داستان توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون تکرار شد

توقف پرهزینه ترانزیت

۲۱ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر : 2010
دنیای اقتصاد- نبود زیرساخت‌های لازم و برخی مشکلات دیگر در مرز دوغارون که مهمترین مرز ترانزیتی خراسان رضوی و شرق کشور به شمار می‌رود، مشکلات زیادی را برای ترانزیت از این منطقه به وجود آورده است؛ بطوری‌که ده روز از توقف و خواب کامیون‌ها در این مرز می‌گذرد و مشکلات همچنان پابرجاست.

ابتدای تابستان امسال بود که توقف ناوگان ترانزیتی در مرز دوغارون باعث صفی چند کیلومتری از کامیون‌هایی شده بود که قصد ورود به افغانستان را داشتند؛ توقف چند روزه موجب تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش این ناوگان شد و چند روزی طول کشید تا با رایزنی‌های مسئولان استانی و کشوری مرز باز شد و کامیون‌ها حرکت کردند.

البته بارها از سوی فعالان بخش خصوصی در حوزه ترانزیت به ویژه انجمن صنفی شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی استان در مورد مشکلات این مرز در رسانه‌ها و جلسات دولتی و کمیته‌های حمل‌ونقل صحبت شده اما کسی برای حل این مشکل پیش‌قدم نمی‌شود یا مشکل به طور موقتی مرتفع شده و پس از چندی باز این اتفاق تکرار می‌شود.

اما اینبار در روزهای پیش از نوروز که بازار خرید در افغانستان هم مانند ایران گرم است، توقف کامیون‌ها در مرز و نرسیدن به موقع کالاهای صادراتی به دست خریداران آثار منفی و هزینه‌های زیادی برای کامیون‌داران، شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی و صاحبان کالا به دنبال دارد.

در این گزارش بر آن شدیم که وضعیت فعلی مرز دوغارون را بررسی کنیم و نظرات و راه حل‌های انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی به عنوان بخش خصوصی و کارشناس در این حوزه را جویا شویم.

دوغارون نیازمند تغییرات اساسی و زیرساختی است

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی درباره مشکلات کنونی مرز دوغارون می‌گوید: متاسفانه مسئولان ایرانی و افغانستانی تمایلی به حل مشکلات در این حوزه ندارند و هر بار این مشکلات خصوصا معضل خرابی جاده بین دو گمرک اسلام قلعه و دوغارون را بر گردن طرف مقابل می‌اندازند.

محمود امتی معتقد است مرز دوغارون که یکی از  پر ترددترین مرزها در استان خراسان است، نیازمند تغییرات اساسی و زیرساختی است.

وی اظهار می‌کند: طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم گویا قرار شده جلسه‌ای از سوی مسئولان استان با افغانستانی‌ها گذاشته شود تا بتوانند مشکلات آن طرف مرز را حل کنند و در مورد اداره گذرنامه و معطلی رانندگان در این طرف مرز هم قرار شده است تا ساعت کار اداره گذرنامه را افزایش دهند.

امتی تاکید می‌کند: ما فقط امیدواریم این مشکلات حل شود البته نه برای زمان فعلی بلکه به صورت زیرساختی و همیشه تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم هر چند جبران این ضرر و زیانها برای بخش خصوصی تقریبا غیرممکن است.

کاهش چشمگیر خروج کامیون‌ها از مرز دوغارون نسبت به سالهای گذشته

دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز می‌گوید: چند ماه قبل در آستانه عید فطر هم دچار این مشکل شدیم که با همیاری مسئولان در روزهای پایانی این مشکل حل شد و حال مجددا این مرز گرفتار شده است؛ در گذشته بدون امکانات روزانه 800 کامیون از این مرز خروج می‌شد اما حالا به خروج روزانه 300 دستگاه کامیون رسیده‌ایم.

ابراهیم عطایی می‌افزاید: ما می‌دانیم که مشکل تنها مربوط به این طرف مرز نیست، بلکه مشکل اصلی مربوط به کمبود باسکول در آن طرف مرز و ثبت سی‌ام‌ار است، از طرفی میزان ترانزیت هم اضافه نشده که بگوییم به دلیل افزایش بار ازدحام شده بلکه حتی مدتی است که دیگر بارها کم شده اما متاسفانه مسئولان دو طرف در مدیریت این مرز ناتوان هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: ادعای مسئولان مرزی این است که رانندگان ایرانی برای افزایش کرایه از مرز خارج نمی‌شوند اما سوال اینجاست که چرا رانندگان افغانستانی که در منطقه ویژه، راغب به خروج هستند را خارج نمی‌کنید؟ در این شرایط حساس انتظار این است که برای جلوگیری از مشکلات، حداقل آن طرف مرز خلوت شود.

عطایی تاکید می‌کند: ما دو مشکل داریم نخست باید مشکل اداره گذرنامه ایران حل شود و سپس با طرف افغانستانی رایزنی شود تا مشکل باسکول و ثبت سی‌ام‌ار آن طرف مرز را حل کند. در حال حاضر بسیاری از کامیون‌های ایرانی و افغانستانی بابت قطعی سیستم و کندی عملیات مربوط به گذرنامه در پشت مرز متوقف شده‌اند اما این مشکل از افغانستان نیست.

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶, ۱۱:۵۱


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها