لزوم ایجاد مرکز تحقیقاتی زرشک در منطقه

۲ آذر ۱۳۹۴ کد خبر : 1180
اگر چه گونه‌های زرشک بومی در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد، اما در رابطه با اهلی‌سازی و تولید تجاری آن کارهای زیادی انجام نگرفته است. در کتاب small fruit crop management (مدیریت تولید میوه‌های ریز) آقایGalletta یکی از میوه‌های ریز که در آمریکای شمالی پتانسیل اهلی شدن دارد را زرشک ذکر کرده است. این درحالی است که در ایران سال‌ها و شاید قرن‌هاست که زرشک بی‌دانه در جنوب خراسان (خراسان جنوبی امروز) عمدتا در اطراف شهرهای بیرجند و قاین، اهلی شده و به صورت یک محصول تجاری تولید می‌شود.

در سال 2002 در کنگره بین‌المللی باغبانی در شهر تورنتو کانادا وقتی مقاله‌ای در رابطه با زرشک ارائه کردم، متوجه شدم که خیلی از محققان به خصوص از منطقه آمریکای شمالی علاقه زیادی به آن نشان دادند. همچنین در یک سخنرانی در یک مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه هاروارد در طول فرصت مطالعاتی‌ام در سال 2009 بار دیگر این علاقمندی را مشاهده کردم.

این نشان می‌دهد که زرشک به عنوان یک میوه ریز جدید، می‌تواند بسیار مورد توجه جهانیان قرار بگیرد و ایران به عنوان پیشرو در تولید تجاری این محصول، حرف‌های زیادی برای جهانیان دارد. این مطلب را نوشتم تا نشان دهم زرشک چقدر می‌تواند پتانسیل ارزآوری برای کشور ما داشته باشد و با توجه به جایگاه ایران در جهان به عنوان تنها کشور تولیدکننده زرشک به صورت اهلی و تجاری، مسئولیت بخش‌های مختلف مرتبط با این محصول بیشتر مشخص می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع و فرصت‌های پیش‌رو به نظر می‌رسد که با یک برنامه مدون و تلاش بیش از پیش بتوانیم از این فرصت استفاده بهینه کنیم.

در این زمینه بایستی بخش‌های تحقیقاتی اعم از بخش تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی توجه بیشتری به این مهم داشته باشند. خصوصا مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های منطقه به عنوان یک رسالت در راستای تحقیقات کوتاه‌مدت و درازمدت خود بایستی این موضوع را درنظر بگیرند. در این رابطه ایجاد یک مرکز تحقیقات مخصوص زرشک در منطقه با یک برنامه مشخص و بودجه کافی می‌تواند کمک کند.

در بخش بازاریابی و ترویج این محصول باارزش نیز بایستی اقدامات زیادی انجام گیرد؛ معرفی محصول به مردم دنیا، خصوصا بازارهای مصرف در کشورهای مختلف می‌تواند به بالا بردن تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت که خود موتور و انگیزه لازم را برای افزایش تولید و افزایش کمیت و کیفیت محصول ایجاد می‌کند، منجر شود.

در زمینه تحقیقات مرتبط با بازاریابی محصول باید از روش‌های علمی پیشرفته در دنیا استفاده شود، بسته‌بندی محصول و در کل فرآوری از مرحله برداشت تا عرضه در بازار از مراحل مهم و تعیین‌کننده در ارتقاء جایگاه این محصول در بازارهای جهانی است.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که با افزایش تلاش‌ها در راستای ترویج محصول زرشک و افزایش تقاضا برای آن، به طور طبیعی رقبایی برای کشور ما در دنیا نمایان می‌شوند و برای اینکه در این عرصه دچار عقب‌افتادگی نشویم و ماجرایی شبیه آنچه برای پسته و تا حدودی انار پیش آمده، تکرار نشود باید همواره نقش پیش‌روی خود را در جهان با نوآوری، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و پیگیری اهداف چشم‌انداز از طریق برنامه‌ریزی دقیق حفظ کنیم.

*عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد 

« منبع خبری : دنیای اقتصاد » آخرین ویرایش : ۲ آذر ۱۳۹۴, ۱۰:۱۶


نظر سنجی اقتصاد شرق

اخبار تصویری

پیشخوان خبر

یادداشت ها