در نشست خبری هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان مطرح شد

پیشرفت چشمگیر برندها

۲۲ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر : 2136
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- شش سال از برگزاری نخستین همایش ملی برندینگ در استان خراسان رضوی می‌گذرد و امسال ششمین دوره این همایش با حضور فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان برند، روز 24 مردادماه در محل ساختمان ساپکو برگزار می‌شود.

اما در آستانه برگزاری ششمین دوره این همایش و همزمان با روز خبرنگار، اعضای هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان میزبان خبرنگاران اقتصادی مشهد بودند و پس از ارائه توضیحاتی درباره چند و چون برگزاری این همایش و نتایجی که تاکنون به دنبال داشته، اشاراتی به وضعیت کنونی اقتصاد کرده و به سوالاتی که از سوی خبرنگاران مطرح شد، پاسخ گفتند.

فرایند دقیق و حساب شده انتخاب برندهای برتر

نایب رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان در این نشست گفت: دغدغه مدیران صنعتی، بالا بودن کیفیت کالا و مناسب بودن قیمت آن است. شرایط اقتصادی کشور و سیاستهای پولی و مالی به سمت و سویی می‌رود که قشر کارمند و کارگر و اقشار دارای درآمد ثابت، روز به روز با کاهش درآمد مواجه می‌شوند و این موضوع در خلق و خوی آنها اثرگذار است.

احمد اثنی‌عشری افزود: امروز ما صنعتگران در شرایط دشواری قرار داریم؛ از یک طرف دغدغه مردم را داریم و از طرفی خود زیر فشاریم. بی‌ثباتی ارزی و تصمیمات خلق‌الساعه مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برگزاری 5 دوره همایش برندینگ از سوی انجمن مدیران صنایع استان، فرایند انتخاب برندهای برتر در این همایش را بسیار حساب شده خواند و تصریح کرد: با برگزاری این همایش توانستیم رقابت خوبی بین واحدهای تولیدی، صنعتی و حتی جامعه اصناف استان ایجاد کنیم. امروز برندهای خوبی در حوزه پوشاک، لوازم خانگی و بسیاری از صنایع دیگر داریم و در 5 سال اخیر توانسته‌ایم برندهای خوب ایرانی را در همایش معرفی کنیم.

اثنی‌عشری ادامه داد: صاحبان برند هم از برتر شدن و معرفی در این همایش استقبال کرده‌اند زیرا در کانون توجه مصرف کننده قرار می‌گیرند. تولیدکنندگان باید با برندسازی تمایز خود را از دیگر محصولات نشان دهند تا در بازار جایگاه خود را به دست آورند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره راهکار بهبود وضعیت اقتصاد ایران در دوران تحریم گفت: دولت ما نیازمند جراحی است، جراحی درد دارد اما نه مردم تحمل درد را دارند و نه دولتمردان حاضر به تغییر هستند.

گستردگی برندسازی در استان در سالهای اخیر

عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این نشست گفت: برند شدن یک محصول به معنای ایجاد اعتبار برای صاحب آن کالا و رقابت‌پذیری است و افزایش صادرات محصول را به دنبال دارد.

فرامرز مرادی هدف برگزاری همایش برندینگ را آشناسازی مزایای برند و چگونه برند شدن و آموزشهای لازم به افرادی دانست که حس می‌کنند نمی‌توانند در شرایط موجود در بازار رقابت‌پذیر باشند.

وی یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد در این چند سال پیشرفت گسترده‌ای در حوزه برند در استان داشته‌ایم و به تعداد واحدهای راغب به این موضوع افزوده شده است.

اعتماد مصرف‌کننده، نتیجه برندسازی

دیگر عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان نیز برگزاری 5 دوره همایش برندینگ را یکی از افتخارات این انجمن دانست و گفت: ما برگزاری این همایش را به عنوان وظیفه‌ای ارزشی دنبال کردیم. برند شدن خلق یک ارزش است و در همه زمینه‌ها موضوعی به نام برند داریم.

عبدالله یزدان‌بخش با بیان اینکه برندینگ با برند تفاوت دارد، اظهار کرد: برندینگ یک فرایند حرکتی برای ساخت یک نام تجاری است و برند شدن محصول نشان‌دهنده چند دهه فعالیت و تلاش در این زمینه است.

وی با اعتقاد بر اینکه امروز فرایند برندسازی ایجاد اعتماد برای مصرف‌کننده را به دنبال دارد، افزود: تلاش ما بر این بوده که زحمات چندین ساله شرکتهای مختلف خدماتی و صنعتی را نشان دهیم.

رسیدن به خودکفایی در داشتن برندهایی قدرتمند است

یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان درباره اهمیت توجه به برندهای ملی، به دلبستگی‌های دولتهای نهم و دهم به درآمد نفتی و دولتهای یازدهم و دوازدهم به کشورهای خارجی پس از امضای برجام اشاره و تصریح کرد: فرصتی که این سالها از دست رفت، سرمایه‌گذاری روی برندهای داخلی بود.

محمدعلی چمنیان تاکید کرد: یک برند را طی 10 تا 20 سال می‌توان بارور کرد و به نتیجه رساند اما این فرصت را در تمام این سالها از دست دادیم. این درحالیست که اگر برندهایی قدرتمند داشته باشیم می‌توانیم قوی و خودکفا باشیم.

وی گفت: در 5 سال اخیر با همایشها و بحثهای علمی و سخنرانی‌ها، نتایج خوبی را شاهد بودیم و شرکتهای خوبی نسبت به گذشته در حوزه برند توانمند شده‌اند. دو سال ابتدایی برگزاری این همایش حکم آموزش را داشت زیرا بسیاری از واحدها نمی‌دانستند برند چیست. سالهای سوم و چهارم دوره پرسش واحدها بود و دوره قبل و امسال را می‌توان دوره توانمندسازی در حوزه برند دانست.

این همایش، خود یک برند است

علی شریعتی‌مقدم، دیگر عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان نیز با بیان اینکه در بسیاری از موارد در انتخاب برترین‌های همایشهای مختلف، جنبه‌های مالی حاکم بوده، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در انتخاب برندهای برتر همایش برندینگ جنبه‌های مالی اثری نداشته و ندارد. این همایش خود یک برند است و نشان‌دهنده این است که کار صحیح میتواند ارزش آفرینی کند.

وی افزود: برند پشتوانه اشتغال، ارزش‌آفرینی، مسئولیت اجتماعی و توسعه ماست و پویایی یک برند می‌تواند به ماندگاری و افزایش مسئولیت اجتماعی آن بیافزاید. اعتبار برند در بازار جهانی، توانمندی و حضور در بازارهای متنوع و افزایش ظرفیتها، بخشی از ماهیتهای آن است.

توجه به تولید، راهی برای دوام در برابر تحریمها

در ادامه، جلیل افشارنژاد، یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان درباره چگونگی دوام آوردن اقتصاد ایران در برابر تحریمها گفت: تحریمها را می‌توان با تولید جبران کرد، همان کاری که در زمان جنگ تحمیلی انجام دادیم و دوام آوردیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: روابط جهانی و اقتصادی و سیاسی ما برای تبادل اطلاعات و به روز شدن تکنولوژی در بخش تولید بسیار ضروری است.

پایش سخت‌گیرانه واحدها برای انتخاب برند برتر

در پایان، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد درباره دستاوردهای 5 دوره گذشته همایش برندینگ در استان گفت: روزی که همایش را برای نخستین بار اجرا کردیم، کمتر کسی در استان با مباحث مربوط به برند آشنایی داشت اما پس از برگزاری اولین دوره همایش، بسیاری از صنعتگران و فعالان اقتصادی به این نتیجه رسیدند که باید به سمت مباحث حقوقی و ثبت برند خود بروند تا از آن محافظت کنند و این موضوع را بسیاری از صاحبان برند اذعان می‌کنند که پس از حضور در همایش برندینگ این مساله را درک کرده‌اند.

امیرمهدی مرادی با بیان اینکه پرسشنامه خوداظهاری همایش ما هر سال تکمیلتر شده است، افزود: امروز واحدها برای انتخاب برند برتر در حد استانداردهای جهانی و سخت‌گیرانه پایش می‌شوند. سال گذشته تنها دو شرکت موفق به کسب 300 امتیاز از 600 امتیاز شدند اما امسال شرکت 400 امتیازی هم داریم و 19 واحد بیش از 300 امتیاز کسب کردند.

وی اظهار کرد: همایش برندینگ به صاحبان برند نشان می‌دهد که برای ارتقا برند خود باید به چه آیتمهایی توجه کنند، در واقع این همایش حکم یک سند راه را داشته و مسیر را مشخص می‌کند. برخیها به مباحث این همایش در دوره‌های گذشته توجه ویژه داشته‌اند و برای ارتقاء آیتمها، پرسنل و به روز رسانی امکانات خود تلاش کرده‌اند.

« تهیه کننده : زهرا صفدری » اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷, ۱۶:۳۷


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها