در نشست خبری کمیسیون حمل‎ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛

وضعیت بحرانی ناشی از توقف بیش از 1000 دستگاه کامیون در مرز دوغارون

۳۰ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر : 1841
عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: توقف بیش از 1000 دستگاه کامیون و تریلی در مرز دوغارون باعث ایجاد اوضاع بحرانی شده است.

به گزارش اقتصاد شرق، مرتضی سرادار قندچی در نشستی خبری که امروز، 30 خرداد ماه برگزار شد، با بیان این که مشکلات سیاسی بین پاکستان و افغانستان باعث افزایش حجم بار ارسالی به صورت ترانزیت به افغانستان شده است، اظهار کرد: مرز خروجی کشور ما با افغانستان، دوغارون است و با توجه به این که مدتی است کامیونها به این مرز وارد شده‌اند، میزان خروجی و ورودی کامیونها برابری نمی‌کند و این امر باعث تجمع بیش از 1000 دستگاه کامیون در مرز دوغارون شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی حدود 6 روزه در افغانستان به مناسبت عید فطر، تجمع این حجم از کامیونها در مرز دوغارون خطرناک است؛ در حال حاضر اوضاع بحرانی است و در صورتی که تدبیری اتخاذ نشود، وضع بدتر خواهد شد.

قندچی ایجاد زیرساختها، انتخاب متولی قوی برای پایانه مرزی دوغارون و حضور نماینده‌ای از استانداری خراسان رضوی را از راهکارهای رفع این مشکل دانست.

فرصت‌سوزیها در صنعت ترانزیت

فیض محمدی، یکی از اعضای کمیسیون حمل‎ونقل اتاق بازرگانی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به این که در سالهای گذشته خروجی کامیونها از مرز دوغارون روزانه حدود 700 دستگاه بود، افزود: اما اکنون این رقم به 100 دستگاه رسیده است و مشکلات این چنینی باعث از بین رفتن فرصتهای کشور در توسعه صنعت ترانزیت می‎شود زیرا با ادامه روند فعلی و بروز چنین مشکلاتی، صاحبان کالا به دنبال مسیرهای جایگزین ترانزیتی خواهند بود.

ابراهیم عطایی، دیگر عضو کمیسیون حمل‎ونقل اتاق با اشاره به این که مدیران کشوری در حوزه ترانزیت، تجربه فعالیت در گمرک دوغارون را دارند و با مشکلات آن آشنا هستند، افزود: با این حال مشکلات این گمرک همچنان پا برجاست و این امر جای سؤال دارد.

وی با تأکید بر این که بازار ترانزیتی ایران در حال از دست رفتن است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید یک نفر نماینده تام‌الاختیار از طرف استانداری خراسان رضوی در گمرک دوغارون حضور داشته باشد و تمام سازمانها را به خروج سریع کامیونها از این مرز وادار کند؛ علاوه بر این باید برای رفع این قبیل مشکلات در درازمدت نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

غفلت از اهمیت ترانزیت

حیدر خادم‌زاده، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون در این نشست بیان کرد: مشکلات حوزه ترافیک مرزی تازگی ندارد و بارها تکرار شده و دلیل این امر هم این است که اهمیت ترانزیت را درک نکرده‌ایم و چاره‎ای برای مشکلات این حوزه نیاندیشیده‌ایم.

وی با بیان این که برای حفظ موقعیت ترانزیتی ایران در منطقه باید بستر مناسبی ایجاد شود، تصریح کرد: در حال حاضر نبود زیرساختهای لازم، عدم تعامل با کشورهای همجوار، نبود پنجره واحد ترانزیتی و ناهماهنگی مسئولان در مرز از مشکلات حوزه ترانزیت کشور به حساب می‌آید.

احمد فرخی حاجی‌آبادی، از اعضای کمیسیون نیز در بخشی از این نشست وجود منابع انسانی کارآزموده، تجهیزات مدرن و به‎روز، هماهنگی مسئولان مرزی، ایجاد راه مناسب برای ارتباط نمایندگان بخش خصوصی در نقاط مرزی، ایجاد فضای مناسب برای حضور نمایندگان شرکتهای حمل‎ونقل در جوار گمرک مرزی را از راهکارهای رفع مشکل موجود برشمرد.

« منبع خبری : اقتصاد شرق » آخرین ویرایش : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶, ۱۵:۲۴


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها