازه‌ای در اجرای طرح ترافیک هوشمند برداشته و قرار است دیگر خبری از تبادل مالی نقدی بین مردم و پارکبانان نباشد.

گفتگوی ما با مدیرعامل الیت را می‌خوانید:

محمدمهدی اسدی با اشاره به حذف تبادل مالی نقدی بین شهروندان و پارکبانان الیت از ابتدای شهریورماه، مهمترین دلیل این اقدام را صراحت قانون در عدم دریافت وجه نقد دانسته و به دنیای اقتصاد می‌گوید: دومین دلیل این موضوع معضل تبادل مالی بین پارکبان و مردم بود که گاها باعث درگیری و دلخوری می‌شد و وجهه خوبی برای الیت نداشت. از این پس شهروندان یا به روش غیر حضوری و یا حضوری با کارت بانکی می‌توانند حق پارک را پرداخت کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: پیش از این به مدت یک ماه و نیم در منطقه 9 مشهد این طرح به طور آزمایشی اجرا شد؛ پیش‌بینی ما کاهش درآمد ناشی از اجرای این طرح بود که اتفاق افتاد و 35 درصد از درآمد الیت در ابتدای اجرای طرح در آن منطقه کاهش یافت. با این حال هر چه طرح جلوتر رفت، مشارکت مردم بیشتر شد و کاهش درآمد به 10 درصد رسید.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت می‌افزاید: در حال حاضر هم پیش بینی کاهش درآمد داریم ولی با اعتقاد به رضایت شهروندان این کار را انجام میدهیم. شهروندان در منطقه 9 در اجرای طرح بسیار همکاری کردند و ما به مشارکت سایر شهروندان ایمان داریم و اعتقاد داریم هر چه زمان بگذرد مردم بیشتر به روش پرداختهای غیر حضوری روی می‌آورند. در کنار اینها اعمال قانون پلیس راهور هم بسیار موثر است چون در نهایت شرکت الیت به نیابت از پلیس راهور اینکار را انجام میدهد.

اسدی با اشاره به لزوم ایجاد مشوقهایی برای روی آوردن مردم به پرداخت غیرحضوری، می‌گوید: باید برای کسانی که به روش غیرنقدی حق پارکینگ را می‌پردازند، مزایایی درنظر بگیریم. این طرحها معمولا توجیه اقتصادی ندارد و شهرداری و شورای شهر تخفیف 10 تا 15 درصدیرا به عنوان مشوق درنظر گرفته اند اما هنوز در شورای شهر به تصویب نهایی نرسیده و گمان میکنم در 10 روز آینده این مشوق را اجرایی کنیم.

ساخت پارکینگ از درآمد الیت از ابتدای تأسیس این شرکت مورد تاکید بود و سوال اینجاست که با تراز منفی این شرکت، سرنوشت پارکینگ‌سازی در شهر چه خواهد بود؟ اسدی در این خصوص می‌گوید: شرکت الیت از ابتدای تاسیس هر سال تراز منفی نداشته و برخی از سالها تراز مثبت داشته است؛ الیت درآمد خود را به خزانه شهرداری واریز می‌کند و شهرداری هم موظف است این درآمد را در ساخت پارکینگ استفاده کند و این موضوع الان هم اتفاق می‌افتد اما مبالغ درآمد الیت در حدی است که قطعا نمی‌تواند جوابگوی هزینه ساخت پارکینگهای چند 100 میلیاردی در مشهد باشد زیرا تعرفه ما و خیابانهایمان در آن حد نیست و اگر در طول سال هیچ هزینه ای نکنیم و حتی حقوق نیروی انسانی را ندهیم، تنها 20 میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت. اما هم اکنون الیت علاوه بر حقوق پرسنل خود، هزینه آب و برق و پارکینگهای مکانیزه و نگهداری پارکینگها را می‌دهد.

وی درباره وضعیت نیروی انسانی این شرکت و کاهش یا افزایش تعداد آنها در آینده اظهار می‌کند: برنامه‌ای برای افزایش و کاهش نیروی انسانی نداریم و با همین نیروها کار را ادامه می‌دهیم و تمرکزمان بر استفاده از روشهایی برای افزایش بهره‌وری نیروها است. در حال حاضر بازرسی الکترونیکی را فعال کرده‌ایم و تغییر تخصصی و شیفتی در کار نیروها می‌دهیم.

اسدی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت الیت دوباره تماما ذیل ساختار شهرداری قرار گرفته در صورتی که قرار بود به صورت کاملا خصوصی اداره شود، تصریح می‌کند: وقتی بخش خصوصی در این زمینه ورود کند، قطعا به درآمد بیشتر فکر می‌کند اما اینکه آیا آن مدل خوب است یا نه، جای بحث دارد. شرکت الیت در گذشته در بخش خصوصی مدیریت می‌شده و صد در صد سهام آن از سوی شهرداری خریداری شده است، اما همان مدیران خصوصی در شهرداری هم مدیر الیت شدند و در واقع تغییری در مدیریت این شرکت حاصل نشد و فقط سهام آن در اختیار شهرداری قرار گرفت. به عقیده من این اتفاق خوبی نبوده اما اینکه الان شهرداری در مدیریت این شرکت موفق‌تر است یا بخش خصوصی، معتقدم مجموعه شهرداری با افزایش بهره‌وری می‌تواند مدیریت را به خوبی انجام دهد چون نرخ شورا با چند روش متفاوت به طور کامل در حال اجرا است و کار به صورت متمرکز انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون برخی از شهرها هم به مدل شرکت الیت روی آورده‌اند و در حال مذاکره با 12 شهر بزرگ کشور هستیم؛ اگر نگاه سهامداری را نهادینه و بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ ارتباطی را هم دخیل کنیم بهره‌وری این شرکت قطعا بالاتر خواهد رفت.

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۵ شهریور ۱۳۹۷, ۱۱:۴۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها