افسانه «ریسک» سرمایه‎گذاری در استارتاپ‌ها

۲۱ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر : 2011
علیرضا سعیدی* افسانه «ریسک» سرمایه‎گذاری در استارتاپ‌ها

شاید آماری از این دست زیاد شنیده باشید که: «90 درصد استارتاپ‌ها شکست می‌خورند»، «3 از هر 4 استارتاپ به موفقیت دست نمی‌یابند»، «ریسک سرمایه در استارتاپ‌ها بیش از 80 درصد است» و ... از طرفی سرمایه‌گذاران موفق حوزه استارتاپی (در جهان و در کشور ما) که به بازگشت ده‌ها و صدها برابری سرمایه اولیه طی چند سال رسیده‌اند در بین این اعداد و معادلات چه جایگاهی دارند؟ آیا آن‌ها قصد دارند با خلق این اعداد و ارقام، سایر رقبای سرمایه‌گذار را از میدان دور کنند؟!

 

آیا «ریسک زیاد» سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یک افسانه است؟ و یا مطلقاً حقیقت دارد؟ و یا فقط افسانه‌ای هست که ریشه در واقعیت دوانده؟

پاسخ به پرسش‌های سه‌گانه فوق، ساده است: همه موارد

 

تحت شرایط مختلفِ سرمایه‌گذار، همه موارد فوق صحیح هستند. بگذارید با یک مثال ساده ادامه دهیم: فرض کنید می‌خواهید در یک کشور با ناوگان هواپیمایی فرسوده با سابقه سالیانه40 سانحه هوایی به سفر بروید. آیا سفر در این شرایط پرخطر است؟ حتماً نسبت به سفر هوایی در یک کشور با ناوگان هواپیمایی ایمن و با سوانح سالیانه 3 مورد، بسیار پرخطرتر است و در مجموع نیز پر ریسک است. حال تصور کنید شما با دانش خود دقیقاً می‌دانید چه هواپیماهایی در همین ناوگان پرخطر، مطمئن و کاملاً به روز هستند؛ حتی می‌دانید کادر پرواز هر یک از این هواپیماها چه سوابق و مهارت‌هایی دارند و نیز با ارتباطات خود قادر هستید بلیت مناسبترین هواپیما با ماهرترین خلبان و کادر پرواز را بخرید. آیا شرایط برای شما باز هم پرخطر است؟  شاید در این حالت حتی خطر پرواز برایتان کمتر از یک مسافر عادی در یک کشور پیشرفته باشد.

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها دقیقاً همینطور است.

برای سرمایه گذار «الف» حضور در این حوزه، ریسک 90 درصدی و برای سرمایه گذار «ب»، می‌تواند ریسکی کمتر از 20 درصد داشته باشد. اگر چالش‌های زیرساختی و حاکمیتی را کنار بگذاریم، سرمایه‌گذاران بسیار موفق در حوزه استارتاپ‌ها، به معنای مرسوم و متداول خطر نمی‌کنند. آن‌ها با دانش و تجربه‌ای که البته به سختی کسب شده است ریسک 90 درصدی را برای سرمایه خود بارها و بارها کم کرده‌اند.

تمام سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دارای دانش عمومی خوبی در زمینه‌های مرتبط با سرمایه هستند؛ دانش مالی، دانش حقوقی، شناخت پارامترهای تعیین کنندة اقتصاد و نیز هنر ارتباطات موثر از این جمله‌اند. پس سرمایه‌گذار موفق استارتاپی که ریسک را برای خود کاهش می‌دهد چه می‌داند که دیگران نمی‌دانند؟

بگذارید پاسخ این سوال را از زبان مدیرعامل بزرگترین هلدینگ سرمایه‌گذاری این حوزه در کشور نقل به مضمون نمایم. در شب یلدای استارتاپی 1395 ایشان به نکته‌ای ظریف و حیاتی در موفقیت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها اشاره کرد:

«ما در سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا و سایر موارد خیلی کار عجیبی انجام ندادیم، بلکه شانس خوبی داشتیم که با تیم‌های خوبی آشنا شدیم»

به عبارتی کارآمدی تیم راهبر استارتاپ، یکی از دلایل موفقیت آن‌ها بوده است. البته آنچه او با کلمه  «شانس» توصیف کرد قطعاً یک اتفاق نبوده است. در حقیقت افرادی حرفه‌ای در مجموعة سرمایه‌گذار توانمندی شناخت تیم استارتاپی که می‌خواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند را داشته‌اند. این شناخت، انتخاب، شروع همکاری و ادامه مسیر همکاری، جزئیات بسیار زیادی دارد که ایشان با دانش خود هنرمندانه آن را پیاده سازی کردند.

 

*فعال اقتصادی

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶, ۱۱:۵۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها