گزارش دنیای اقتصاد از آنچه در ششمین همایش ملی برندینگ در مشهد گذشت

آینده اقتصاد کشور در گرو تقویت نشان‌های تجاری

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر : 2142
دنیای اقتصاد- همایش نشان تجاری از شش سال پیش تاکنون هر ساله برگزار می‌شود و تلاش دست‌اندرکاران آن همواره بر فرهنگ‌سازی در اهمیت قائل شدن برای نام و نشان تجاری بوده است. امسال نیز به رسم هر سال، این همایش با رویکرد حمایت از نشان ایرانی هم راستا با شعار سال و با حضور فعالان اقتصادی، اساتید، مسئولان، کارآفرینان و مستعدان به برندسازی برگزار شد.

اما آنچه که از شش سال گذشته دستخوش تغییر بوده، این است که نگاه مردم به برند نسبت به دیروز نگاهی منطقی‌، معقول‌ و دقیق‌تر شده است چرا که مردم، دولت و فعالان عرصه اقتصادی به اهمیت برند پی برده‌اند. زمانی که این همایش آغاز شد، تنها 50 تا 60 برند بودند که در این برنامه شرکت کردند، این در حالیست که در ششمین سال برگزاری همایش برندینگ، بیش از 150 برند شرکت کردند؛ این بدین معناست که واحدهای تولیدی و صنعتی در جهت برند شدن گام برداشتند و همواره تلاش داشته که از رقبای خود در داخل و خارج کشور پیشی بگیرند و حرفی برای گفتن در سطح جهان داشته باشند.

یکی از نکات مهم ششمین همایش ملی نشان تجاری در مشهد، حضور اصناف بود؛ این موضوع نشان‌دهنده این است که اصناف نیز اهمیت برند را درک کرده و در تلاش برای برندسازی هستند. در این همایش از 26 واحد برتر صنعتی و صنفی تقدیر شد.

تلاش برای برخورداری از برندهای منطقه‌ای و جهانی

استاندار خراسان رضوی در این همایش با اعتقاد به اینکه کالاهای تولیدی زیادی در استان از کیفیت بسیار بالا برخوردار بوده و قابلیت تبدیل شدن به یک برند را دارند، گفت: در کنار ایجاد برند و تقویت برندهای موجود، می‌توان ظرفیت مجموعه‌ای از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را در کنار هم قرار داد و از آن برندهایی با قابلیت‌های بالای منطقه‌ای و جهانی ثمربخش ایجاد کرد.

علیرضا رشیدیان با اشاره به شوک و بهم‌ریختگی اقتصادی اخیر در کشور اظهار کرد: می‌توانیم با توانایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و همراهی، همدلی و همکاری به نوعی عمل کنیم که به مناسبات خود برسیم.

وی با تاکید بر اینکه با ارتقای کیفی کالاهای تولیدی‌مان می‌توانیم در عرصه بین‌المللی درخشان ظاهر شویم،گفت: خراسان رضوی 6000 واحد تولیدی فعال دارد که بخش زیادی از آنها قابلیت تبدیل شدن به برندهای مطرح را دارند، ضمن آنکه در حوزه زعفران شاهد برندهای مطرحی در استان هستیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه امروز شهرداری مشهد تابلوهای تبلیغاتی شهر را در حوزه برندهای خراسانی در اختیار فعالان این بخش می‌گذارد، افزود: این خود اقدام بسیار خوبی برای فراهم شدن زمینه تبلیغ این برندها و تولیدات و نیز ترغیب مردم به خرید و شناخت بیشتر این کالاهاست.

وی بر اهمیت برندسازی برای حمایت از تولید تاکید و اظهار کرد: از واحدهایی که ظرفیت خالی داشته می‌توان برای افرادی که دارای ایده و توانایی تولید هستند، استفاده و در برندسازی اقدام کرد. همانطور که در میان واحدهای فعال در حوزه برند شاهد آن هستیم که حدود 20 تا 30 کارخانه تحت یک نام و برند، یک کالا را تولید می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تولید و صادرات استان در چهار ماهه اول سال رشد داشته، به فعالیت 200 هزار واحد صنفی در استان اشاره کرد و گفت: 20 درصد از این واحدها تولیدی و حدود 20 تا 25 درصد خدماتی هستند و در حوزه صنفی زنجیره‌ای از فروشگاه‌ها را شاهد هستیم که در قالب یک برند فعالیت دارند.

آماده در اختیار گذاشتن تسهیلات برای تبلیغات کالاهای برند مشهدی در شهر هستیم

شهردار مشهد نیز با بیان اینکه آماده در اختیار گذاشتن تسهیلات برای تبلیغات کالاهای برند مشهدی در شهر هستیم، گفت: سالانه حدود 30 میلیون زائر به شهر مشهد سفر می‌کند، این تعداد زائر به قصد زیارت امام رضا (ع) به مشهد می‌آیند لذا باید هر اقدامی که انجام می‌شود این موضوع در نظر گرفته شود.

قاسم تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که زائر همانند سایر شهرهای زیارتی با هدف زیارت به مشهد می‌آید اما ماندگاری زائر کم است لذا باید به دنبال سرمایه‌گذاری‌های دیگر هم بود. وی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در کنار زیارت کارهایی انجام شود که ضمن رعایتِ شان امام رضا (ع) به اقامت بیشتر مسافران نیز کمک کند.

شهردار مشهد با اشاره به نظرسنجی انجام شده از زائرانی که در ایام نوروز به مشهد سفر کرده بودند، افزود: نتایج این نظرسنجی نشان داد بعد از زیارت حرم مطهر، فضاهای شهری مشهد مورد توجه زائران قرار گرفته است و سومین موضوع که مورد توجه زائران قرار گرفته بازارها و مراکز خرید شهر بوده است. وی با بیان اینکه چالش ما ماندگاری زائر است، اظهار کرد: در حال حاضر گفته می‌شود که ماندگاری زائر در شهر مشهد میانگین 1.5تا 2 روز است که می‌خواهیم آن را افزایش دهیم.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: تولیدکنندگان و صنعتگران مشهدی و خراسانی باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که حضور 30 میلیون زائر در مشهد رقم چشمگیر و قابل توجهی است که در تبلیغات تجاری تاثیرگذار است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیلاتی که برای تبلیغات کالاهای تولید مشهد و استان خراسان رضوی در نظر گرفته‌ایم، بهتر است تولیدکنندگان از این فرصت استفاده کنند .

برند، سرمایه‌ای اجتماعی است

در ادامه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، با بیان اینکه موضوع برند از ۳۰ سال گذشته در انجمن مدیران صنایع خراسان شکل گرفته، اظهار کرد: با تغییراتی که همواره در آن شکل گرفته، یک سرمایه اجتماعی به وجود آمده است.

راضیه علیرضایی تصریح کرد: از گذشته تاکنون برای ایجاد این سرمایه تلاش شده و سرمایه مالی در راستای آن به وجود آمده است؛ در واقع همه ما بر روی این سرمایه اجتماعی زندگی خود را گذاشته‌ایم و برندهای قابل اطمینانی ایجاد کردیم؛ در اکثر صنایع وارد عرصه رقابت بین‌المللی شده‌ایم و امروز مشتریان خود را در بازارهای خارجی داریم و از طرفی، مورد اعتماد مصرف کنندگان داخلی نیز قرار گرفته‌ایم.

وی با اعتقاد بر اینکه ظرفیت توسعه و پتانسیل فعالیت خراسان رضوی در حوزه برند خیلی خوب و قابل سرمایه‌‌گذاری است و جای کار زیادی دارد، گفت: امروزه برندینگ زمینه حضور در بازارهای بین‌المللی را برای ما فراهم می‌کند و باید در حد یک رفتار بین‌المللی برندها را ارزیابی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حقیقت برندها تولید محصولات و خدماتی هستند که مشخصات آنها اعم از عوامل کمی و کیفی رسما اعلام شده است؛ به طوری که تولیدکننده خدمات کالای خود را به صورت شفاف به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد و در مواردی همچون تسهیلات، تامین مالی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و حتی اگر یارانه‌ای پرداخت شود، در اولویت هستند.

علیرضایی افزود: با برندسازی بنگاه‌های کوچک و بزرگ و صنفی خود را راهی رقابت‌های بین‌المللی می‌کنیم و آنچه که امروز برای کشور به دست آوردیم، نتیجه تلاش و زور بازوی خودمان بوده است و کشورهای دنیا نیز بر این امر اذعان دارند.

ضرورت ایجاد بنیادی برای حمایت از برندها

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این همایش اظهار کرد: برندها از منظر اقتصادی در دنیا جزو سرمایه شرکت‌ها هستند، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد درآمدهای شرکت‌ها ناشی از برند است؛ در واقع قیمت تمام شده در کشورهایی که برند در آنها مطرح است، بسیار پایین است.

علیرضا اشرف افزود: در راستای تولید خوب و حفظ برند، تولیدکننده و یا تاجر باید در کیفیت و کمیت کالای خود دقت لازم را داشته باشند. در حقیقت شرکت‌هایی که برندینگ را سرمایه خود قرار دادند، توانستند این سرمایه را به شرکت خود بازگردانند.

وی معتقد است برندینگ خود به تنهایی یک نوع تجارت و یکی از پایه‌ها و ستون‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری است.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران با ارائه پیشنهادی برای حمایت از برندها در سطح کشور گفت: باید به فکر ایجاد بنیادی برای برندها بود تا اگر زمانی دچار تنش و مشکلی شدند، این بنیاد به کمک آنها بیاید. چراکه بسیاری از نام‌های آشنای گذشته اعم از ارج، کفش ملی و... امروز کم‌رنگ شده‌اند.

توسعه روابط میان صنایع خرد، متوسط و بزرگ

در ادامه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در خصوص یکی از اقدامات این شرکت در راستای کار بر روی نظام پیمانکاری فردی در جهت توسعه روابط میان صنایع خرد، متوسط و بزرگ اظهار کرد: با این پیمان می‌توان در جهت تامین قطعات مورد نیاز با یکدیگر همکاری کرد.

مسعود مهدی‌زاده مقدم ادامه داد: در کلینیک صنعت و ارائه خدمات و مشاوره رایگان، به واحدهای تولیدی مشاوره و خدمات مورد نیاز ارائه می‌شود به طوری که از۱۴۰ مشاوره از اساتید خبره در حوزه صنعت در این کلینیک استفاده شده است و در سال گذشته به ۷ استان کشور این خدمات ارائه شد تا به رفع نیازهای فناورانه واحدهای تولیدی کمک شود.

همچنین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به منتفی شدن پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای ترخیص کالا از گمرک توسط وزرات‌خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: این امر با پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر خراسان رضوی صورت گرفت.

محمدحسین روشنک تولید بدون کارخانه را در کمک به برندسازی بسیار موثر دانست و افزود: تولید بدون کارخانه دارای مزایای بسیاری بوده و اولین مجوز آن برای خراسان رضوی از سوی وزیر صنعت صادر شد.

حمایت از کالای ایرانی در عرصه بین‌المللی در گرو حمایت از برندهاست

در ادامه، رئیس اتاق اصناف مشهد با تاکید بر اهمیت برند در بازارهای داخلی و خارجی و تاثیر تبلیغات در توسعه فروش کالای ایرانی اظهار کرد: در سالهای گذشته صنوف نیز با توجه به امکانات محدود پا به عرصه برندسازی گذاشتند.

محمود بنانژاد گفت: برند برتر شدن امر دشواری است اما ماندن در اوج دشوارتر است. برندهای برتر در سال‌های آینده باید برای تغییرات و ارتقا در کار خود بار دیگر برتر شوند. در واقع باید دارای یک ویژگی منحصر به فرد باشند تا بتوانند راهی برای ورود به بازارهای جهانی بیابند. اثرگذاری برندینگ در بازارهای داخلی و خارجی کم نیست و ایجاد برند، نگهداری و تبلیغ از آن می‌تواند برای توسعه و فروش کالای ایرانی نقشی اساسی داشته باشد.

فردا از آن ماست

گفتنی است در این همایش اساتید بسیاری سخن گفتند. یکی از این اساتید مصطفی جعفری، استاد دانشگاه علم و صنعت، که به برخی از مشکلات در حوزه برندینگ و علل موفقیت کشورهای پیشرفته اشاره کرد. برخی از علل موفقیت شامل تقویت مالی، تامین مالی بهینه، سیاست ارجحیت صنعتی، رانت مولد و... است.

همچنین با حضور سه کارآفرین و صاحب برند، علی چمنیان مدیرعامل شرکت نیان الکتریک، علی شریعتی‌‌مقدم مدیرعامل شرکت نوین زعفران و محمدحسین روشنک، مدیرعامل ایمان تجارت خزر، گفتگویی صورت گرفت و هر یک از این کارآفرینان توصیه‌ای را به مستعدان برند کردند.

چمنیان معتقد است که همیشه بایستی پایه‌ترین ارزش ذهنی خود را بر اساس بهره‌وری قرار داد و برنامه بلندمدت داشت. شریعتی‌مقدم نیز به عاشقانه، نوآورانه و مسئولانه کارکردن در سطح بین‌الملل و مثبت‌اندیشی، پیشرویی و موثر بودن اعتقاد داشته و روشنک تاکید کرد که شک نباید داشت که روز بهتر فرداست و فردا از آن ماست.

 

 

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷, ۱۱:۲۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها