معاون برنامه‌‎ریزی و توسعه شهرداری مشهد:

برای برندینگ مشهد باید با سایر نهادها به توافق برسیم

۸ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر : 2121
دنیای اقتصاد- معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با تاکید بر این مهم که برندینگ مفهومی فراتر از ایجاد لوگو و آرم است، افزود: داشتن استراتژی برای مطرح کردن شهر و تبیین هویت آن و نیز نحوه اجرای استراتژی بسیار مهم است.

به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از دبیرخانه دائمی همایش برندینگ، شهریار آل‌ شیخ تصریح کرد: برخی از برنامه‌ریزی‌ها در مطرح کردن شهر بدون اجراست درحالی‌که برنامه‌ریزی و اجرا باید در کنار هم انجام شود و ما این نکته را در رویکرد برندینگ شهری در مشهد مدنظر داریم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مجموعه فعالیت ما در مشهد فراشهری است، برای برندینگ باید کار را خارج از شهر مشهد دنبال کنیم. تاکنون و در سالهای پیش در مشهد در حوزه معرفی شهر اتفاقاتی رخ داده اما به طور موضوعی برنامه‌ریزی آن بر روی بحث برندینگ نبوده است. شهر مشهد برند پایه‌ای خود را دارد ولی شهرهای دیگر در این موضوع ساختاری و نظام‌مند رفتار می‌کنند.

آل شیخ با اعتقاد بر اینکه نظام‌مند شدن برندسازی مشهد نیازمند اجماع شهری است، تصریح کرد: این موضوع به تنهایی توسط شهرداری امکان‌پذیر نیست و برای دستیابی به آن باید با سایر نهادهای شهر مشهد به توافق برسیم و همگرا باشیم. برگزاری همایش برندینگ از سوی انجمن مدیران صنایع نشان‌دهنده همت بخش خصوصی در حوزه برندسازی است و می‌تواند گامی در راستای این توافق و همگرایی باشد.

وی اضافه کرد: برندینگ شهری یکی از مهمترین موضوعات کنونی همه شهرها به ویژه شهرهای فعال در حوزه گردشگری است. برخی از شهرها روی موضوع اقامت درون شهر و جذب نخبگان در زمینه ظرفیت‌های کارآفرینی شهر، برخی‌ها روی ظرفیت‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری و برخی‌ها در موضوع گردشگری برای برندسازی تمرکز دارند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با بیان اینکه برند شهر مشهد هم در نام و محتوا و هم در ساختار، متاثر از وجود بارگاه رضوی است، خاطرنشان کرد: اینکه وجود این بارگاه به شکل زیارت و حس معنوی‌اش چه نوع تلقی در مسافر ایجاد می‌کند، اینکه گردشگر با چه انگیزه و دیدگاهی وارد مشهد می‌شود، چه مدت عزم اقامت دارد و چه ذهنیتی در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه شهر نسبت به دیگر شهرها دارد، مجموعه برندینگ شهر مشهد را تشکیل می‌دهد. از طرفی، اینکه تصور آنها از زیارت با چه فضای پیرامونی همراه است، بسیار مهم است؛ به طور مثال ظرفیت‌های درمانی مشهد هم بخشی از برند زیارتی این شهر محسوب می‌شود و گردشگرانی که به نیت زیارت و شفا می‌آیند، از امکانات درمانی شهر استفاده می‌کنند. در مجموع تمام اقداماتی که می‌توان انجام داد تا هم مفهوم زیارت را پررنگ کند و هم به فضای پیرامونی بپردازد، فعالیت در جهت برندینگ شهری در مشهد است.

وی به سرمایه‌گذاری مدیران شهر استانبول در برندسازی این شهر اشاره و اظهار کرد: استانبول در این زمینه اقدام و سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده؛ به طور مثال، سریالها و فیلمایی که ساخته می‌شود با حمایت شهرداری است و رویکرد برندینگ شهری در آنها جدی است. مدیران شهری استانبول از مدیاهای فیلم و سریال و سایر رسانه‌ها استفاده کردند و حتی بسیاری از فیلمهای پرفروش لوکیشنی در استانبول دارند تا این شهر به عنوان مقصد سفر مطرح شود. این رویکردها در اقتصاد شهری بسیار مهم است.

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۸ مرداد ۱۳۹۷, ۰۹:۵۸


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها