با تصویب شورای شهر مشهد؛

500 میلیارد تومان اوراق مشارکت خط 3 قطار شهری مشهد منتشر می‎شود

۲ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر : 1821
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به لایحه شهرداری مبنی بر انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط 3 قطار شهری رأی مثبت دادند.

به گزارش اقتصاد شرق، بررسی لایحه دو فوریتی شهرداری در زمینه انتشار اوراق مشارکت برای پروژه خط سه قطار شهری مشهد، نخستین دستور کار یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر بود که امروز، سوم خرداد ماه در تالار شهر برگزار شد و به اتفاق آرا به تصویب اعضا رسید.

محمدرضا مزجی، معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکتهای شهرداری مشهد در خصوص این دستور کار با اشاره به این که در دوره فعلی مدیریت شهری تاکنون در مجموع برای خطوط قطار شهری مشهد مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است، اظهار کرد: شهرداری موفق شده برای 650 میلیارد تومان آن کمک دولت را جذب کند.

وی با بیان این که با انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط سه، رقم مجموع اوراق مشارکت خطوط قطار شهری در دوره جدید به دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: تا پایان این دوره نیز میزان کمک دولت به یک هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود.

دریافت 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی توسط شهرداری

لایحه دو فوریتی شهرداری در زمینه دریافت تسهیلات بانکی دیگر دستور کار جلسه امروز بود که اعضای شورای شهر با آن موافقت کردند و بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده شد به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت به پیمانکاران مجری پروژه‌های خطوط یک، دو و سه قطار شهری نسبت به دریافت تسهیلات از طریق ایجاد خط اعتباری تا سقف 200 میلیارد تومان از بانکهای شهر، تجارت و سایر بانکها اقدام کند.

محمد سهیلی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری شورای شهر مشهد در خصوص این لایحه اظهار کرد: شهرداری با توجه به کمبود نقدینگی درخواست دریافت 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی از طریق ایجاد خط اعتباری را داشت که کمیسیون برنامه و بودجه با نیمی از این رقم موافقت کرده است.

محمد آذری، معاون اداری و مالی شهردار مشهد نیز در این باره، گفت: بحث اخذ تسهیلات و ایجاد خط اعتباری برای شهرداری جدید نیست و همه ساله این اقدام انجام می‌شود؛ نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است و دوره بازپرداخت آن می‌تواند 6 ماهه یا یک ساله باشد اما این تسهیلات معمولاً برای یک سال مالی اخذ می‌شود.

محمدرضا دیمه‌کار، عضو شورای شهر مشهد در مخالفت با دو فوریت این لایحه بیان کرد: دریافت این تسهیلات برای دوره بعدی مدیریت شهری تعهد ایجاد می‌کند و بر مردم فشار مضاعف وارد خواهد شد؛ عجله‌ای برای ایجاد این تعهد نداریم و بهتر است این فرصت را بدهیم تا دوره بعد در صورت نیاز، خودشان این تسهیلات را دریافت کنند.

علی‌اصغر نخعی‎راد، رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکتهای شورای شهر نیز به عنوان موافق دو فوریت لایحه مذکور، اظهار کرد: تا ساعت آخر فعالیت خود باید مصلحت شهر را در نظر بگیریم و اکنون مصلحت شهر این است که وجوه خط دو قطار شهری باید پرداخت شود؛ برای خط دو تاکنون دو مرحله اوراق مشارکت منتشر شده و بیش از این نمی‌توانیم اوراق مشارکت منتشر کنیم و مابقی منابع این خط باید از محل منابع شهر تأمین شود.

محمدحسین جهانبخش، عضو شورای شهر مشهد نیز در موافقت با دو فوریت این لایحه، با بیان این که شورای چهارم تمام تلاش خود را کرد تا پروژه به گل نشسته خط دو قطار شهری سر پا شود، خاطرنشان کرد: کاری را شروع کرده‎ایم و اگر قرار باشد آن را نیمه‎تمام رها کنیم، فردا پتک انتقاد آقایان بر سر ماست که چرا پروژه را نیمه‎تمام گذاشتهایم؛ شورای چهارم تمام آبروی خود را روی خط دو قطار شهری گذاشته است بنابراین باید این پول پرداخت شود تا خط دو به اتمام برسد.

جواد ستاری، دیگر عضو شورا نیز به عنوان مخالف دو فوریت لایحه گفت: اگر بخواهیم مسئولانه برخورد کنیم، باید گزارشهای تخلفات خط دو قطار شهری امروز ارائه می‌شد؛ این لوایح دو فوریتی مشکل دارد؛ اگر واقعا باید این پول پرداخت شود، لایحه به صورت «یک فوریتی» بررسی شود.

حسن قدیری طرقی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر در واکنش به اظهارات ستاری اینطور اظهار کرد: شهرداری قبلا اعلام کرده که گزارش تمام تأخیرات خط دو آماده است و هر زمان شورا صلاح بداند، آن را تقدیم شورا می‌کند بنابراین قصوری در این زمینه از سوی شورا و شهرداری وجود ندارد.

وی در واکنش به صحبتهای دیمه‎کار که دریافت تسهیلات را فشار مضاعف بر مردم دانسته بود، تصریح کرد: برای این که بتوانیم صورت وضعیت پیمانکاران را پرداخت کنیم تا پروژه متوقف نشود، باید این تسهیلات باید دریافت شود؛ این تسهیلات به محض تأمین نقدینگی به بانک بازپرداخت می‌شود و این موضوع هیچ فشاری بر مردم وارد نخواهد کرد.

حمیدرضا نخعی، معاون فنی و عمرانی شهردار مشهد هم در این جلسه بیان کرد: با دریافت این تسهیلات و تزریق آن به خطوط قطار شهری شاید بتوانیم خط دو را تا اواخر مرداد یا اوایل شهریور به بهره‌برداری برسانیم؛ ضمن این که عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و تأخیر در اجرای پروژه زیان بیشتری خواهد داشت بنابراین نباید اجازه دهیم این پروژه متوقف شود.

اعضای شورای شهر مشهد پس از تصویب دو فوریت لایحه مذکور، به اصل لایحه شهرداری نیز رأی مثبت دادند و بر این اساس شهرداری از طریق ایجاد خط اعتباری به مبلغ 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت خواهد کرد که از این رقم 20 میلیارد تومان به پروژه توسعه خط یک، 30 میلیارد تومان به خط سه و 150 میلیارد تومان نیز به خط دو قطار شهری اختصاص خواهد یافت.

در حاشیه‌:

یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به دلیل غیبت اعضا پنج مرتبه از رسمیت خارج شد و در نهایت محمدکمال سرویها، رئیس شورای شهر در تذکری به اعضا گفت: لطفا از جلسه خارج نشوید تا صحن علنی رسمیت داشته باشد و بتوانیم رأیگیری کنیم.

« منبع خبری : اقتصاد شرق » آخرین ویرایش : ۲ خرداد ۱۳۹۶, ۱۵:۴۶


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها