سردبیر هفته‌نامه تجارت فردا در مشهد:

رسانه‌های اقتصادی با نشر مستمر اطلاعات کارایی بازار را افزایش می‌دهند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر : 2048
دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- کارگاه «روزنامه‌نگاری اقتصادی» با رویکرد توسعه اقتصاد شهری با حضور محمد طاهری، سردبیر هفته‌نامه تجارت فردا در مشهد برگزار شد.

طاهری در این کارگاه که با همکاری روزنامه دنیای اقتصاد و معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در محل سالن اجتماعات انجمن مدیران صنایع خراسان و با حضور خبرنگاران اقتصادی رسانه‌های خراسان رضوی برگزار شد، گفت: امروز در کشور ما همه مسئولان منتقد وضع موجود هستند و اعتماد مردم هم به سیاست‌گذاران به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است، ریشه این چالش در نگرش‌های غلط به اقتصاد است و به مساله تعارض منافع برمی‌گردد.

وی در تعریف نقش رسانه در توسعه به دو مفهوم انتظارات عقلانی و اقتصاد سیاسی اشاره و اظهار کرد: منظور از اقتصاد سیاسی ترجیحات ذهنی سیاستمدار برای تقسیم منابع است. این منابع شامل درآمدهای بسیار زیاد دولت ناشی از دریافت مالیات، عوارض، درآمدهای نفتی و... است.

طاهری خاطرنشان کرد: انسانها همیشه دنبال حداکثری کردن منافع خود هستند و این به خصلت بیشینه‌یابی آنها بازمی‌گردد؛ هر انسانی بیشینه‌یاب است و براساس اخبار و اطلاعات جدید، تصمیمش را برای رسیدن به منافع بیشتر عوض می‌کند. بدترین اتلاف منابع تاریخ ایران مربوط به دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بود که موجب کوچک شدن سفره مردم از سال 86 شد.

وی درباره ارتباط رسانه با اقتصاد گفت: هیچ پدیده‌ای اقتصادی‌تر از سیاست نیست و هیچ حوزه‌ای به اندازه رسانه با سیاست ارتباط ندارد؛ بنابراین می‌توان ارتباط رسانه با اقتصاد را دریافت. البته امروز بسیاری از رسانه‌های ما دچار سردرگمی این هستند که تحلیل اقتصادی مسائل را ارائه بدهند یا تحلیل سیاسی و یا تحلیل سیاسی- اقتصادی. اقتصاد در عصر ارتباطات سیاسی‌تر شده و به همان اندازه سیاست در عصر ارتباطات اقتصادی‌تر شده است.

سردبیر هفته‌نامه تجارت فردا با تاکید بر این نکته که رسانه اقتصادی سیاست‌زده نیست، تصریح کرد: رسانه اقتصادی در چارچوب اقتصاد سیاسی به تحلیل و تبیین شرایط موجود می‌پردازد. در این چارچوب می‌توان گفت نشریه اقتصادی رسانه‌ای است که راهکارها و توصیه‌های اقتصادی را بر راهکارهای سیاسی مقدم می‌داند و حتی نقد ترجیحات سیاست‌گذار نیز خارج از برنامه این روزنامه نیست.

وی با اعتقاد به لزوم داشتن بازاری آزاد گفت: در بازار آزاد قیمت کالا و خدمات از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نه از طریق سیاست‌گذاری دولتی؛ البته راه‌حل‌های اقتصادی بدون هزینه نیست و هر تصمیمی متضرران و منتفعانی دارد.

جامعه‌ای موفق است که گردش اطلاعاتش آزاد باشد

طاهری اظهار کرد: برای اینکه تصمیمات درستی اتخاذ شود، نیازمند اطلاعات هستیم و جامعه‌ای که در آن گردش اطلاعات آزاد است، موفق می‌شود. نقش اطلاعات به حدی مهم است که امروز از اصطلاح اقتصاد مبتنی بر اطلاعات استفاده می‌شود. از طرفی جامعه‌ای که مبتنی بر بازار آزاد یعنی سرمایه‌داری باشد گردش اطلاعات بهتری دارد و کشورهایی که دارای رسانه آزاد هستند پیشرفت بهتری داشته‌اند.

وی هدف روزنامه اقتصادی را ترویج تفکر اصالت مدلهای اقتصادی بر مدلهای سیاسی دانست و افزود: این روزنامه‌ها از طریق نشر مستمر اطلاعات به دنبال کارایی بیشتر بازار بوده و نشر اطلاعات را به عنوان ابزاری برای توسعه می‌شناسند.

این فعال حوزه مطبوعات با اشاره به ملی شدن صنایع و قرار گرفتن مدیریت آنها در اختیار دولت در دهه 60 تصریح کرد: امروز بخش خصوصی نحیفی در مقابل بخش دولتی بزرگ و بخش حاکمیتی غیر دولتی بزرگ داریم.

وی با اعتقاد بر اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در انحراف یا هدایت درست سیاستمداران به سوی مسیر صحیح توسعه دارند، گفت: اقتصاد پاشنه آشیل هر کشور است اما سوال اینجاست که چرا پاشنه آشیل کشور ما هنوز درست نشده است؟ تاکنون انسانهای مختلف ایده‌ها و افکار اقتصادی متفاوتی را پیاده کرده‌اند اما به هیچ جایی در اقتصاد نرسیده‌ایم و دلیل آن دخالت بدون آگاهی در مسائل اقتصادی است. امروز شاهد این هستیم که نرخ دلار به دلایل مختلفی افزایش می‌یابد و نکته اینجاست که دلار در کشورهایی تبدیل به مساله می‌شود که ارزش پول ملی‌شان کاهش می‌یابد.

طاهری با اشاره به مرجعیت‌زدایی از روزنامه‌ها در سال‌های اخیر گفت: نسلی از روزنامه‌نگاران ما بازنشسته شده‌اند یا به خارج از کشور رفته‌اند و نسل جدید به خوبی تربیت پیدا نمی‌کند. از طرفی برخی از رسانه‌ها هنوز تغییر فصل و خواسته مردم و مخاطب را نفهمیده‌اند؛ امروز تحلیل خبرها بیش از خواندن خبرها و گفتگوهای طولانی برای مردم اهمیت دارد.

وی با اعتقاد بر اینکه امسال بسیاری از روزنامه‌ها که بنیه قوی نداشته‌اند دوام نخواهند آورد، افزود: در حال حاضر حدود 200 روزنامه در ایران منتشر می‌شود که مجموع تیراژ آنها 900 هزار نسخه در روز است که نیمی از این تعداد تیراژ مربوط به 5 یا 6 روزنامه است.

سردبیر هفته‌نامه تجارت فردا گفت: از میان 4 روزنامه همشهری، دنیای اقتصاد، ایران و جام جم به عنوان پرتیراژترین روزنامه‌های کشور، دو روزنامه جام جم و همشهری متعلق به نهادهای عمومی، روزنامه ایران متعلق به بخش دولتی و روزنامه دنیای اقتصاد مربوط به بخش خصوصی است. معتقدم رسانه‌هایی که امسال در عرصه مطبوعات ایران دوام بیاورند سال دیگر هم ماندگار خواهند بود.

طاهری در کارگاه یک روزه روزنامه‌نگاری اقتصادی در چهار بخش سیر تحولات روزنامه‌نگاری اقتصادی در ایران، اهمیت روزنامه‌نگاری اقتصادی، تکنیک‌ها و مهارت‌های روزنامه‌نگاری اقتصادی و آینده روزنامه‌نگاری اقتصادی در ایران به ایراد سخن و تبادل نظر با خبرنگاران پرداخت.

 

اقتصاد شرق آخرین ویرایش : ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷, ۱۱:۳۹


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها