کمبود واگن، مشکلی مزمن

۱ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر : 2117
با وجود تلاش‌های فراوان مقامات و مدیران استانی متاسفانه صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، نداشتن برنامه صادرات مدون، کمبود امکانات حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، عدم هماهنگی نمایندگان دستگاههای مسئول مستقر در گمرک دوغارون صادرات استان خراسان رضوی را هر سال چند نوبت با مشکل مواجه کرده و می‌کند.

 

مدتهاست فعالان اقتصادی در حوزه صادرات به دلیل صدور بخشنامه‌های غیر کارشناسی و غیر قانونی چند نوبت در سال با مشکل جدی مواجه می‌شوند؛ این مشکل برای صادرکنندگان خراسان رضوی که وابسته به حمل ریلی و مرز دوغارون برای صادرات محصولات خود هستند به دلیل کمبود واگن در زمانهایی که صادرات رونق می‌گیرد از یک طرف و خواب کامیون در گمرک دوغارون از سوی دیگر شدید و نابودکننده می‌شود. امسال نیز مداخله مطالعه نشده و صدور بخشنامه کاملا اشتباه ساعت ۲۳ روز ۲۰ فرودین که خسارتهای فراوانی به اقتصاد ایران تحمیل کرد، باعث شد صادرات استان دو ماه به حداقل آنچه می‌توانست باشد برسد. اکنون که مسئولان به قبول اشتباه بودن بخشنامه ارزی ساعت ۲۳ اعتراف و تا اندازه‌ای نسبت به اصلاح آن اقدام کرده و باعث فراهم شدن زمینه برای صادرات از مرزهای شرقی شده‌اند و صادرکنندگان تلاش دارند صادراتی را که بر اثر آن بخشنامه از دست رفته است جبران کنند، ضمن اینکه شروع فصل صادرات به ویژه برای سیمان فراهم شده؛ متاسفانه کمبود واگن ضمن بهم ریختن اعصاب و روان صادرکنندگان  فضای کسب و کار این سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد را در شرایط بدی قرار داده است.

این درحالی است که مرزهای شرقی می‌تواند در مقابله با تحریمهای ترامپ قلدر نقش ویژه و تعیین‌کننده‌ای برای واردات و صادرات کشور داشته باشند .اینکه چرا شرایط اینگونه است، به نبود برنامه کوتاه‌مدت و درازمدت در تجارت خارجی مخصوصا برای مرزهای شرقی و به ویژه ریلی و دوغارون در وزارتخانه‌های مربوطه برمی‌گردد. وزارت همه کاره صنعت، معدن و تجارت به دلیل مخلوط بودن وظایف و ماموریت داخلی تولید و توزیع از یک طرف و تجارت خارجی از طرف دیگر که باهم تضاد کامل دارد، خود نمی‌داند باید دنبال انجام کدام وظیفه باشد، لذا نقشه راهی برای بازرگانی خارجی به ویژه از مرزهای شرقی نداشته ‌و ندارد .

وزارت راه و ترابری که حالا نام مسکن و شهرسازی را نیز یدک می‌کشد، با وجود درخواستهای مکرر اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان برای ایجاد شرایط پایدار قابل انعطاف حمل ریلی به منظور بازرگانی خارجی از مرزهای شرقی و رفع مشکلات موجود در دوغارون و لطف‌آباد و... برنامه نداشته و ندارد به گونه‌ای که حتی برای عقد قرارداد با راه آهن کشورهای آسیای میانه به منظور سیر واگن‌های ایرانی در آن کشورها سالهاست اقدام منجر به نتیجه نداشته است .

با وجود آنچه ذکر شده به دستور استاندار که همیشه حامی اقتصاد استان بوده و هرچه در توان دارد برای تحقق توفیق اقتصاد استان به کار می‌گیرد، مهندس رسولیان و سرکار خانم علیرضایی و مهندس ضیایی‌مهر در چند روز گذشته با برگزاری چند جلسه و پیگیری‌های جدی و مداوم برای رفع مشکل کمبود واگن و خواب کامیونها در مرز افغانستان تلاش فراوان داشته و دارند که امید است نتیجه داشته باشد و استان موفق شود در یک ماه آینده ۳هزار واگن کالا از مسیر ریلی و حجم قابل توجهی از مسیر جاده‌ای صادرات و واردات داشته باشد که البته واردات از مرزهای شرقی کالاهای اساسی چون مواد اولیه خوراک دام و طیور است .

اما همانگونه که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز مطرح و درخواست شد باید این مشکلات توسط مرکز نشینان بصورت ریشه ای پیگیری و برطرف شود بویژه برای مقابله با تحریم ها بسیار مهم است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۱ مرداد ۱۳۹۷, ۱۲:۴۲


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها