دنیای اقتصاد از کم و کیف تاکسیهای آنلاین در مشهد گزارش می‌دهد

آخر خط تاکسی تلفنی

۱۱ مهر ۱۳۹۶ کد خبر : 1878
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- هیچ‌کداممان نفهمیدیم که دقیقا از چه روزی «موبایل» ، «تلفن» را به انزوا برد، همانطور که حالا تاکسی موبایلی دارد تاکسی تلفنی را به انزوا می‌برد.

به‌دلیل وجود معضلهایی چون آلودگی هوا و ترافیک، همواره مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند. طبعا در کلانشهرها این معضلات شهری محسوس‌تر و آزاردهنده‌تر است، اما باید دید حمل‌ونقل عمومی چگونه می‌تواند جایگزین مناسبی برای وسایل نقلیه شخصی باشد که به مراتب آسایش و راحتی فرد را بیشتر تضمین می‌کند؟ شاید تاکسیهای آنلاین تا به امروز بهترین پاسخ به این سوال بوده باشند. تاکسیهایی که با قابلیت دسترسی آسان و هزینه کمتر به نسبت سایر تاکسیها و آژانسها، طی سه سال اخیر توانستند تقریبا توجه تمامی اقشار جامعه را به سمت خود جلب کنند و با توجه به بهینه‌‌سازی که در حوزه حمل و نقل صورت می‌گیرد، در مصرف سوخت صرفه‌جویی و به تبع آن آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد.

در مشهد نیز حدود 10 تاکسی آنلاین در حال خدمت‌رسانی هستند که به جرات می‌توان گفت این رویداد در ایران بی‌سابقه است. به نحوی که مشهد گوی سبقت را در این رقابت از تهران نیز ربوده است. گرچه نمی‌توان این تکثرگرایی را نقطه قوت و یا حتی ضعف دانست، اما می‌توان اینگونه تلقی کرد که رونق تاکسی آنلاین و حضور پررنگ آن در کلانشهر مشهد با جمعیتی بالغ بر 5/3 میلیون نفر و جمعیت شناور سالانه 25 میلیون نفر، بسیار مورد نیاز جامعه شهری است.

از این‌رو 4 شرکت تاکسی آنلاین فعال در مشهد را مورد ارزیابی و پرس‌وجو قرار دادیم، نحوه خدمت‌رسانی و ویژگیهای متمایز احتمالی شرکتهایشان باتوجه به عرصه رقابتی موجود را جویا شدیم و نیز نظر کارشناس ترافیک و کارشناس شهرداری را باتوجه به انزوای تاکسیرانی سنتی و با توجه به شرایط موجود پرسیدیم. سوالی که پاسخش از دو حالت یعنی همگام با تکنولوژی یا توقف در گذشته، خارج نیست.

هرچند بدیهی است که باید همراه با تکنولوژی که در مسیر آسایش عمومی در حرکت است پیش رفت و نسل جوان نیز به‌خوبی از پسش برآمده، اما نسل دیگری نیز داریم، موسفیدانی که هنوز مسافر تاکسیهای سنتی هستند. 

تصویب آیین‌نامه نظارت تاکسی‌رانی بر تاکسیهای آنلاین

کارشناس ترافیک و رئیس گروه نظارت بر امور حمل و نقل شهرداری مشهد با بیان اینکه برای اولین بار در کشور و در مشهد آیین‌نامه‌ای تصویب شده که تاکسی‌رانی شهرداری بر سیستم تمامی تاکسیهای آنلاین نظارت داشته باشد، می‌گوید: این آیین‌نامه در اواخر فعالیت شورای شهر چهارم به تصویب رسید. جمشید جعفری درخصوص مفاد این این آیین‌نامه تصریح می‌کند: شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید حتما حمل و نقل باشند، به منظور امنیت بیشتر شهروندان برای این شرکتها این الزام وجود دارد که از سرورهای داخلی استفاده کنند و تاکسی‌رانان هم این فرصت را داشته باشند که درصورت تمایل به این شرکتها بپیوندند. این کارشناس ترافیک با بیان اینکه روی قیمتها و تعرفه‌های شرکتهای تاکسی آنلاین شرایط سختگیرانه‌ای لحاظ نشده است، ادامه می‌دهد: هنوز در مراحل اولیه این آیین نامه هستیم و سیاستهای سختگیرانه را به کار نبردیم.

وی در برشماری مزیت تاکسیهای سنتی خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر اگر کسی از تاکسی‌رانی شکایتی داشته باشد به راحتی از طریق شهرداری قابل رسیدگی و پیگیری است اما متاسفانه در تاکسیهای آنلاین این موضوع به‌صورت جدی و از طریق مقام مسئول قابل پیگیری نیست و مسئول مستقیم، خود آن شرکت است.

رشد قارچ‌گونه تاکسیهای آنلاین خوب نیست

جمشید جعفری با انتقاد از رشد قارچ‌گونه تاکسیهای آانلاین در مشهد می‌گوید: به نفع شهروندان است که تاکسیهای آنلاین تحت کنترل وارد عرصه رقابت شوند. وی در خصوص رویکرد تاکسی‌رانان سنتی به این جریان می‌گوید: قطعا تمام تاکسیرانان ما آشنا با تاکسی نوین نیستند و مزایا و معایبش را نمی‌دانند و عموما مخالف با این جریان مدرن هستند.

این کارشناس ترافیک تصریح می‌کند: از طرفی به این خاطر که به واسطه فعالیت تاکسیهای آنلاین در وقت و هزینه مردم صرفه جویی می‌شود و کاهش قیمت 20 الی 30 درصدی قیمت به نسبت سایر تاکسیها اتفاق می‌افتد، مردم به سمت تاکسیهای آنلاین گرایش پیدا می‌کنند. 

کارشناس ترافیک و رئیس گروه نظارت بر امور حمل و نقل شهرداری مشهد می‌گوید: من به عنوان کارشناس معتقدم باید به فضای رقابتی بها داد، چون باعث خدمات‌رسانی بهتر همه تاکسیها خواهد بود اما از طرفی دیگر جامعه یک قشر سنتی تاکسی‌ران دارد که در یک فرآیند مدیریت شده کار می‌کنند و وقتی می‌بینند بازار کارشان با وجود تاکسیهای آنلاین متضرر می‌شود، طبعیتا مقابله می‌کنند.

نخستین تاکسی آنلاین در کشور

مدیر توسعه شرکت اسنپ، با بیان اینکه برند اسنپ نزدیک به ۳ سال است که در سطح کشور فعالیت می‌کند به دنیای اقتصاد می‌گوید: درصد زیادی از همراهان (رانندگان) ما شغلشان مسافرکشی نیست، خیلی‌ از آنها در مسیر رفت و برگشت از محل کارشان از سیستم اسنپ استفاده می‌کنند، از این رو ما درصد زیادی از ناوگانی که در سطح شهرها بلااستفاده بود را بهینه کردیم، نکته دیگر اینکه راننده‌های ما پیمایش بدون سفر ندارند که این مهم قاعدتا در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر است.

حسین هزارجریبی ادامه می‌دهد: با ذکر این مهم که آمار و ارقام سفرهای ثبت‌شده اسنپ در شهرهای تحت پوشش این سامانه بسیار قابل توجه است، می‌گوید: اگر مسافران بخواهند همان مسیری که با تاکسی‌ خطی می‌روند با اسنپ سفر کنند، هزینة تقریبا یکسانی را پرداخت و خدمات مطلوب‌تری را دریافت می‌کنند.

هزارجریبی می‌گوید: درآمد راننده‌های اسنپ بعد از 2 ماه در هر شهر از درآمد راننده‌های آژانس و تاکسی بیشتر می‌شود. چراکه حجم سفرها بیشتر و مدت زمانی که راننده باید برای درخواست یک سفر صرف کند محدودتر می‌شود.

تاکسی آنلاینی که مدعی است نخستین نرم‌افزار بومی را طراحی کرده

مدیر تپسی در مشهد، با بیان اینکه نوع نگاه ما به حمل‌ونقل متفاوت است، می‌گوید: ما رانندگان را سفیران تپسی می‌بینیم، خیلی‌ها با ماشینهای لوکس خود در این مجموعه کار می‌کنند تا تنها از آلودگی هوا و ایجاد ترافیک سنگین در شهر جلوگیری کنند.

افشین بزرگ‌نیا با تاکید بر این مهم که ما اپیلیکشن تپسی را از پایه خودمان تهیه کردیم و آن را توسعه دادیم، می‌گوید: اپلیکیشن تپسی ماحصل دانش بومی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران است و این وجه رقابتی و چابکی سیستم ما موردی است که همیشه به آن افتخار می‌کنیم.

نخستین تاکسی آنلاین در مشهد

رئیس هیات‌مدیره شرکت تاچ‌سی، با بیان اینکه ما اولین شرکت تاکسی اینترنتی در ایران بودیم که سرویسهای بانوان و تشریفات را در لیست سرویسهای خود ارائه دادیم، می‌گوید: ما یکی از مهمترین شاخصه‌های تاچ سی را روشهای متمایز این سامانه برای جذب رانندگان می‌دانیم، چرا که آموزش و آماده‌سازی یک راننده برای شروع فعالیت و اخذ استعلامهای مورد نیاز از قبیل سوءپیشینه و عدم اعتیاد حدود 10 روز طول می‌کشد و تاچ سی به هیچ عنوان امنیت مسافران و کیفیت خدمات خود را فدای کمیت و افزایش سریع تعداد رانندگان نمی‌کند.

احسان صفار ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تاچ‌سی سیستم توزیع سفر به آژانس‌ها را نیز در برنامه خود دیده است، تاکسی تلفنی‌ها با این امکان تاچ سی می‌توانند کسب و کار خود را رونق داده و با عضویت رانندگان خود در این سامانه تعداد سفرهای خود را تا 50 درصد افزایش دهند.

جدیدترین تاکسی آنلاین

معاون اداری و پشتیبانی چیتکس، با بیان اینکه ما طرحهای تشویقی نقدی و غیر نقدی برای رانندگانمان داریم، می‌گوید: اولویت اول ما قیمت و ارزانتر بودن تعرفه هاست.

علی ظریفیان، ادامه می‌دهد: ما جذب مسافر و جذب راننده را به موازات هم پیش می‌بریم. برنامه توسعه ما ابتدا شهرستانها، سیستم تشریفات، ون، پیک موتوری و بانوان است که تا پایان سال 96 عملی خواهد شد. وی می‌گوید: ما سعی داریم جامع‌ترین تاکسی آنلاین در مشهد باشیم و تا به امروز نیز سرعت پیشرفت خوبی داشتیم.

وی خاطرنشان می‌کند: یاسوج، اصفهان و شیراز هم اهداف بعدی ما هستند و حتی برای حضور در تهران هم برنامه داریم. 

 

 

 

نام تاکسی آنلاین

آغاز فعالیت در کشور

آغاز فعالیت در مشهد

تعداد سفیران  در مشهد (براساس تعداد راننده‌های عضو کانال تلگرام این شرکت)

تعداد سفیران خانم در مشهد

درصد دریافتی شرکت در ازای هر سفر از راننده

تعداد اعضای کانال تلگرام عمومی

شهرهای تحت پوشش

میانگین امتیاز راننده‌ها

اسنپ

1394

مرداد 96

حدود 8 هزار نفر

ندارد

حداکثر 13%

143 هزار نفر

تهران-مشهد-اصفهان-کرج-شیراز

7/4 از 5

تپسی

1395

اردیبهست 96

حدود 13 هزار نفر

حدود 300 نفر

حداکثر 15%

43 هزار نفر

تهران-مشهد-اصفهان- شیراز- کرج

9/2 از 10

تاچسی

1395

تابستان 95

حدود 10 هزار نفر

حدود 970 نفر

بین 0 تا 14%

24 هزار نفر

مشهد-یزد- اهواز

8/4 از 5

چیتکس

1396

اردیبهشت 96

حدود 10 هزار نفر

حدود هزار نفر

10%

16 هزار نفر

مشهد

5/4 از 5

 

 

« تهیه کننده : ضحی زردکانلو » « منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۱۱ مهر ۱۳۹۶, ۰۹:۵۳


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها