گفتگو با مدیر امور هنری شهرداری مشهد به بهانة استقبال از بهار 96

دیوار میدان فردوسی مهربان می‌شود

۲۱ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر : 1796
دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ و هنر- نوروز امسال نیز همچون سالهای گذشته با چاشنی هنر همراه بود که المانهای نوروزی و تئاترهای خیابانی، بارزترین مشخصه آن است. طی گزارشهای میدانی که خبرنگار دنیای اقتصاد در سطح شهر انجام داد، رضایت نسبی شهروندان را از طرح بهار فیروزه ای ثبت کرد.

جزئیاتی دربارة استقبال از بهار 96

 پس از داوری 150 طرح دریافت شده برای حوزه تئاترهای خیابانی 14 طرح با لحاظ کردن محورهای فراخوان مورد پذیرش قرار گرفت و نهایتا 7 طرح برای اجرای خیابانی در بهار فیروزه‌ای 96 مشهد انتخاب و روزانه در سطح شهر مشهد اجرا شد.

موضوعات جشنواره بهار فیروزه‌ای در حوزه المان‌ها بر محورهایی مانند مشهد، پاسداشت مقام مادر و پدر، خاطرات مشترک شامل سفر، خانواده، کار و فرهنگ شهروندی، موضوع بهار و آزاد، در حوزه تزئینات شهری بر محورهای نمادهای اسلامی ایرانی در حرم مطهر، مشاغل سنتی و مولد و... در حوزه نقاشی دیواری به اقتصاد مقاومتی، زائران غیر ایرانی امام رضا (ع)، دستاوردهای علمی و.. تاکید شده بود.

یکی دیگر از برنامه‌های بهار فیروزه‌ای مشهد  در ایام نوروز اجرای بیش از 500 نمایش توسط 50 گروه نمایشی در معابر پررفت‌ و آمد شهری و همچنین 150 اجرای عروسکی توسط دو کارناوال سیار در حاشیه شهر مشهد بود.

همچنین براساس آمارهایی که مدیران برای باغ کاریکاتور بهار فیروزه ای ارائه داده‌اند در این باغ از 370 اثر از 110 هنرمند کاریکاتوریست داخلی و 350 اثر خارجی از بیش از 210 هنرمند و 50 کشور دنیا که شامل 9 کشور آسیایی و 6 کشور عربی است همزمان با سال نو در بوستان بهار مشهد به اکران درآمد.

یکی دیگر از محورهای مورد استقبال زائران و مجاوران در سال‌های گذشته مربوط به سرودهای اجرا شده در سطح شهر مشهد است که امسال نیز  همچون سال گذشته برقرار بود.

تعامل با آستان قدس رضوی

مدیر امور هنری شهرداری مشهد در گفتگو با دنیای اقتصاد با بیان جزئیاتی دربارة بهار فیروزه‌ای مشهد از تعامل شهرداری و آستان قدس رضوی در خصوص نقاشیهای دیواری خبر می‌دهد.

باران مهربانی بر دیوار

متوجه شدیم نوروز امسال نقاشیهای شاهنامه بر دیوار آستان قدس در میدان فردوسی که 6 سال پیش پس از اتمام پروژه، شبانه با رنگ سفید پاک شد و بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت دوباره قابل رویت است و اثری از آن پوشش سفیدنیست.

محمدجواد میری در این باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: براثر بارش باران این اتفاق افتاده اما ما از یک سال گذشته به منظور استفاده از ظرفیت دیوارهایی که آستان قدس درسطح شهر دارد نامه نگاریهایی با این مجموعه داشته‌ایم.

وی تصریح می‌کند: مشخصا یکی ازدغدغه های ما در شهرداری مشهد توجه به نقاشی دیوار میدان فردوسی بوده است که خوشبختانه با مدیریت جدید آستان قدس  به تعاملاتی رسیدیم که هنوز عملیاتی نشده ولی بنا  داریم نقاشی شاهنامه در میدان فردوسی احیا شود .

اعلام نتایج نظرسنجی و نفرات برگزیده در اردیبهشت

میری در ادامه با بیان اینکه امسال نیز مثل سالهای گذشته بازخورد مردمی خوبی را از طرح استقبال از بهار شاهد بودیم می‌گوید: براساس نظر سنجی که هرساله در دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری انجام می‌دهیم بازخوردهایی که داشتیم حاکی از رضایت مردمی بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در اردیبهشت ماه ضمن اعلام نفرات برگزیده جمع بندی خود و نتیجه دقیق نظرسنجی مردمی را اعلام می‌کنیم.

یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای بهار فیروزه ای

مدیر امور هنری شهرداری هزینه های طرح استقبال از بهار را یک میلیارد وسیصد میلیون تومان اعلام می‌کند و درباره جانمایی المانها ادامه می‌دهد:  ما امسال ضمن حفظ مکانهای هرساله، ده مکان جدید هم برای جانمایی المانها اضافه کردیم

وی تصریح می‌کند: در این دوره یکی از دغدغه های جدی ما ایجاد نمادهای دائم در شهر بوده است، امسال چند اثر فاخر و مهم داریم که به‌زودی به عنوان آثار ماندگار رونمایی خواهد شد

میری خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از دغدغه های جدی ما این بوده که حتی الامکان از ظرفیت همه هنرها و هنرمندان شهر استفاده وبه شیوه های متنوع جذابیتهای لازم را در شهر ایجادکنیم که نمایشهای خیابانی، نمایشهای کاروانی و فراخوان تزیینات شهری همه به همین منظور پیش بینی و اجرا شد. وی ادامه می‌دهد: ما شاهد گسترده‌ترین پاتوقهای هنری در سطح شهر بودیم که در کشور بی‌نظیر بود .

وی با بیان اینکه خیلی از شهرها با الگو برداری از مشهد فرایند استقبال از بهار را دنبال و ایده های مارا تکرار می‌کنند می‌گوید: این ها باعث می‌شود مشهد به‌خاطر نگاه فرهنگی و هویتی  که به آن وجود دارد به ابتکارات جدید دست بزند و پیشگامی خودش را در این عرصه حفظ کند که  با گذشت زمان  این نقش پررنگتر هم خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص اینکه امسال کدام المان در اذهان مردم ماندگار خواهد بود بیان می‌کند: گذشت زمان است که نشان می‌دهد کدام المان در ذهن مردم ماندگار شده است و مردم کدام کار را بیشتر پسندیده اند.

هویت ملی و بومی مشهد را از یاد نبریم

مدیر امور هنری شهرداری مشهد با بیان اینکه  مشهد یک جایگاه فرهنگی و تمدنی رفیعی دارد و دلیل اینکه نوروز در مشهد مهم است نیز همین است، تصریح می‌کند:  آگاهی از این جایگاه باعث می‌شود نگاهمان به مشهد و یژه باشد و کارهایی در شان هویتی مشهد تولیدکنیم. یکی از مسائلی که امیدواریم در مشهد پا بگیرد و الگو شهرهای دیگر شود این است که  روی هویت ملی و بومی مشهد تامل شود. وی تاکید می‌کند: درشرایطی که شاهد تخریب داشته های هویتی خود در مشهد هستیم باید از ظرفیت ابزار هنر استفاده کنیم تا هویت خود را احیا کنیم.

 

« تهیه کننده : ضحی زردکانلو » « منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۲۱ فروردین ۱۳۹۶, ۱۱:۱۲


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها