کارشناسان حمل‌ونقل خراسان رضوی مطرح کردند

ترکش‌های نوسانات دلار بر ترانزیت

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر : 2030
دنیای اقتصاد، گروه بازرگانی- صنعت ترانزیت همواره تابع دو عامل زمان (سرعت) و هزینه (قیمت) قرار دارد که با وجود رقبای سرسخت منطقه‌ای و بین‌المللی مسیر دشواری برای حفظ ثبات و ارتقاء سطح عملکرد ترانزیتی کشور در پیش‌روی کشور قرار دارد و تلاطمهای اخیر نرخ ارز باعث بروز مشکلاتی برای این صنعت شده است.

در ترانزیت کالا مبلغی از هزینه‌های بندری به دلار محاسبه می‌شود به‌عنوان مثال  THC یا همان هزینة تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتی به اسکله و کامیون؛ هزینه‌های ورود رانندگان ایرانی به  کشورهای مسیر و نیز بالا رفتن قیمت قطعات یدکی و هزینة خدمات تعمیرات کامیون‌ها و همچنین افزایش قیمت خود کامیون و کرایة حمل موجب افزایش هزینه‌های ترانزیت خواهد بود.

در قراردادهایی که بین شرکت‌های ترانزیت‌کننده و تجار خارجی نیز منعقد می‌شود، شرکت‌های  ترانزیت‌کننده ایرانی به‌دلیل پرداخت اکثر هزینه‌ها به تومان و دریافت مبالغ به دلار، برای اعلام نرخ کالای ترانزیت مجبور به تبدیل هزینه‌های تومانی به دلاری هستند که این عدم ثبات نرخ دلار باعث سردرگمی مدیران و فعالان این بخش و حتی گاهی منجر به ضررهای جبران ناپذیر برای این صنف می‌شود که از هیچگونه حمایت دولتی نیز در این خصوص بهره‌ای نمی‌برند. از طرفی جای خالی صندوق حمایت از ترانزیت در کشور نیز در اینگونه موارد احساس می‌شود.

 

هنوز دستورالعملی درخصوص طریقة تامین نرخ ارز مصوب نشده است

 

به اعتقاد مدیرامور شعب بانک ملی خراسان رضوی در حال حاضر هنوز دستورالعمل یا آئین نامه‌ای درخصوص طریقة تامین نرخ ارز مصوب در بین تجار و صنعتگران ارائه نشده است.

محسن مونسان ادامه می‌دهد: به محض ارسال دستور العمل یا بخشنامه به استان‌ها آن را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان می‌کند: منتظریم تا طی چند روز آینده ارز مورد نیاز با نرخ مورد نظر هیات دولت، به بانک‌ها داده شود تا به تجار و متقاضیان ارائه دهیم.

 

بیشترین زیان از افزایش نرخ ارز متوجه صادرات و تولید ملی است

دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز می‌گوید: مسلما در افزایش یا کاهش دلار یا ارز خارجی عده‌ای سود و عده‌ای ضرر می‌کنند.

به گفتة قاسم حسینی به‌دلیل کاهش نرخ ریال و کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت بهای کالاهای تولید شده، بیشترین ضررمتوجه اقتصاد و صنعت و از همه مهم‌تر صادرات و تولید ملی است.

 وی تصریح می‌کند: بالطبع حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیز که یکی از شاخه‌های صادرات (صادرات خدمات) کشور است، به‌عنوان یک صنعت با ارزآوری غیرنفتی از این نوسانات بی بهره نخواهد ماند.

حسینی ادامه می‌دهد: در بخش حمل کالاهای صادراتی ایرانی نیز همین مشکل وجود دارد. وقتی راننده کامیون ایرانی حامل کالای صادراتی ناچار است بابت ورودی به کشورهای مسیر مبلغی از کرایة خود را به‌صورت دلاری پرداخت کند پس ناچارا با بالا رفتن قیمت دلار کرایه خود را بالا می‌برد که این به معنی بالا رفتن قیمت کالای صادراتی ایرانی و از دست دادن امتیاز رقابت با کالاهای خارجی است. در بخش کالای وارداتی نیز همین مصداق وجود دارد و این  افزایش در هزینه حمل باعث افزایش قیمت کالای وارداتی  می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ترانزیت کشور رابطة مستقیم با قیمت ارز (دلار و سایر پولهای خارجی) دارد می‌گوید: در ثبات بازار ارز، مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و فعالان ترانزیت کشور می‌توانند با یک برنامه‌ریزی و تبیین نقشه راه، آینده را پیش‌بینی کرده و با حداقل ریسک به موفقیت دست یابند ولی در بی‌ثباتی بازار ارز نمی‌توان به چنین نتیجه‌ای دست یافت و این موضوع نفس فعالان را گرفته و کمر ترانزیت و صادرات کشور را خرد خواهد کرد.

این فعال صنعت حمل و نقل خاطرنشان می‌کند: ما فعالان بخش ترانزیت به‌دلیل عدم ثبات نرخ دلار از ارائه نرخ‌های ثابت به تجار خارجی برای مدت‌های طولانی و بستن قراردادهای بلند مدت یک‌ساله، شش ماهه وحتی ماهانه عاجز هستیم و این برای صنعت ترانزیت کشور امری خطرناک محسوب می‌شود. این امر به معنای نداشتن امنیت و ثبات قیمت برای کالای خارجی است که از مسیر ایران عبور می‌کند و در چنین شرایطی تاجر خارجی نمی‌تواند چنین موضوعی را بپذیرد و لذا به فکر مسیر جایگزین می‌افتد که این به نفع ترانزیت و منافع ملی کشور نیست.

حسینی با طرح این سوال که دلار 4200 تومانی را چگونه می‌توانیم برای بخش صادرات و صنعت و خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی تهیه کنیم؟ می‌گوید: با گذشت چند روز از اعلام نرخ توسط معاون اول رییس جمهور، هیچ ابلاغیه و یا نامه‌ای برای چگونگی تهیة دلار به نرخ اعلامی به دست ما نرسیده و راهکار تهیة آن برای ما همچنان مجهول است.  فعلا صرافی‌ها نیز نسبت به ارائه دلار به قیمت مصوب تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی ابراز امیدواری می‌کند دولت تدبیر و امید هر چه زودتر با تدبیری که برای مهار این بی‌ثباتی در نرخ ارز می‌اندیشند امید را به فعالان بخش خصوصی کشور بازگرداند.

 

 

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷, ۱۱:۰۹


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها